لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۲

بحرین از روز دوشنبه آسمان خود را به روی قطر خواهد گشود


سازمان امور هواپیمایی مدنی بحرین در پی توافق هفته گذشته کشورهای عربی برای پایان دادن به تحریم قطر اعلام کرد که بحرین از روز دوشنبه ۲۲ دی، آسمان خود را به روی پروازهای قطر خواهد گشود.

چهار کشور عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر از اواسط سال ۲۰۱۷ تحریم‌های دیپلماتیک، تجاری و مسافرتی بر قطر اعمال کردند، اما در نهایت سه‌شنبه ‌گذشته به دنبال نشستی که با حمایت ایالات متحده به انجام رسید، ریاض از پایان سیاست بایکوت دوحه خبر داد.

عربستان سعودی و امارات متحده عربی طی این چند روز اعلام کرده بودند که آسمان و مرز زمینی و دریایی خود را به روی قطر باز می‌کنند.

وزیر خارجه عربستان سعودی در اجلاس سه‌شنبه گذشته گفته بود که این چهار کشور توافق کرده‌اند تمام روابط خود را با قطر از سر بگیرند. چهار کشور یادشده قطر را به حمایت از تروریسم متهم ساخته‌اند، اما دوحه چنین اتهامی را رد کرده و تاکید داشته که هدف تحریم‌ها در واقع از بین بردن استقلال این کشور بوده است.

این میان مقامات امارات متحده عربی هفته گذشته اعلام کردند که ابوظبی اگرچه روابط تجاری با قطر را از سرمی‌گیرد و مرزها را به روی آن باز می‌کند، اما برقراری مجدد روابط دیپلماتیک نیاز به زمان دارد تا طرفین بتوانند اعتمادسازی کنند.

وزارت خارجه بحرین نیز روز یکشنبه در اقدامی واکنشی که حکایت از ادامه تنش‌ها دارد گفت، گارد ساحلی قطر سامی الحداد، قهرمان پرورش اندام بحرینی را که سوار بر قایق کروز خود مشغول ماهی‌گیری بوده بازداشت کرده است.

این وزارتخانه از دوحه خواست که «حملات خود به ماهی‌گیران بحرینی و بازداشت ناروای آنها را متوقف کند».

فرمانده گارد ساحلی بحرین هم در بیانیه جداگانه‌ای اعلام کرد که حداد و یک بحرینی دیگر روز جمعه به خاطر اتهام ادعایی ورود به آب‌های قطر بازداشت شده‌اند.

مقامات قطر اما هنوز واکنشی به این امر نشان نداده‌اند. وزارت کشور قطر ماه گذشته عنوان کرده بود که گارد ساحلی یک قایق کروز بحرینی را که در آب‌های قطر مشغول ماهی‌گیری بود، متوقف و سه سرنشین آن را بازداشت کرده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن
XS
SM
MD
LG