لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۸

ماراتن بزرگ پارس: پرابهام، بدون زنان


«مهلت ثبت نام به پایان رسیده است»، این عنوان بزرگ صفحه ویژه ثبت نام‌ برای شرکت در دومین ماراتن بین‌المللی پارس است، ماراتنی که میزبانی آن را فدراسیون دوومیدانی برعهده گرفته و قرار است شعار آن این باشد: I RUN IRAN

متولی اصلی این مسابقات، شرکت «راه ابریشم» است؛ شرکتی که به نوشته روزنامه شرق، ‌شرکتی هلندی است که ریاست آن را فردی به نام «سباستین استراتن» برعهده دارد. نماینده این شرکت در ایران هم آژانس مسافرتی مارال تور است که تمامی مراحل ثبت ‌نام شرکت‌کنندگان را این آژانس انجام می‌دهد.

تغییر مسیر در آخرین روز

در اطلاعيه اولی که در وب‌سایت فدراسيون دووميدانی منتشر شد، مسير مسابقه ماراتن از ورزشگاه آزادی تهران آغاز می‌شد؛ ادامه مسير در جاده مخصوص کرج - تهران، ميدان آزادی، ميدان انقلاب و ميدان فردوسی بود. قرار بود دونده‌هاي ماراتن بعد از اين مسير ۲۱ کيلومتری، دوباره به سمت ورزشگاه آزادی بدوند ولي نيمه‌ماراتنی‌ها در میدان فردوسی به خط پایان برسند. در اطلاعيه دوم فدراسیون دو میدانی، بند مسير مسابقه حذف شد و هیچ جایگزینی برای آن اعلام نشد.

روزنامه وقایع اتفاقیه روز سه‌شنبه از قول حميد سعادت، مدير روابط عمومي فدراسيون دووميدانی، خبر داد که:«کل مسير عوض شده.»مسیر جدیدی که از قول فدراسیون دو و میدانی مطرح شد از ورزشگاه آزادی تا میدان آزادی بود. مسیری که به دلیل کوتاه بودن،‌ دوندگان باید دوبار آن را طی کنند.

به نوشته رسانه‌ها در ایران،‌ مسیر اولیه که برای ماراتن در نظرگرفته شده بود، مسیری بود که بخشی از تاریخ و فرهنگ ایران را نمایان می‌کرد. اما مسیر جدید تنها از کنار اتوبان و آپارتمان‌های مسکونی غرب تهران می‌گذرد. آن‌گونه که روزنامه شرق نوشته ظاهرا نگرانی‌ بابت عدم تأمین امنیت در برگزاری این مسابقات که قرار است با حضور نزدیک به ٦٠٠ دونده ایرانی و خارجی برگزار شود، موجب شده مسئولان شورای تأمین خیلی ناگهانی چنین «تصمیم عجیبی» را بگیرند.

مجید کیهانی، رئیس فدراسیون دوومیدانی دراین‌باره گفته است:«نظر ما این بود که مسیر مسابقه طوری باشد که مردم بتوانند دوندگان را تماشا کنند. این مسیری که انتخاب شده، بهترین و جمع‌‌وجورترین مسیری بود که می‌شد انتخاب کرد، چون کمترین چالش را دارد. نظر ما اول این بود که دو برند شهر تهران یعنی برج آزادی و برج میلاد در طول مسیر مسابقه قرار داشته باشند، اما با این شرایط طول مسیر مسابقه بیشتر می‌شد. فعلا برای امسال برج آزادی در مسیر قرار دارد. در مجموع موضوعات شهری برای برگزاری یک مسابقه بسیار مهم است و باید همه شرایط را در نظر گرفت.»

