لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۴

وحید تیزفهم از رهبران جامعه بهایی ایران پس از ۱۰ سال از زندان آزاد شد


وحید تیزفهم
وحید تیزفهم

وحید تیزفهم، یکی از رهبران جامعه بهاییان ایران، پس از یک دهه و با سپری‌شدن دوره محکومیتش، از زندان آزاد شد.

آقای تیزفهم، روز دوشنبه ۲۸ اسفند، از زندان رجایی‌شهر کرج آزاد شد. طی روزهای گذشته شماری از رهبران جامعه بهایی ایران که در سال ۱۳۸۷، در هجوم نیروهای امینتی به خانه‌هایشان زندانی شدند، پس از طی دوره محکومیت، آزاد شده‌اند.

وحید تیزفهم و شـش تن دیگر، فریبا کمال‌آبادی، مهوش شهریاری، عفیف نعیمی، جمال‌الدین خانجانی، سعید رضایی و بهروز توکلی، نزدیک به ۱۰ سال پیش بازداشت شدند. دادگاه انقلاب تهران به ریاست «قاضی مقیسه»، این افراد را به اتهام «تبلیغ علیه نظام»، «جاسوسی» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به ۲۰ سال زندان محکوم کرده بود. این حکم در دادگاه تجدیدنظر به نصف کاهش یافت.

نه تنها بهاییان بازداشت‌شده این اتهام‌ها را رد کرده‌اند، بلکه صدور و اجرای این احکام بارها با انتقادها و اعتراضات گروه‌ها و سازمان‌های مدافع حقوق بشر، شماری از دولت‌ها و نیز کارشناسان و ناظران ملل متحد روبه‌رو شده‌است.

از جمله سازمان دیدبان حقوق بشر در یکی از تازه‌ترین گزارش‌های خود در مورد ایران، ضمن متهم کردن نیروهای امنیتی و قضائی ایران به «نقض حقوق بشر»، گفته بود ۹۲ باورمند بهایی در زندان هستند. سازمان «خانه آزادی» نیز اخیرا در گزارشی یادآور شده‌است که حکومت ایران «به‌شدت» با بهائیان و برخی دیگر از شهروندان باورمند به عقاید دیگر از جمله برداشت‌های غیررسمی از اسلام، مقابله می‌کند. در پایان بهمن ماه نیز شماری از وکلا، استادان دانشگاه و حقوقدانان مدافع حقوق بشر در نامه‌ای به به دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران، از او خواستند به «آزار و سرکوب بهائیان اذعان کرده» و «اقدام به بهبود وضعیت موجود» کند.

با این همه انتشار گزارش‌ها در مورد بازداشت بهاییان در ایران ادامه دارد. برای نمونه در ۲۶ بهمن ماه که جامعه جهانی بهائیان مستقر در ژنو، از بازداشت هفت شهروند بهایی ساکن بوشهر خبر داده بود.

پیش از آقای تیزفهم که روز دوشنبه، پس از سپری‌کردن ۱۰ سال محکومیت آزاد شد، سعید رضایی، جمال‌الدین خانجانی، فریبا کمال‌آبادی، مهوش ثابت و بهروز توکلی، شماری دیگر از اعضای «گروه یاران» نیز در هفته‌ها و ماه‌های گذشته با سپری کردن دوره زندان خود آزاد شدند.

وحید تیزفهم متولد سال ۱۳۵۲ در ارومیه است. پدر او، از بهاییان ارومیه بود. زمانی که وحید تیزفهم ۹ ساله بود، پدرش بازداشت و آن‌طور که خود آقای تیزفهم گفته «با شلیک سه گلوله» در زندان ارومیه اعدام شد.

با استفاده از گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا|ت.ت|خ.ک|
XS
SM
MD
LG