لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۱

لغو پروازها و تعطیلی ادارات در پی وزش بادهای ۱۲۰ روزه در سیستان


عکس، آرشیوی است.
عکس، آرشیوی است.

وزش بادهای ۱۲۰ روزه در سیستان، ادارات این منطقه را به تعطیلی کشیده و مانع پرواز هواپیماها شده است.

سازمان هواشناسی ایران پیش‌بینی کرده است که در روز دوشنبه ۲۶ تیرماه،‌ سرعت وزش باد همراه با گرد و خاک،‌ در زابل، زهک،‌ هیرمند،‌ هامون و نیمروز احتمالا به ۹۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید.

خبرگزاری تسنیم نیز به نقل از غلامعلی رفعت، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی زابل گزارش داد که درپی توفان‌های اخیر «آمار مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی و اورژانس‌های منطقه سیستان از مرز پنج هزار نفر گذشته و این روند همچنان ادامه دارد».

به گفته این مقام مسئول، به‌دلیل افزایش «ریزگردها» در منطقه سیستان، «مردم با مشکلات تنفسی و چشمی مواجه شده‌اند و این شرایط جوی نامساعد زندگی مردم منطقه را بسیار دشوار کرده است».

هم‌زمان، خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از مدیرکل دفتر مدیریت بحران سیستان وبلوچستان، از مراجعه ۹۶ تن به دلیل مشکلات تنفسی، بیماری های قلبی، ریوی و چشمی ناشی از توفان گرد و خاک به مراکز درمانی و بیمارستان‌های منطقه سیستان خبر داد.

دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان نیز اعلام کرده است که امروز و فردا «کارکنان دارای بیماری های ریوی، قلبی و چشمی می توانند به اداره نروند».

بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و بلوچستان معمولا از اوائل ارديبهشت ماه شروع می‌شود و تا شهريور و یا مهرماه ادامه دارد كه به دليل مدت وزش به نام بادهای ۱۲۰ روزه مشهور است.

براساس گزارش‌ها، این توفان در منطقه سیستان از ۱۸ سال پیش شدت زیادی پیدا کرده و مدت زمان آن اکنون به بیش از ۱۵۰ روز و در سال‌هایی به ۱۹۰ روز رسیده ‌است.

حداكثر سرعت این بادها در تيرماه تا ۱۰۰ كيلومتر در ساعت برآورد شده است اما متوسط سرعت آن در تابستان به حدود ۲۶ كيلومتر در ساعت و در زمستان به ۱۳ كيلومتر در ساعت می‌رسد.

لغو پرواز به دلیل توفان

روز دوشنبه ۲۶ تیرماه همچنین، توفان شدید و کاهش دید، مسیر پرواز تهران - زابل را تغییر داد و این هواپیما در فرودگاه بین‌المللی زاهدان به زمین نشست.

به گفته مسئول روابط عمومی فرودگاه‌های سیستان و بلوچستان، این پرواز قرار بود ساعت هفت و ۳۰دقیقه وارد فرودگاه زابل شود که با توجه به توفان شدید و کاهش دید افقی موفق به فرود نشد.

پرواز مجدد این هواپیما از زاهدان به سمت زابل و همچنین پرواز زابل - تهران با توجه به تداوم توفان لغو شده است.

به گزارش ایرنا، این دومین پروازی است که در ماه اخیر به دلیل وزش باد شدید و گرد و خاک در زابل تغییر مسیر می‌دهد.

سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود ۱۸۷ هزار و ۵۰۲ کیلومتر مربع و ۱۹ شهرستان و بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن جمعیت پهناورترین استان ایران محسوب می‌شود که امکان دارد همزمان چند پدیده از جمله توفان، بارندگی، سیل و مواج شدن دریا را تجربه کند.

منطقه سیستان در شمال این استان در سال‌های گذشته با بحران خشکسالی و وزش توفان و گردو غبار مواجه بوده و گسترش بیماری‌های چشمی، تنفسی و ریوی ناشی از این توفان‌ها مردم این منطقه را با مشکلات جدی رو به رو کرده است.

روزنامه ایران پیش از این درگزارشی اعلام کرده بود که «خشکی تالاب هامون و شن‌های روان موجود در منطقه، به منشأ تولید و هدایت ریزگرد در آسیای غربی تبدیل شده که به گفته کار‌شناسان، دامنه تأثیرگذاری آن تا خلیج فارس، دریای عمان و کشور پاکستان نیز ادامه دارد.»

درهمین حال، دولت حسن روحانی طرح هایی را برای «احیای» این تالاب اجرا کرده اما این طرح ها هنوز به نتیجه نرسیده و مقام‌های دولتی اعلام کرده‌اند که این طرح‌ها زمان بر است.

XS
SM
MD
LG