حذف زنان از ماراتن اصلی

تغییر مسیر اما تنها تغییر مسابقه نبود. سه روز مانده تا پایان ثبت نام، ابتدا بند جنسیت از صفحه ثبت‌نام حذف شد و سپس با بازگشتن این بند، زنان به صفحه دیگری هدایت می‌شدند که در آن مسیر ماراتن، مسیری ده کیلومتری و ‌دور دریاچه آزادی تعیین شده بود. مسیری که زنان باید برای دویدن در آن، تنها ۵۰ هزار تومان،‌ نیمی از کل بهای شرکت در ماراتن، را می‌پرداختند. زمان ماراتن زنان نیز متفاوت است، در حالی که ماراتن مردان ساعت شش صبح آغاز می‌شود، زنان، ساعت چهار بعد از ظهر و پس از پایان مسابقه مردان، دویدن را‌ آغاز می‌کنند.

این اقدام با واکنش گسترده زنان و رسانه‌ها مواجه شد. وب سایت آی‌اسپرت در مطلب به قلم نگین باقری نوشت:«همه رویاها حالا نقش بر آب شده. قرار است ما زن ها بار دیگر از بقیه جمعیت جدا شویم و مسابقه‌مان به زمان و مکان دیگری منتقل شود. ما همیشه عقب رانده شدیم. برای ورزش کردن به پارک های بانوان، برای امنیت بیشتر به واگن های بانوان و کم کم به بانک ها، سینماها و ورودی های بانوان. این تهران خسیس، دست هایش را آنقدر در تمام این سال ها به روی ما زنان بست که تا امروز چیزی جز رویای شهر برای ما باقی نگذاشت.»

در شبکه‌های اجتماعی نیز مباحثی چون تحریم ماراتن، دویدن در مسیر سوم و دویدن در خیابا‌ن‌ها، هم‌زمان با ماراتن مطرح شد.

مهدیه مدنی، از شرکت کنندگان در ماراتن در صفحه توئیتر خود نوشته است که:«دو ساعته اومدیم زیر آفتاب اون ته تهران فقط دارن بهمون مقنعه میدن.»

بنابرآخرین خبرهای منتشر شده، برای شرکت زنان در این ماراتن سهمیه ۲۰۰ نفری تعیین شده که ۱۵۰ سهمیه مختص زنان ایارنی و ۵۰ سهمیه به زنان خارجی تعلق پیدا کرده است.

روزنامه وقایع اتفاقیه روز سه‌شنبه نوشت خبرهایی منتشر شده که حکایت از ثبت نام چند زن آمریکایی برای شرکت در ماراتن دارد اما حمید سعادت به این روزنامه گفته است:«ما براي برگزاري دوي ماراتن زنان محدوديت داريم. دويدن در مسافت ۴۲ کيلومتري شوخي‌بردار نيست. ما نمي‌توانيم به دونده‌هاي زن خارجي بگوييم که اين ۴۲ کيلومتر را با مقنعه و لباس پوشيده بدو. ما در کشور اسلامي مسابقه برگزار مي‌کنيم و بايد همه‌چيز را بتوانيم کنترل کنيم. مسابقات دوی ماراتن زنان را نمي‌توانيم با رعايت شرايط اسلامي برگزار کنيم.»

دوندگان خارجی ماراتن تهران

برگزار کنندگان مسابقه دوی بین المللی در تهران که قرار است جمعه، ۱۸ فروردین برگزار شود،‌ اعلام کرده اند، ۲۸ دونده آمریکایی برای شرکت در این مسابقه ثبت نام کرده‌اند. بررسی صفحه ثبت نام ماراتن نیز نشان می‌دهد که لااقل ۳۱ دونده بریتانیایی، ۲۹ دونده آلمانی و چهار دونده کانادایی ثبت نام کرده‌اند.

هنوز هیچ خبری مبنی بر صدور همه ویزاهای درخواست شده و ورود همه شرکت‌کنندگان به ایران منتشر نشده است.

پیش از این برگزارکنندگان این مسابقات اعلام کرده‌بودند که فدراسیون دو و میدانی ایران ویزای مورد نیاز این دوندگان را تسهیل خواهد کرد، ولی در این مورد توضیحات بیشتری را ارائه نکرده اند.​

XS
SM
MD
LG