لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۷

تاکید وزیر خارجه آمریکا بر تداوم تلاش برای آزادی و بازگشت سیامک و باقر نمازی


آنتونی بلینکن و بابک نمازیَ
آنتونی بلینکن و بابک نمازیَ

بابک نمازیَ، برادر سیامک نمازی شهروند ایرانی-آمریکایی زندانی در ایران٬ روز چهارشنبه ۲۱ مهرماه به طور جداگانه با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دیدار کرد.

این دیدارها در سالروز ششمین سال بازداشت سیامک نمازی در ایران انجام شد.

آنتونی بلینکن در بیانیه‌ای در این زمینه گفته است، امروز شش سال از بازداشت ناعادلانه سیامک نمازی، شهروند آمریکایی که مرتکب هیچ جرمی نشده، توسط حکومت ایران می‌گذرد.

وزیر امور خارجه آمریکا در این بیانیه با اشاره به دیدار با بابک نمازی، نوشته است، حکومت جمهوری اسلامی ایران کماکان کل خانواده نمازی‌ها را معرض بدرفتاری و تضییع حقوق غیر قابل تصوری قرار داده است و در همه این مدت نمازی‌ها از خود شجاعت چشمگیری نشان داده‌اند.

سیامک نمازی، مدیر بخش برنامه‌ریزی استراتژیک در شرکت نفتی کرسنت، در روز ۱۳ اکتبر سال ۲۰۱۵ در جریان سفر به ایران بازداشت شد. باقر نمازی، پدر ۸۵ ساله‌ سیامک نیز که برای رسیدگی به پرونده او به ایران رفته بود، یک سال بعد دستگیر شد . دادگاه انقلاب هر دوی آنها را به ده سال زندان محکوم کرده است. سیامک نمازی شش سال است که بدون مرخصی در زندان اوین به سر می‌برد، و باقر نمازی، با وجود اینکه پرونده‌اش از سوی مقام‌های قضایی بسته شده است، اجازه خروج از کشور ندارد.

آنتونی بلینکن در این بیانیه تاکید کرده است، آمریکا برای آزادی هر چه سریع تر سیامک و باقر نمازی و همچنین سایر شهروندان آمریکایی که به ناحق بازداشت شده‌اند، تلاش می‌کند.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین در توییتی نوشته است، باقر نمازی که به شدت نیازمند مراقبت‌های حساس پزشکی است در ایران گرفتار شده و حکومت جمهوری اسلامی به او اجازه خروج نمی دهد.

آنتونی بلینکن در ادامه این توییت تاکید کرد که در دیدار با بابک نمازی قول داده است که «بی‌وقفه» برای بازگرداندن سیامک و باقر نمازی به خانه خود تلاش کند.

دیدار با مشاور امنیت ملی کاخ سفید

مشاور امنیت ملی کاخ سفید، نیز گفته است که چهارشنبه با بابک نمازی، برادر سیامک، ملاقات کرده است.

جیک سالیوان در توییتی نوشته است که در سالروز ششمین سال بازداشت «به ناحق» سیامک نمازی در ایران با برادر او دیدار کرده است.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید از حکومت ایران خواسته است «سیامک را آزاد کند و به او و پدرش٬ باقر که سخت بیمار است٬ اجازه دهد از ایران خارج شوند.

جرد گنسر، وکیل باقر نمازی، هفته گذشته گفته بود که موکلش از نظر سلامتی در «وضعیت خطرناک» قرار دارد و متخصصان متعددی توصیه کرده‌اند که او باید برای درمان نارسایی عروقی از ایران خارج شود.

رد گنسر با استناد به گفته‌های متخصصان پزشکی درباره وضعیت باقر نمازی توضیح داد که یکی از عروق اصلی که وظیفه رساندن خون به مغز را دارد، دچار انسداد ۹۵ تا ۹۷ درصدی شده است و باید در خارج از ایران روند درمان او پیگیری شود و فورا تحت عمل جراحی قرار گیرد.

او نحوه رفتار حکومت ایران با باقر نمازی را عامدانه و شوکه‌کننده توصیف کرد و گفت حکومت ایران تنها مسئول وضعیت کنونی باقر نمازی است.

XS
SM
MD
LG