لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۰

سخنگوی دولت از توقف اجرای سند ۲۰۳۰ تا اطلاع ثانوی خبر داد


سخنگوی دولت اعلام کرد که «باتوجه به منویات مقام معظم رهبری» تا رفع ابهامات درباره سند ۲۰۳۰، «هر آنچه مربوط به آن است در ایران متوقف می‌شود»
سخنگوی دولت اعلام کرد که «باتوجه به منویات مقام معظم رهبری» تا رفع ابهامات درباره سند ۲۰۳۰، «هر آنچه مربوط به آن است در ایران متوقف می‌شود»

یک‌ روز پس از اعتراض حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، به ارسال «گزارش‌های دروغ» در مورد دولت او به رهبر جمهوری اسلامی، سخنگوی دولت او روز سه‌شنبه اعلام کرد که «با توجه به منویات رهبری» تا رفع ابهامات درباره سند ۲۰۳۰، «هر آن چه مربوط به آن است در ایران متوقف می‌شود».

به نوشته خبرگزاری کار ایران، ایلنا، حسن روحانی روز دوشنبه در مجموعه ورزشی شهید پورشریفی تبریز گفت: «می‌گویند دولت سند ۲۰۳۰ را قبول کرده است، در حالی که دولت می‌گوید فرهنگ ایرانی و اسلامی را اجرا می‌کند. آنها آن قدر پررو شدند که گزارش دروغ به محضر رهبری می‌فرستند.»

آقای روحانی روز شنبه، ۲۳ اردیبهشت، نیز در یک سخنرانی در جمع هواداران خود، به رهبر جمهوری اسلامی و مردم اطمینان داد که دولت او به سند ۲۰۳۰ یونسکو «در چارچوب قوانین و فرهنگ ایران پایبند خواهد بود».

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، محمدباقر نوبخت روز سه‌شنبه بار دیگر تاکید کرد که «۲۰۳۰ یک قرارداد نیست که نیاز به امضای طرفین داشته باشد و هیچ امضایی از مقامات جمهوری اسلامی پای آن وجود ندارد.»

آقای نوبخت سند ۲۰۳۰ یونسکو را «یک چارچوب عملی برای آموزش دانست» و گفت: در نشست آبان ۹۴ یونسکو هیچ کشوری جز ایران اشکالی در آن ندید و وزیر آموزش و پرورش این متن را قرائت کرد که در اسناد آنجا ثبت شد که «جمهوری اسلامی ایران خود را متعهد به بخش‌هایی از چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰ که به هر شکلی در تعارض با مقررات و اولویت‌های ملی، باورهای دینی و ارزش‌های فرهنگی جامعه ایرانی تفسیر و تعبیر شوند، نمی‌داند.»

سند آموزشی [سال] ۲۰۳۰ یونسکو بر مسائلی همچون آموزش محیط زیست، برابری جنسیتی و فرصت‌های برابر اجتماعی برای زنان و مردان، حقوق بشر، رفع تبعیض از اقلیت‌ها، و فرهنگ صلح و عدم خشونت تأکید دارد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز یک‌شنبه، ۱۷ اردیبهشت، اجرای این سند را غیرمجاز دانسته و اعلام کرد که جمهوری اسلامی تسلیم سندهایی مانند سند ۲۰۳۰ یونسکو نخواهد شد.

پیشتر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز روز ۲۰ اردیبهشت گفته بود که مخالفان بحث‌هایی را درباره این سند مطرح کرده اند که در آن وجود ندارد.

او تأکید کرده بود که جمهوری اسلامی به بخش‌هایی از این سند که با «موازین شرعی و عرف» جمهوری اسلامی مغایر باشد، «هیچ تعهدی» نخواهد داشت.

در همین زمینه به گزارش خبرگزاری فارس، مینو اصلانی، رئیس بسیج جامعه زنان، روز سه‌شنبه، ۲۶ اردیبهشت، در میزگردی برای بررسی سند ۲۰۳۰، تساوی جنسیتی در امر آموزش را ایجاد «مدارس مختلط» تعبیر کرده و گفت: «تساوی جنسیتی ظلم به زن است، چرا که با تن دادن به حقوق مساوی جایگاه خود را از دست می‌دهد.»

سخنان رئیس بسیج جامعه زنان تاکید بر نظرات آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی است که در سخنان اسفندماه گذشته خود از ترویج مفاهیمی همچون «عدالت جنسیتی» و «برابری جنسیتی» انتقاد کرده و گفت: «امروز اندیشمندان غربی و افرادی که مسائلی همچون برابری جنسیتی را دنبال می‌کردند، از کار خود به‌ دلیل مفاسد ناشی از آن پشیمان هستند و امیدواریم منظور کسانی که در داخل کشور، چنین مباحثی را مطرح می‌کنند، همان مفهوم نادرست غربی نباشد.»

سخنگوی دولت حسن روحانی روز سه‌شنبه در همین زمینه توضیحی داده و گفت که «آن چه در شب‌نامه‌ها پخش می‌کنند و من شرم می‌کنم آنها را بگویم با این اهداف متفاوت است. در این سند برخی مباحث جنسی که از سوی برخی افراد گفته می‌شود وجود ندارد. در شب‌نامه‌ها مسائلی را مطرح می‌کنند که ما حتی اگر دین هم نداشته باشیم بر اساس فرهنگ‌مان با این مسائل مخالفیم».

XS
SM
MD
LG