لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۰۱

آب معدنی فرانسوی ۲۰ هزار تومانی به بازار ایران آمد


آب‌های آشامیدنی فرانسوی با قیمت ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان به بازار ایران عرضه شده است.

خبرگزاری ایسنا روز سه‌شنبه ششم تیر به نقل از پیمان فروهر، دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی، نوشته است با صدور مجوز واردات آب‌ بسته‌بندی، واردات قانونی این محصولات به ایران آغاز شده است.

آقای فروهر با تاکید بر این که «تولیدکنندگان داخلی از واردات محصولات آب بسته‌بندی وارداتی به کشور استقبال می‌کنند»، گفت: با وجود «کیفیت یکسان»، «تفاوت فاحش قیمت» سبب می‌شود تا مشتری‌ها « قطعاً» از تولید داخلی استقبال کنند.

این اولین بار است که آب‌های آشامیدنی بسته‌بندی شده به شکل قانونی به ایران وارد می‌شود. پیش از این رسانه‌ها از قاچاق آب‌های آشامیدنی گازدار به ایران خبر داده بودند.

خبرگزاری ایسنا آذر ماه سال گذشته خبر داده بود که «بخشی از آب‌های آشامیدنی گازدار موجود در بازار از نروژ وارد شده و بخش دیگر نیز به صورت چمدانی از ارمنستان به ایران به صورت قاچاق وارد می‌شوند.»

بنابر این گزارش تا پیش از این «آب‌های بسته‌بندی لوکس» با قیمت‌ ۶۰ هزار تومان در سوپرمارکت‌ها و رستوران‌های شمال شهر تهران عرضه می‌شوند، اما رئیس سازمان غذا و دارو «نسبت به تقلبی بودن این محصول هشدار داده است.»

به گفته نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد،‌ اگر آب‌ها از مبادی گمرکی و مرزهای رسمی وارد کشور شوند، «مورد بازرسی و بررسی قرار می‌گیرند و اجازه ورود به بازار را پیدا می‌کنند».

ورود قاچاق آب آشامیدنی در حالی تایید شده است که به گفته آقای فروهر سالانه یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون لیتر آب بسته‌بندی در ایران تولید می‌شود.

در همین حال رسانه‌ها در ایران نوشتند که از میان ۲۱ نوع آب‌معدنی پرفروش موجود در بازار ایران تنها ۹ نمونه آن سالم است.

مرداد ماه سال ۱۳۹۴، حسن هاشمی وزیر بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی به سازمان غذا و دارو مأموریت داد تا تمامی ۳۰۰ نوع آب‌ معدنی تولیدی ایران مورد «ارزیابی سلامت و کیفیت» قرار گیرند.

پس از آن بود که رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد که بیش از ۱۰ درصد از آب معدنی‌های موجود در بازار ایران «دارای آلاینده‌های شیمیایی، میکروبی، فلزات سنگین، نیترات و نیتریت» بودند که دستور جمع‌آوری این آب معدنی‌ها از سطح بازار داده شد.

XS
SM
MD
LG