لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۷

جمعیت خشمگین در بغداد نوجوان ۱۶ ساله را کشت و جسدش را آویزان کرد


عراق از حدود چهل روز قبل صحنه اعتراضات گسترده ضددولتی است.
عراق از حدود چهل روز قبل صحنه اعتراضات گسترده ضددولتی است.

مقامات عراقی می‌گویند جمعیتی خشمگین در بغداد روز پنج‌شنبه ۲۱ آذر یک نوجوان ۱۶ ساله را که در جریان اعتراضات ضددولتی در این کشور شش نفر از جمله چهار نفر از معترضان را کشته بود، به قتل رساندند و او را از پا به سر از تیر چراغ راهنمایی آویزان کردند.

ده‌ها نفر از مردم که در محل حادثه جمع شده بودند با تلفن‌های موبایل خود از جسد آویزان شده این نوجوان در یکی از میادین مرکزی شهر بغداد عکس و فیلم گرفتند. ویدئوهایی که در شبکه اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهد که این نوجوان از جمعیت خشمگین کتک می‌خورد و پیکر او را روی زمین می‌کشند.

این حادثه خشونت آمیز نشانه‌ای از گسترش سوء‌ظن و هراس در فضای اعتراضات ضد دولتی است. اعتراضات عراق از روز اول اکتبر و با تظاهرات گروهی از مردم علیه فساد حکومتی، بیکاری و وضعیت وخیم خدمات عمومی در کشور آغاز شد.

مجموعه‌ای از اقدامات اسرارآمیز و خون‌بار توسط افراد و گروه‌های ناشناس معترضان ضددولتی را به شدت نگران کرده است.

جمعه گذشته بر اثر تیراندازی افراد مسلح که سوار یک وانت بودند در میدان خلانی بغداد تعدادی از تظاهرکنندگان کشته شدند. همان هفته بیش از ده نفر از تظاهرکنندگان در میدان تحریر که محل اصلی تجمع معترضان است به ضرب چاقوی مهاجمان ناشناس مجروح شدند.

در روزهای اخیر نيز ربودن و ترور فعالان سرشناس اعتراضات اخیر، معترضان را به شدت نگران کرده است.

معترضان، شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران را مسئول این حملات می‌دانند و معتقدند که هدف این حملات خشونت‌آمیز ایجاد هراس و تضعیف جنبش صلح‌آمیز آنهاست.

حادثه خونبار روز پنج‌شنبه پس از تیراندازی یک نوجوان به سوی مردم در میدان الوثبه بغداد شروع شد. در این تیراندازی صاحبان دو مغازه و چهار نفر از تظاهرکنندگان کشته شدند. مقامات امنیتی گفتند این نوجوان به خاطر جرایم مربوط به مواد مخدر تحت تعقیب بوده و در آن لحظات در حال فرار از دست ماموران پلیس بود.

به گفته مقامات امنیتی و مسئولان بهزیستی، این نوجوان زیر ضربات شديد جمعیتی که او را گرفتند جان داد. به گفته یک مقام امنیتی که حاضر نشد نامش در گزارش قید شود بر اثر تیراندازی این نوجوان هشت نفر نیز مجروح شدند.

مقتدا صدر، روحانی شیعه با نفوذ، افرادی که این نوجوان را کشتند «تروریست» نامید و هشدار داد اگر مسئولین این قتل شناسایی و بازداشت نشوند او به شبه‌نظامیان تحت فرمان خود دستور خواهد داد این میدان را ترک کنند.

اعضای گروه شبه نظامی «سرایا السلام» یا واحدهای صلح برای حفاظت از معترضان در این میدان مستقر شده‌اند. معترضان آنها را «کلاه آبی‌ها» می‌نامند.

جنبش اعتراضی در میدان تحریر قتل این نوجوان را محکوم کرده و در بیانیه‌ای گفت مسئولان این حمله به این جنبش تعلق ندارند.

در بخشی از این بیانیه گفته می شود: «ما اجازه نمی‌دهیم که وجهه انقلاب پاک ما مخدوش شود و اعلام می‌کنیم که به عنوان معترضان صلح‌جو در آنچه که امروز صبح در میدان الوثبه روی داده مقصر نبوده‌ایم.»

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG