لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۵

پلیس ایران ورود ماموران انتظامی به پلاژهای خصوصی را «مجاز» اعلام کرد


در حالی که رئیس پلیس امنیت اخلاقی نیروی انتظامی گفته است ورود ماموران نیروی انتظامی به پلاژهای خصوصی برای بازرسی آزاد است، محمود صادقی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی می‌گوید این کار تنها با حکم قضایی امکان‌پذیر است.

خبرگزاری ایرنا روز سه‌شنبه ۳۰ خرداد ماه به نقل از غلام‌حیدر حیدری، رئیس پلیس امنیت اخلاقی نیروی انتظامی، گزارش داد که ورود ماموران نیروی انتظامی در پلاژهای خصوصی واقع در ساحل خزر و سایر سواحل ایران برای بازرسی آزاد است.

به گفته این مقام انتظامی، «پلاژهای خصوصی که پذیرایی عمومی از مسافران دارند به عنوان حریم خصوصی محسوب نمی‌شوند و ورود ماموران نیروی انتظامی در آنها همانند سایر اماکن محدودیت قانونی برای ورود ندارد».

با این همه محمود صادقی، حقوقدان و نماینده مجلس، روز چهارشنبه ۳۱ خرداد به خبرگزاری خانه ملت گفت: «بر اساس مقررات، ماموران نیروی انتظامی بدون حکم مرجع قضایی اجازه ورود به پلاژهای خصوصی واقع در ساحل خزر و سایر سواحل ایران را ندارند مگر آنکه مرجع قضایی این حکم را صادر کند».

آقای صادقی تاکید کرد «پلاژهای خصوصی واقع در سواحل حریم شخصی محسوب می‌شوند».

رئیس پلیس امنیت اخلاقی اما اعلام کرده است که بر اساس «برنامه جدید نیروی انتظامی در سال جاری» مالکان پلاژهای خصوصی باید «پاسخگوی مشکلات اجتماعی و حوادث در این مکان‌ها» باشند.

آقای حیدری گفته است که نیروی انتظامی این برنامه جدید را به مدیران پلاژها ابلاغ خواهد کرد.

در مقابل، محمود صادقی به خبرگزاری خانه ملت گفته است که «ناجا بدون حکم دادستانی نمی‌تواند امنیت مردم را خدشه دار کند». به گفته این نماینده مجلس، «ماموران نیروی انتظامی برای ورود به هر پلاژ باید حکم جداگانه و موردی داشته باشند».

محمود صادقی همچنین تصریح کرده است : «این روش‌های پلیسی پاسخگو نیست بنابراین باید به عنوان آخرین راه حل مورد استفاده قرار گیرند».

با این همه رئیس پلیس امنیت اخلاقی ناجا با تاکید بر «کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی» و «ارتقاء رضایت‌مندی مسافران»، از اجرای «طرح سالم‌سازی دریا در مازندران در چند سال اخیر» دفاع کرده‌است.

اسکندر مومنی، جانشین فرمانده ناجا، نیز از افزایش ۱۲ درصدی ظرفیت نیروی انتظامی در طرح سالم‌سازی خبر داده و گفته است: «پنج هزار نفر در این طرح همکاری می‌کنند».

طرح «سالم‌سازی دریا» هر ساله از ابتدای تابستان در سواحل شمالی و جنوبی ایران اجرا می‌شود. برخورد با مواردی که نیروی انتظامی جمهوری اسلامی «بدحجابی و هنجارشکنی» می‌خواند از جمله اهداف این طرح اعلام شده است.

طرح سالم‌سازی دریا در سواحل مازندرانی دریای خزر از تابستان ۹۲ به اجرا گذاشته شد که به گفته مقامات، کاهش بیش از ۷۰ درصدی مرگ ناشی از غرق شدگی نسبت به سال ۹۱ از مزیت‌های آن بوده است.

XS
SM
MD
LG