لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۵

معترضان در بغداد با نادیده گرفتن حکومت نظامی به خیابان‌ها آمدند


شماری از معترضان در میدان تحریر بغداد
شماری از معترضان در میدان تحریر بغداد

در سومین روز از اعتراض‌های گسترده در شهرهای مختلف عراق، خبرگزاری‌ها روز پنج‌شنبه یازدهم مهر از تجمع معترضان به رغم حکومت نظامی در بغداد خبر دادند؛ همزمان گزارش شده است تمامی شبکه‌های اجتماعی در این کشور همچنان فیلتر است.

خبرگزاری‌ها از تداوم حضور بسیار سنگین پلیس ضدشورش و نیروهای امنیتی در مناطق مختلف بغداد و برخی دیگر از شهرها در روز پنج‌شنبه خبر داده‌اند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است عصر پنج‌شنبه چندهزار تن از معترضان با نادیده گرفتن مقررات منع رفت‌وآمد، به سوی مناطق مرکزی بغداد رفتند و با در دست داشتن پرچم عراق و برخی پرچم‌های مذهبی، در اطراف وزارت نفت و صنعت تجمع کردند.

مقررات منع رفت‌وآمد در بغداد به دستور عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، از ساعت پنج بامداد پنج‌شنبه وضع شد اما در همان دقایق اولیه، شماری از معترضان آن را ندیده گرفتند و به خیابان‌ها آمدند؛ بنابر گزارش‌ها، نیروهای امنیتی به سوی معترضان تیراندازی کردند.

مقررات منع رفت‌وآمد در شهرهای ناصریه، عماره و حله از یک روز پیش‌تر، چهارشنبه، وضع شده است.

از سوی دیگر «نت بلاکز»، وبسایتی که فیلترینگ جهانی را رصد می‌کند، گزارش داده است که دولت عراق تمامی شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های مختلف، نظیر فیس‌بوک، توئیتر، اینستاگرام و واتس‌اپ، را در این کشور فیلتر کرده است.

این وبسایت در ساعات مختلف روز پنج‌شنبه گزارش‌هایی درباره تداوم فیلترینگ در بخش‌های مختلف عراق منتشر کرد.

شمار قربانیان اعتراض‌های چند روز اخیر در عراق به دست‌کم ۱۹ کشته رسیده است.

همچنین به گفته کمیسیون مستقل حقوق بشر عراق، در جریان این اعتراض‌ها تاکنون ۱۰۴۱ نفر زخمی شده‌اند و نیروهای امنیتی عراق ۲۱۶ تن از معترضان را بازداشت کردند که ۱۵۴ نفر از آنان آزاد شده‌اند.

همزمان وزارت خارجه ایران با اشاره به «ناآرامی‌های پراکنده در عراق»، از زائران ایرانی که قصد شرکت در مراسم اربعین را دارند خواست که سفر خود را تا اطلاع ثانوی به تأخیر بیندازند.

فرمانده مرزبانی ایران پنج‌شنبه گفته بود «به دلیل مسائل امنیتی و با توجه به درگیری در برخی از شهرهای کشور عراق» دو گذرگاه مرزی چزابه و خسروی از شب گذشته بسته شده است؛ رسانه‌های ایران از «بازگشایی» مرز چزابه خبر داده اما از گذرگاه مرزی خسروی هنوز گزارش تازه‌ای منتشر نشده است.

اعتراضات چندروزه در عراق علیه بیکاری، فساد دولتی و ضعف خدمات عمومی، خصوصا قطعی مکرر برق، اتفاق افتاده است.

دولت عراق علاوه بر قطع اینترنت، اداره‌های دولتی در پایتخت را نیز تعطیل کرده است.

در همین حال برخی گزارش‌ها از حمله راکتی به منطقه سبز عراق در ساعات آغازین روز پنج‌شنبه حکایت دارد که محل حضور وزرا و سفارتخانه‌های خارجی است.

نماینده ارشد سازمان ملل در عراق روز چهارشنبه در دیدار با معترضان خواستار گفت‌وگوی مستقیم آنها با دولت شد.

برهم صالح، رئیس‌ جمهوری، و همچنین مجلس عراق می‌گویند بررسی خشونت‌ها در جریان اعراضات را آغاز کرده‌اند.

بنا به ارزیابی بانک جهانی نرخ بیکاری در عراق ۲۵ درصد است.

XS
SM
MD
LG