لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۳

هویت مظنون حمله به متروی سن‌پترزبورگ در روسیه اعلام شد


در پی کشته شدن ۱۴ نفر در حمله مرگبار روز دوشنبه، روسیه سه روز عزای عمومی اعلام کرد
در پی کشته شدن ۱۴ نفر در حمله مرگبار روز دوشنبه، روسیه سه روز عزای عمومی اعلام کرد

سازمان اطلاعات و امنیت قرقیزستان روز سه‌شنبه، ۱۵ فروردین، اعلام کرد که هویت فرد مظنون به حمله به مترو سن‌پترزبورگ در روسیه را شناسایی کرده است. این فرد اکبرجان جلیلوف، ۲۳ ساله، اهل روسیه و متولد قرقیزستان معرفی شده است.

سخنگوی سازمان اطلاعات و امنیت قیرقیزستان به رادیو اروپای آزاد، رادیو آزادی گفت که این سازمان اطلاعات را از مقامات روسی دریافت کرده است.

روز دوشنبه، ۱۴ فروردین، در جریان انفجار در یک واگن متروی سن‌پترزبورگ، دست‌کم ۱۱ نفر جان خود را از دست داده و ۵۱ نفر زخمی شدند.

روز سه شنبه وزیر بهداشت روسیه اعلام کرد که تعداد قربانیان این حادثه به ۱۴ نفر افزایش یافته است.

هنوز در مورد فرد مظنون و احتمال ارتباط میان او با گروه‌های تروریستی خبری منتشر نشده است، و تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.

ایران واقعه «تروریستی» را محکوم کرد

حمله روز گذشته را چندین کشور محکوم کرده‌اند، از جمله ایران که سخنگوی وزارت امور خارجه آن این حمله را «تروریستی» خوانده و محکوم کرد.

بهرام قاسمی ‌روز سه‌شنبه با ابراز همدردی با ملت و دولت روسیه و بازماندگان این حادثه گفت: «ایجاد ناامنی و کشتار انسان‌های بی‌گناه، حقارت‌بارترین عمل برای دستیبابی به اهداف سیاسی است که با هر هدف و انگیزه‌ای محکوم و مردود است.»

واکنش آمریکا

کاخ سفید آمریکا می‌گوید، در پی انفجار مرگبار در متروی سن‌پترزبورگ، دونالد ترامپ در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، «حمایت کامل» آمریکا را از روسیه اعلام کرده‌ است.

سخنگوی کرملین در مسکو نیز می‌گوید که آقای ترامپ به پوتین «تسلیت» گفته و «با خانواده قربانیان ابراز همدردی کرده‌است».

سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای گفته است آقای ترامپ گفته «دولت ایالات متحده در واکنش به حمله [در سن‌پترزبورگ] و اجرای عدالت در مورد عاملان آن، حمایت کامل خود را اعلام می‌کند».

واکنش‌‌های بین‌المللی

شورای امنیت سازمان ملل متحد، «حمله تروریستیِ وحشیانه و بزدلانه» در سن‌پترزبورگ را محکوم کرده و خواستار محاکمه مسببان آن شد.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، نیز تصاویر منتشرشده از محل حمله را «اندوه‌آور» توصیف کرد: «مطمئن باشید ایالات متحده برای مقابله با این افراطیونی که بی هیچ‌ دلیلی به آسیب‌رساندن به غیرنظامیان اقدام می‌کنند، در کنار روسیه خواهد ایستاد».

در همین زمینه بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، نیز گفت: «ما هنوز نمی‌دانیم دقیقا چه چیزی و چه کسی مسئول این حمله است، اما واضح است که با خانواده قربانیان و شهروندان سن‌پترزبورگ ابراز همدردی فراوانی می‌کنیم؛ همان‌طور که آنها چند روز پیش با مردم لندن ابراز همدردی کردند».

اشاره آقای جانسون به حمله فردی با خودرو و چاقو در نزدیکی پارلمان لندن است که چهار کشته برجای گذاشت و گروه موسوم به «حکومت اسلامی» مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

ژان مارک ارو، وزیر خارجه فرانسه، نیز در جمع خبرنگاران ضمن بیان تسلیت و هم‌بستگی با آسیب‌دیدگان واقعه گفت: «ما هنوز دلیل (انفجار) را نمی‌دانیم اما در هر صورتی که باشد در کنار کسانی که در این واقعه آسیب دیده‌اند، هستیم».

فدریکا موگرینی، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز به مردم روسیه و خانواده قربانیان تسلیت گفته‌ است.

XS
SM
MD
LG