لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۲

انتقاد تند از سیاست‌های کامرون در قبال لیبی پس از قذافی


نمایندگان پارلمان بریتانیا روز چهارشنبه، ۲۴ شهریورماه، در گزارشی از نحوه دخالت این کشور در سرنگونی حکومت معمر قذافی در لیبی انتقاد کرده و سیاست دیوید کامرون، نخست وزیر پیشین بریتانیا، در حملات هوایی علیه لیبی را «عجولانه» و مبتنی بر «اطلاعات ناقص» دانستند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کمیته امور خارجی پارلمان بریتانیا در گزارش خود دیوید کامرون را متهم کرده است که با «فرض‌های نادرست» و «درکی ناقص» از وضعیت لیبی وارد جنگ با حکومت معمر قذافی شد و عواقب این اقدام همچنان ادامه دارد.

در این گزارش تأکید شده است که بریتانیا هیچ برنامه‌ای برای دوران پس از حکومت معمر قذافی نداشته و نتیجه مداخله نظامی‌اش در لیبی، فروپاشی نظام اقتصادی و سیاسی، بحران پناهجویان و جنگ داخلی در این کشور بوده است.

کمیته امور خارجی پارلمان بریتانیا همچنین مسئول «استراتژی غیرمنسجم» در حملات هوایی علیه حکومت وقت لیبی را دیوید کامرون دانسته است.

کریسپین بلانت، رئیس کمیته امور خارجی پارلمان بریتانیا، روز چهارشنبه در این‌ باره گفت: «گزینه‌های دیگر مانند مشارکت سیاسی، می‌توانست نتیجه بهتری در پی داشته باشد و ضمن حفاظت از غیرنظامیان با تحمیل هزینه‌ای کمتر برای بریتانیا، به تغییر حکومت و اصلاح وضعیت در لیبی منجر شود.»

گزارش کمیته امور خارجی پارلمان بریتانیا تنها دو روز پس از استعفای دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا از نمایندگی مجلس عوام بریتانیا منتشر می‌شود.

دیوید کامرون، حدود دو ماه پیش نیز در پی رأی مثبت مردم به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در پی همه‌پرسی این کشور، از سمت خود به عنوان نخست وزیر بریتانیا کناره‌گیری کرد.

شورشیان مسلح لیبی در سال ۲۰۱۱ میلادی (پنج سال پیش) با حمایت ائتلاف بین‌المللی موفق شدند دولت لیبی را سرنگون کنند و چند روز بعد نیز معمر قذافی رهبر پیشین این کشور را دستگیر کرد و به قتل رساندند.

با این حال ناآرامی‌ها در لیبی در پی سقوط معمر قذافی نیز به پایان نرسید و وارد دور جدیدی از تنش و نبرد شد؛ این موضوع به تقویت گروه‌های افراطی از جمله گروه «حکومت اسلامی» انجامید.

برخی از کارشناسان سازمان ملل حدود هفت ماه پیش در گزارشی هشدار دادند که نفوذ و قدرت «داعش» در لیبی به طور چشمگیری در حال افزایش است.

گزارشگران سازمان ملل متحد اسفندماه گذشته به شورای امنیت آن سازمان گفته بودند که گروه داعش «مهم‌ترین عامل» کشتارهای گروهی در لیبی‌، پس از سقوط حکومت معمر قذافی‌ است و هشدار داده بودند که نفوذ و قدرت داعش در لیبی به طور چشم‌گیری در حال افزایش است.

نیروهای دولت وحدت ملی لیبی هم اکنون در تلاش هستند تا مناطق تحت تصرف گروه داعش را باز پس بگیرند.

نیروهای دولت وحدت ملی لیبی، در حالی‌ که از حمایت هوایی ایالات متحده برخوردار شده‌اند، همچنان به پیشروی‌های خود علیه شبه‌نظامیان گروه «حکومت اسلامی» در مرکز اصلی حضور آنها، شهر سرت، ادامه می‌دهند.

پنتاگون، وزرات دفاع آمریکا، ۱۱ مردادماه اعلام کرد که ارتش این کشور حملاتی هوایی را علیه داعش در شهر «سرت» آغاز کرده که هدف آن حمایت از دولت وحدت ملی و نابودی داعش است.

لیبی و به ویژه شهر سرت، به مقر اصلی گروه «حکومت اسلامی»، مرکزی برای انتقال گروهی از شبه‌نظامیانش و نیز نیروگیری از دیگر مناطق تبدیل شده است.

شهر سرت در میانه راه طرابلس به بنغازی، از شهرهای مهم لیبی و زادگاه معمر قذافی، دیکتاتور پیشین این کشور‌ است.

دولت وحدت ملی لیبی از حمایت و رسمیت سازمان ملل متحد برخوردار است و به‌ عنوان دولت آن کشور شناخته می‌شود.

XS
SM
MD
LG