لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۳

اولین عبور و مرور خودروها از مرز زمینی قطر با عربستان انجام شد؛ بازگشایی خطوط هوایی از دوشنبه


نقشه مرز زمینی بین قطر و عربستان سعودی، دو کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس
نقشه مرز زمینی بین قطر و عربستان سعودی، دو کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس

پس از تنش‌زدایی از روابط قطر با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در روزهای اخیر، سرانجام روز شنبه ۲۰ دی، اولین عبور و مرور خودروها از مرز زمینی این کشور به عربستان سعودی انجام شد.

گزارش‌ها حاکی است که پروازهای هواپیمایی قطر نیز از روز دوشنبه ۲۲ دی به ریاض، پایتخت عربستان سعودی، از سر گرفته می‌شود.

عربستان سعودی و سه کشور متحد آن شامل مصر، امارات متحده عربی و بحرین در سال ۲۰۱۷ با متهم کردن قطر به نزدیک شدن به حکومت ایران، حمایت از تروریسم و پشتیبانی از گروه‌های افراطی از جمله داعش و القاعده، روابط دیپلماتیک و تجاری خود را با این کشور قطع کردند و تمامی راه‌های زمینی، هوایی و دریایی خود را با قطر بستند.

اگرچه قطر همواره اتهامات مربوط به نزدیک شدن به جمهوری اسلامی را رد کرده است.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی روز سه‌شنبه ۱۶ دی ماه هم‌زمان با آغاز اجلاس سالانه شورای همکاری خلیج فارس، اعلام کرد که سران کشورهای عضو این شورا با قطر بر سر تفاهم‌نامه «همبستگی و ثبات» موسوم به «العُلا» (شهر محل برگزاری اجلاس) به توافق رسیدند.

ولیعهد سعودی پس از امضای این تفاهم‌نامه بر «ضرورت» دستیابی به چنین توافقی به منظور حفظ اتحاد میان کشورهای حوزه خلیج فارس برای مقابله با تهدیدها در منطقه به‌ویژه از سوی برنامه هسته‌ای و موشکی حکومت ایران تاکید کرد.

در روزهای اخیر، یک مقام امارات متحده عربی نیز به خبرگزاری رویترز گفت که راه‌های مسافرتی و تجاری احتمالا در همین هفته امضای توافق بازگشایی می‌شوند اما از سرگیری روابط دیپلماتیک و تلاش برای بازسازی اعتماد میان طرفین زمان بیشتری می‌طلبد.

با استفاده از گزارش‌های آسوشیتدپرس، رویترز و رادیو فردا/ آ.ت/ س.ن
XS
SM
MD
LG