لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۱

باقری: قصد ما بستن تنگه هرمز نیست


محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران
محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران

محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، می‌گوید «ما قصد بستن تنگه هرمز را نداریم، مگر اینکه اقدامات دشمنان به جایی برسد که مجبور شویم و چاره‌ای جز این وجود نداشته باشد».

تهدید به بستن تنگه هرمز، حتی در تحریم‌های دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد نیز به دفعات از زبان مقام‌های بلندپایه، به‌ویژه نظامیان ایران مطرح شده بود و پس از خروج آمریکا از برجام نیز بارها مطرح شده‌است.

اخیراً محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، اعلام کرد تصمیم‌گیری در مورد تنگه هرمز به نیروهای مسلح مربوط است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سرلشکر محمد باقری یکشنبه ۸ اردیبهشت دربارهٔ اظهارات ظریف گفت «در این خصوص مقامات بالاتر صحبت کرده و ما مجری این دستورات هستیم.»

او افزود که «ما خواهان تأمین امنیت تنگه هرمز هستیم و امنیت این تنگه نیز توسط کشور ما برقرار می‌شود. کشتی‌های کشور ما نیز همچون دیگر کشورها در حال عبور از این تنگه هستند، اما اگر قرار باشد کسی تنگه هرمز را ناامن کند قطعاً ما با آن برخورد خواهیم کرد».

این مقام بلندپایه نظامی همچنین گفت «اگر نفت ما از این تنگه عبور نکند، حتماً نفت دیگر کشورها نیز از این تنگه عبور نخواهد کرد.»

اما وی بلافاصله در ادامه اظهار داشت «این به معنای بستن تنگه هرمز نیست. ما قصد بستن تنگه هرمز را نداریم مگر اینکه دشمنی دشمنان به حدی برسد که چاره‌ای جز آن نباشد و ما قادر به آن هستیم و این را دشمنان می‌دانند».

آمریکا هفته گذشته به معافیت‌های نفتی مشتریان ایران پایان داد و از اول ماه مه (سه روز دیگر) هیچ کشوری مجاز به خرید نفت ایران نخواهد بود، وگرنه بنا به اظهارات مقامات آمریکا با تحریم مواجه خواهد شد.

بر اساس آمارهای بین‌المللی، حدود ۳۰ درصد از نفتکش‌های جهان از تنگه هرمز می‌گذرند و روزانه نزدیک ۱۸٫۳ میلیون بشکه نفت و حدود ۱٫۷ میلیون بشکه فرآورده‌های نفتی و گاز مایع از این تنگه عبور می‌کند. حدود ۸۰ درصد محموله‌های نفتی که از تنگه هرمز می‌گذرد راهی آسیا، به‌ویژه هند و چین می‌شود که از بزرگترین شرکای تجاری ایران هستند.

خود آمریکا تقریباً از واردات خالص نفت خام بی‌نیاز شده و اروپا نیز بخش اندکی از نفت خود را از منطقه خاورمیانه وارد می‌کند. برای نمونه بر اساس آمارهای رسمی اروپا، این اتحادیه تنها از عراق واردات قابل توجه نفت انجام می‌دهد که سهم این کشور از کل واردات اروپا حدود شش درصد است. عربستان نیز مقداری نفت، آن هم عمدتاً از مسیر دریای سرخ به اروپا ارسال می‌کند.

گزارش‌ها حاکی است که عربستان و امارات به بازارهای جهانی تضمین داده‌اند که با توقف صادرات نفت ایران، کمبود عرضه را جبران کنند. سه چهارم کل صادرات نفت این دو کشور راهی بازارهای آسیایی می‌شود.

سرلشکر باقری گفت «ایران مسئول امنیت تنگه هرمز است و تا همین دیروز نیز ناوهای آمریکایی موظف به پاسخگویی به سوالات سپاه پاسداران در مورد تنگه هرمز بودند و آنان می‌دانند که امنیت این تنگه نیز بر عهده کیست».

در سال‌های اخیر فرماندهان نظامی آمریکا بارها از «رفتار غیرحرفه‌ای و خطرناک» نیروهای سپاه پاسداران در آب‌های بین‌المللی خلیج فارس و تنگه هرمز انتقاد کرده‌اند.

به جز حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، که در یک سال اخیر دست‌کم سه بار تهدید به بستن تنگه هرمز کرد، فرماندهان سپاه نیز در هفته‌های اخیر، به ویژه پس از اضافه شدن سپاه پاسداران به فهرست سازمان‌های تروریستی و همچنین عدم تمدید معافیت مشتریان نفتی ایران، این تهدید را بارها تکرار کردند، اما به نظر می‌رسد اظهارات سرلشکر باقری لحنی ملایم نسبت به اظهارات قبلی فرماندهان نظامی ایران دارد.

منابع: ایسنا، رویترز، شرکت مشاوره انرژی و ردیابی نفتکش‌ها «رفینیتیو»، رادیو فردا / د.خ / پ.پ
XS
SM
MD
LG