لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۰

دبیرکل شورای اروپا خواستار رعایت قوانین و چارچوب‌های دمکراتیک از سوی ترکیه شد


توربیان یاگلان، دبیرکل شورای اروپا
توربیان یاگلان، دبیرکل شورای اروپا

دبیرکل شورای اروپا روز چهارشنبه ۱۳ مرداد پس از دیدار با مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، در یک کنفرانس خبری مشترک ضمن «غیرقابل قبول» خواندن کودتا،‌ بر لزوم رعایت قوانین و چارچوب‌های دموکراتیک توسط دولت ترکیه تأکید کرد.

این نخستین سفر یک مقام ارشد اتحادیه اروپا به ترکیه، پس از کودتای نافرجام در این کشور است.

توربیان یاگلان با بیان اینکه لزوم شناسایی کودتاگران را درک می‌کند، گفت که دولت ترکیه باید در عملکرد خود، به موازین حقوق بشری پایبند باشد.

پیشتر، اتحادیه اروپا ضمن محکوم خواندن کودتای نافرجام در ترکیه، نسبت به بازداشت‌ها و سرکوب‌های پس از کودتا ابراز نگرانی کرده بود.

با این حال مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، روز چهارشنبه گفت: «دولت ترکیه با رعایت اصول دمکراتیک و در چارچوب قانون، درحال پاکسازی افرادی است که در کودتا دست داشته‌اند».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی با بیان اینکه ترکیه هرگز تعهدات خود را نسبت به اتحادیه اروپا فراموش نکرده‌ است، افزود کودتای نافرجام، ارزش‌هایی را هدف گرفت که ترکیه و شورای اروپا به طور مشترک از آنها دفاع می‌کنند.

مولود چاووش اوغلو در ادامه از رسانه‌های اروپایی خواست از «برداشت‌های اشتباه» خود دست بردارند و در گزارش‌های خود (درباره دولت ترکیه) «واقع‌بین، صادق و بی‌طرف» باشند.

به گزارش آسوشیتدپرس، دبیرکل شورای اروپا در سفرش به ترکیه قرار است با رجب طیب اردوغان و بن‌علی ییلدریم، رییس جمهوری و نخست وزیر این کشور و نیز رهبران احزاب مخالف دولت دیدار و گفت‌وگو کند.

سفر دبیرکل شورای اروپا به ترکیه در حالی انجام می‌شود که رجب طیب اردوغان روز سه‌شنبه بار دیگر کشورهای غربی را به حمایت از کودتای اخیر متهم کرد.

در جریان کودتای نافرجام ترکیه که شامگاه ۲۵ تیرماه به وقوع پیوست، دستکم ۲۷۰ تن کشته شدند و تاکنون ۱۸ هزار نفر نیز به اتهام دست‌داشتن در این کودتا بازداشت شده‌اند.

علاوه بر این، تاکنون بیش از ۶۰ هزار نفر را در نهادهای مختلف از جمله ارتش،‌ قوه قضاییه، وزارتخانه‌ها، دانشگاه‌ها و برخی دیگر از نهادهای دولتی و خصوصی اخراج یا تعلیق شده‌اند.

برخی از نهادها و مدافعان حقوق بشر از جمله کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل و گزارشگران بدون مرز از عملکرد دولت ترکیه پس از کودتای نافرجام در این کشور انتقاد کرده‌اند.

اما دولت ترکیه می‌گوید که همه این اقدامات را با هدف ایجاد ثبات و جلوگیری از هرگونه آسیبی به اقتصاد این کشور انجام می‌دهد.

XS
SM
MD
LG