لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۰

بقایی به جای حضور در دادگاه در آرامگاه عبدالعظیم «بست نشست»


حمید بقایی، معاون محمود احمدی‌نژاد در دولت‌های نهم و دهم (نفر دوم از راست)
حمید بقایی، معاون محمود احمدی‌نژاد در دولت‌های نهم و دهم (نفر دوم از راست)

سومین جلسه رسیدگی به پرونده حمید بقایی، معاون محمود احمدی‌نژاد در دولت‌های نهم و دهم، بدون حضور وی برگزار شد. در همین حال اعلام شد که آقای بقایی به جای حضور در دادگاه به آرامگاه شاه‌عبدالعظیم در جنوب تهران رفته و در آنجا «بست نشسته است.»

حمیدرضا بقایی سال ۹۴ به اتهام «اختلاس» بازداشت شد و پس از آن افراد نزدیک به محمود احمدی‌نژاد خبر دادند که وی با دستور رهبر جمهوری اسلامی آزاد شده‌است. وی تیر ماه سال جاری نیز بازداشت و با وثیقه ۲۰ میلیارد تومانی آزاد شد.

خبرگزاری ایسنا روز چهارشنبه (۲۴ آبان) نوشته که جلسه دادگاه حمید بقایی با حضور عادل حیدری وکیل‌مدافع وی در شعبه ۱۰۵۷ دادگاه کارکنان دولت برگزار شد.

گزارش دیگری از ایسنا حاکی است که آقای بقایی همراه با علی‌اکبر جوانفکر و حبیب‌الله جزء خراسانی با بدرقه محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین ایران به جای حضور در جلسه دادگاه در آرامگاه عبدالعظیم حاضر شد. جوانفکر مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد و جزء خراسانی ذیحساب و مدیر کل امور مالی سابق نهاد ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد بوده‌اند.

بر اساس گزارش ایسنا، یک کانال تلگرامی نزدیک به همفکران احمدی‌نژاد، علت حضور بقایی در این مکان مذهبی را «بست‌نشینی» عنوان کرد.

در تاریخ سیاسی ایران سنت «بست‌نشینی» رواج داشته و به‌طور معمول افراد مجرم یا معترض برای در امان ماندن از مجازات یا تعرض، در مکانی پناه می‌گرفتند تا به حرمت آن مکان مجازات نشوند.

آرامگاه عبدالعظیم در شهرری در جنوب تهران، از نظر تاریخی یکی از اماکن بست‌نشینی بوده‌است.

این برای نخستین بار است که گزارش می‌شود فردی از مقام‌های بلندپایه سابق دولتی جمهوری اسلامی برای مصون ماندن از مجازات قوه قضائیه به بست‌نشینی روی آورده‌است.

اوایل آبان‌ماه رسانه‌ها در ایران از احضار علی‌اکبر جوانفکر و حمیدرضا بقایی به دادسرای فرهنگ و رسانه خبر دادند.

در متن احضاریه‌ها که در خبرگزاری ایسنا منتشر شده بود، به علت احضار بقایی اشاره‌ای نشده، اما وی در حاشیه دادگاه قبلی خود، با کنایه به رئیس قوه قضائیه گفته بود نه دخترش جاسوس است و نه ۶۳ حساب بانکی دارد. بقایی همچنین گفته که شاکی روسای سه قوه است.

علی‌اصغر حسینی، وکیل حمیدرضا بقایی، نیز به اتهام «مشارکت در اخلال در نظم عمومی، معاونت در توهین و نشر اکاذیب» به این دادسرا احضار شده‌است.

آقای بقایی به همراه محمود احمدی‌نژاد برای انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۶ نامزد شده بود، اما شورای نگهبان صلاحیت آنها را رد کرد.

وی پس از برگزاری جلسه دادگاه خود در روزهای اخیر، آن را «سیاسی» خواند و به کنایه گفت که «نه ۶۳ حساب شخصی دارم، نه دخترم جاسوس انگلیس است و نه برادرم فاسد».

اشاره حمیدرضا بقایی به موضوع «حساب‌های شخصی» رئیس قوه قضائیه و گزارش تائیدنشده وب‌سایت آمدنیوز دربارهٔ «جاسوسی زهرا لاریجانی»، دختر رئیس قوه قضائیه بود. موضوع جاسوسی رئیس قوه قضائیه از سوی آیت‌الله صادق لاریجانی، مقام‌های این قوه و وزیر اطلاعات تکذیب شد.

در این ارتباط، رئیس قوه قضائیه با انتقاد از «سیاسی» خوانده شدن برخی پرونده‌ها، تهدید کرد که با «افترا و تخریب علیه این قوه برخورد خواهد شد تا این بساط جمع شود».

ساعاتی پس از احضار حمید بقایی و علی‌اکبر جوانفکر به دادگاه، محمود احمدی‌نژاد نحوه رسیدگی به پرونده آقای بقایی را نشانه «عمق وضعیت نابسامان در قوه قضائیه» خواند و مقامات این قوه را متهم کرد که «از قدرت قضایی به عنوان ابزاری در خدمت اهداف شخصی خود» استفاده می‌کنند.

بقایی که در دومین جلسه دادگاه خود نیز با یک زنبیل قرمز حاضر شده بود، ۲۱ آبان‌ماه در نامه‌ای به قاضی پرونده‌اش، با اشاره به آنچه «تخلفات مقامات قضایی و امنیتی» خواند، خواستار محاکمه دادستان تهران و بازجویانش در وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران شد.

معاون اجرایی محمود احمدی‌نژاد در دوره ریاست جمهوری، در نامه‌ای به قاضی حیدری رئیس دادگاه ۱۰۵۷ کارکنان دولت، نحوه رسیدگی به پرونده خود را «حاکی از یک تصمیم قبلی سیاسی و خصمانه برای محکوم کردن» دولت محمود احمدی‌نژاد دانسته‌است.

او همچنین اعلام کرده که بازجویان وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران در مدت بازداشت از او خواسته‌اند که به «جاسوسی برای اسرائیل و انگلیس»، «جرائم امنیتی»، «ارتباط با جن و پری» و «جرائم اخلاقی» اعتراف کند.

به گفته بقایی، در اواخر مرداد ماه ۹۴ حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، در زندان با او ملاقات کرده و گفته‌است که «اگر مطالبی علیه آقایان احمدی‌نژاد و مشایی بگویی آزاد می‌شوی».

او همچنین اعلام کرده که بازجویان از او خواسته‌اند اعتراف کند محمود احمدی‌نژاد نیز «جاسوس» بوده‌است.

درگیری لفظی حمیدرضا بقایی و مقام‌های قوه قضائیه بی‌سابقه نیست. وی تابستان سال جاری و هنگام آزادی از زندان با حمله شدید به قوه قضائیه، غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی این قوه را فردی «دروغگو» خوانده و خطاب به مقام‌های قضایی گفته بود که به زودی «سرنگون می‌شوید».

XS
SM
MD
LG