لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۷

حسن روحانی: تنها راه حل محیط زیست، سیاست برد - برد است


رئیس جمهوری ایران می‌گوید تنها راه برای زندگی مسالمت‌آمیز در منطقه غرب آسیا و خاورمیانه، «سیاست برد - برد در مساله محیط زیست» است.

حسن روحانی که روز دوشنبه ۱۲ تیرماه در کنفرانس بین‌المللی «مقابله با گرد و غبار، چالش‌ها و راه‌حل‌های عملی» سخن می‌گفت تاکید کرد:«ما نمی توانیم بدون همکاری با کشورهای همسایه و دیگر کشورها در معضل محیط زیست پیروز شویم».

وقوع پدیده گرد و غبار و آلودگی هوا در تعدادی از استان‌های غربی و جنوبی ایران در سال‌های گذشته بارها این مناطق را با وضعیت بحرانی روبرو کرده باعث تعطیلی مدارس و ادارات، لغو پروازها و ایجاد مشکلات تنفسی برای شماری از شهروندان شده است.

اواخر سال گذشته و در اوج این بحران‌ها که همراه با اعتراض‌هایی در استان خوزستان بود، دولت حسن روحانی مصوبه‌ای را با هدف «تثبیت کانون‌های بحرانی گردوغبار» ابلاغ کرد که گفته می‌شد با اجرای آن در سطح ۳۰ هزار هکتار از اراضی این خوزستان، کانون‌های گرد و غبار مهار خواهد شد.

حسن روحانی با تاکید بر این که «در طول دهه‌های گذشته هفت و نیم هکتار از بیابان‌های ما کنترل و مهار شده است اما همچنان بیش از دو میلیون هکتار از بیابان ها می تواند منشا گرد وغبار خطرناک باشد» گفت:«بسیاری از سرزمین‌هایی که در کشورهای همسایه و حاشیه ما قرار گرفته اند نیز چنین شرایطی را دارند».

وی همچنین با اشاره به آغاز مذاکره با کشورهای عراق، افغانستان و ترکمنستان گفت:«باید به دنبال طرح هایی باشیم که ترکیه، عراق و ایران سود ببرد و نمی توان به گونه ای رفتار کرد که یک کشور منتفع شود و از سرچشمه های آب دیگران را محروم کند و فکر کند آینده مطمئن برای مردم خود خواهد داشت».

اشاره رئیس جمهوری ایران به پروژه سدسازی ترکیه است که ماه گذشته فعالان محیط زیست ایران در نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل «خواهان بررسی اقدامات دولت ترکیه در حذف حق‌آبه کشورهای عراق و سوریه شدند.» به نوشته این فعالان محیط زیست ادامه روند «ویرانگر سدسازی دولت ترکیه» و مهار آب دو رودخانه دجله و فرات، گذشته از نابودی کشاورزی و تشنگی روستاها و شهرها در میان‌رودان، «طغیان پدیده گرد و غبار در باختر ایران را هم پدید آورده و پیوسته تشدید می‌کند».

«الگوی زیست محیطی برای منطقه» یا «مخزن بزرگ فاضلاب»

رئیس جمهوری ایران در بخش دیگری از سخنانش تثبیت دریاچه ارومیه را از «افتخارات دولت یازدهم و الگوی زیست محیطی برای منطقه و جهان» دانست و گفت:« اگر اقدام دولت یازدهم نبود امروز در غرب کشور نه با توفان گرد و غبار و شن بلکه با توفان نمک مواجه بودیم و حدود ۱۴ میلیون نفر از مردم ایران که در استان‌های مختلف غرب کشور زندگی می‌کنند ناچار به مهاجرت می‌شدند».

این سخنان در حالی ابراز شد که نادر قاضی‌پور، نماینده مجلس از ارومیه،‌روز دوشنبه به خبرگزاری فارس گفت:«ستاد احیای دریاچه ارومیه به جای تامین منابع آب این دریاچه، فاضلاب‌های تصفیه نشده را وارد دریاچه ارومیه کرده است».

به گفته آقای قاضی‌پور، «فاضلاب شهرک‌های صنعتی» هم به دریاچه ارومیه ریخته می‌شود و دریاچه ارومیه را به «مخزن بزرگ فاضلاب» تبدیل کرده است.

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنانش در تبیین دیگر اقدامات دولتش در زمینه زیست محیط به احیای تالاب هورالعظیم اشاره کرد و گفت: «بیش از ۸۰ درصد سطح تالاب را آب فرا گرفته است».

پیش از این نیز سازمان محیط زیست ایران به ریاست معصومه ابتکار آمار آب‌گیری ۸۹ درصدی تالاب هورالعظیم را مطرح کرده بود که با واکنش مقامات محلی روبرو شد.

از جمله در اسفند سال گذشته، امام جمعه موقت اهواز اظهارات معصومه ابتکار و سایر مسئولان سازمان محیط زیست ایران مبنی بر آب‌‌‌گیری تالاب «هورالعظیم» را «دروغ» خوانده و گفت که «به جز فلاکت و بدبختی چیزی در این تالاب نیست.»

تالاب هورالعظیم بزرگ‌ترین تالاب استان خوزستان است که در مرز ایران و عراق واقع شده است.

این تالاب در سال‌های اخیر با خطر نابودی روبه‌رو بوده است، امری که معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران، آن را نتیجه سیاست‌های دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران می‌داند.

معصومه ابتکار همچنین گفته است سدسازی‌های «بی‌حد و حصر» ترکیه، «شرایط خطرناکی» برای تالاب هورالعظیم ایجاد کرده و وزارت خارجه باید برای نجات این تالاب با ترکیه وارد مذاکره شود.

با این همه حسن روحانی روز دوشنبه تاکید کرد اقدامات درمورد تالاب هورالعظیم و استان خوزستان و دریاچه هامون در استان سیستان و بلوچستان ادامه خواهد داشت.

کنفرانس بین‌المللی «مقابله با گرد و غبار، چالش‌ها و راه‌‌حل‌ها» روز دوشنبه با حضور گری لوئیس هماهنگ کننده سازمان ملل در ایران و نمایندگان ۳۴ کشور در سطح وزرا و کارشناسان در تهران آغاز به کار کرد.

در این کنفرانس سه روزه، نمایندگانی از کشورهای ایتالیا، فرانسه، آلمان، چین، آذربایجان، بلژیک، قطر، عمان، کویت، پاکستان، ارمنستان، چاد، عراق، ترکیه، هند، اردن، کره جنوبی، اسلواکی، صربستان و آمریکا حضور دارند.

XS
SM
MD
LG