لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۶

جوایز بفتا: «سوگلی» برنده بیشترین جوایز و «روما» برنده جوایز اصلی


آلفونسو کوارون، کارگردان مکزیکی فیلم «روما»
آلفونسو کوارون، کارگردان مکزیکی فیلم «روما»

در مراسم اعطای جوایز بفتا، جوايز آکادمی فيلم بريتانيا که یکشنبه شب برگزار شد فیلم تاریخی «سوگلی» با بردن هفت جایزه بزرگترین برنده مراسم بود و فیلم سیاه و سفید «روما» محصول شرکت نتفلیکس جوایز اصلی، بهترین فیلم و بهترین کارگردان را به دست آورد.

فیلم «روما» که داستان آن به نوعی زندگی نامه مستخدمین خانگی دهه هفتاد میلادی در مکزيک است در فصل جوایز سینمایی امسال به خوبی درخشیده و موقعيت خود برای دریافت اسکار را تثبیت کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز این فیلم در بفتای امسال علاوه بر بهترین فیلم و بهترین کارگردان جوایز بهترین فیلمبرداری و بهترین فیلم به زبان غیر انگلیسی را نیز از آن خود کرد.

آلفونسو کوارون، کارگردان مکزیکی این فیلم هنگام دریافت جایزه گفت:«در زمانه ای که هراس و خشم می کوشد بین ما اختلاف بیاندازد استقبال از این فیلم که زندگی یک مستخدم بومی تبار است برای من یک دنیا ارزش دارد.»

او افزود در شرایطی که دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا قصد دارد دیوار مرزی بسازد «بازگشت به زمانه تفکیک و انزوا هیچ مشکلی را حل نمی کند.» او در عین حال از شرکت نتفلیکس برای حمایت از این طرح تشکر کرد.

«روما» که به زبان اسپانیایی است در جوایز اسکار امسال در ده رشته ازجمله بهترین فیلم نامزد شده و این برای شرکت نسبتا نوپای نتفلیکس دستاورد بزرگی است.

آلفونسلو کوارون روی فرش قرمز در مورد نتفلیکس گفت:«اگر فیلم های خوبی بسازد باید از آن تقدیر کرد. من خوشحالم که آنها از تنوع حمایت می کنند به خصوص در شرایطی که طرح های نمایشی به شدت یک سویه شده و فقط برای سلیقه های بازار تولید می شوند.»

خبرگزاری رویترز می افزاید فیلم تاریخی «سوگلی» که در آن اولیویا کلمن نقش ملکه آن، ملکه بریتانیا در قرن هیجدهم را ایفا می کند، هفت جایزه بفتا از جمله فیلم خارق العاده بریتانیایی سال، فیلمنامه اوریجینال، طراحی تولید، طراحی لباس و گریم را به دست آورد.

در عین حال همانطور که انتظار می رفت جایزه بهترین بازیگر زن نقش اصلی به اولیویا کلمن و جایزه بهترین بازیگر زن نقش مکمل نيز به ریچل وایس بازیگر دیگر این فیلم اهدا شد. اما استون بازیگر سوم این فیلم نیز برای همین جایزه نامزد شده بود.

اولیویا کلمن هنگام دریافت جایزه خود خطاب با سایر بازیگران زن این فیلم که همه بريتانيايی هستند گفت: «برای همه ما شب خارق العاده ای است. همه ما یکی هستیم و باید بازیگر اصلی باشیم. این جایزه برای همه ماست. هر چند نام من روی آن نوشته شده ولی می توانیم اسامی دیگری روی آن حک کنیم.»

رامی ملک بازیگر نقش فردی مرکوری در فیلم «راپسودی بوهمی» جایزه بهترین بازیگر مرد نقش اصلی را گرفت. او قبل از این نیز جایزه گلدن گلوب و جایزه انجمن بازیگران فیلم آمریکا را دریافت کرده است.

مراسم اعطای جوایز بفتا یکشنبه شب در سالن رویال آلبرت هال در مرکز لندن برگزار شد و در آن تعدادی از بازیگران سرشناس هالیوود از جمله بردلی کوپر، بازیگر و کارگردان فیلم «ستاره ای متولد شده» و مارگوت روبی بازیگر فیلم «مری، ملکه اسکاتلند» و همینطور شاهزاده ویلیام رییس بفتا و همسرش شرکت داشند.

بردلی کوپر به خاطر فیلم «ستاره ای متولد شده» جایزه بهترین موسیقی اوریجینال، اسپایک لی کارگردان آمریکایی نیز به خاطر فیلم «بلکککنزمن» جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی و ماهرشالا علی نیز به خاطر فیلم «کتاب سبز» جایزه بهترین بازیگر مرد نقش مکمل را دریافت کردند.

با استفاده از رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG