لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۸

شیرین عبادی از «انتقال زندانیان سیاسی» در زمان بازدید سفرا از زندان اوین خبر داد


اجتماع سفیران ۴۵ کشور در محوطه زندان اوین که به گفته دو فعال مدنی، «جایگاه اعدام و جوخه آتش زندانیان سیاسی در دهه ۶۰» بوده است.
اجتماع سفیران ۴۵ کشور در محوطه زندان اوین که به گفته دو فعال مدنی، «جایگاه اعدام و جوخه آتش زندانیان سیاسی در دهه ۶۰» بوده است.

شیرین عبادی در نامه‌ای به عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، از انتقال زندانیان مالی و سیاسی از زندان اوین هم‌زمان با دیدار سفرای ۴۵ کشور از این زندان خبر داد.

سفرای ۴۵ کشور مختلف ۱۴ تیرماه از برخی از بندهای زندان اوین بازدید کردند؛ بازدیدی که به گفته کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، سبب شده تا سفرا «از شرایط و وضعیت زندان اوین و مددجویان این زندان شگفت‌زده» شوند.

خانم عبادی در این نامه که روز ۲۰ تیرماه در وب‌سایت کمپین بین‌المللی حقوق بشر منتشر شده است، توضیح داده که در روز بازدید از زندان اوین «دستکم بیست زندانی سیاسی و مالی از زندان اوین به بهانه اعزام به دادسرا و دادگاه به بند دو الف سپاه پاسداران در اوین منتقل شده‌اند» تا با سفرا «دیداری» نداشته باشند.

نامه خانم عبادی پس از آن منتشر شد که دو فعال حقوق مدنی، آتنا دائمی و گلرخ ایرایی، که در بند زنان زندان اوین به سر می‌برند، در نامه‌ای خطاب به سفیران ملاقات کننده زندان اوین خواستار بازدید از پیش برنامه‌ریزی نشده آنها از زندان‌های ایران شدند. آنها همچنین خواستار بازدید عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه حقوق بشر به ایران از زندان‌ها و ملاقات با زندانیان شدند.

به نوشته این دو فعال مدنی، محل پذیرایی از ۴۵ سفیر، «جایگاه اعدام و جوخه آتش زندانیان سیاسی در دهه شصت» بوده است.

شیرین عبادی نیز در نامه خود به بازدید نکردن سفرا از بند زنان زندان اوین اعتراض کرده و نوشته است: «در آن روز ۲۴ زن زندانی سیاسی–عقیدتی در زندان بوده‌اند، از جمله نرگس محمدی، نازنین زاغری، زندانی دو تابعیتی، آتنا دائمی و آزیتا رفیع‌زاده، که بدون شک سخنان قابل توجهی برای بازگو کردن به این سفرا داشتند».

رها بحرینی، محقق سازمان عفو بین‌الملل نیز در مقاله‌ای که در روزنامه بریتانیایی ایندیپندنت منتشر شده، نوشت: «ایران لوکس‌ترین بخش یکی از مخوف‌ترین زندان‌های کشور را برای هیأتی خارجی به نمایش گذاشت»

به نوشته خانم بحرینی، «این دیدار برای کارشناسان زندان و یا فعالان حقوق بشری صورت نگرفته بود».

به گزارش خبرگزاری میزان، سفیران ۴۵ کشور خارجی، از بخش‌هایی از بند ۴، کارگاه خیاطی، بهداری و زورخانه زندان اوین بازدید کرده‌اند. تصاویر منتشره از سوی این خبرگزاری نشان می‌دهد که برای سفیران خارجی فرش قرمز پهن شده بود.

این خبرگزاری محل نگهداری زندانیان را «اتاق‌های شش تخته با رو تختی‌های قرمزرنگ و فرش‌های متحدالشکل» توصیف کرده و آن را «راحتی و آسایش» زندانیان دانسته است.

این خبرگزاری همچنین نوشته است که در زندان اوین «هیچ زندانی‌ای بدون پزشک نمی‌ماند» و «حقوق شهروندی سرلوحه رفتار همه پرسنل با زندانیان است».

این در حالی است که سازمان‌های حقوق بشری بارها به «تعلل» در ارائه خدماتی به زندانیان و کافی نبودن خدمات بهداری‌ زندان اعتراض کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG