لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۹

واکنش بحرین به حفر تونل در مرز لبنان و اسرائیل: «تهدید برای ثبات لبنان»


خالد بن احمد آل خلیفه (راست)، وزیر خارجه بحرین
خالد بن احمد آل خلیفه (راست)، وزیر خارجه بحرین

در پی کشف «تونل‌های نفوذ» به دست ارتش اسرائیل، وزیر خارجه بحرین حفر تونل در مرز جنوب لبنان را «اقدام گروه تروریستی» حزب‌الله دانسته و نوشت که ثبات لبنان با این اقدامات تهدید شده است.

شیخ خالد بن احمد آل خلیفه در یک پیام توییتری که روز پنج‌شنبه، ۱۵ آذرماه، منتشر شد پرسیده است که «چه کسی مسئولیت اقدام حزب‌الله را برعهده می‌گیرد؟»

ارتش اسرائیل از روز سه‌شنبه، ۱۳ آذر، عملیاتی را با نام «سپر شمال» برای «کشف و انهدام تونل‌های تهاجمی حزب‌الله» در خاک خود آغاز کرد.

وزیر خارجه بحرین در توییت خود علیه «حزب‌الله تروریست» افزود که یک «کشور همسایه برای برطرف کردن تهدید علیه خود به اقدام پرداخته است».

شیخ بن احمد همچنین گزارش روزنامه النهار لبنان را که نوشت، صلح‌بانان سازمان ملل وجود تونل حفر شده در مرز را تایید می‌کنند، بازنشر کرد.

با توییت شیخ بن احمد، بحرین به نخستین کشورعربی مبدل شده که از عملیات ارتش اسرائیل حمایت تلویحی، اما آشکار کرده است.

ارتش اسرائیل از توییت شیخ خالد بن احمد استقبال کرد؛ آویخای ادری، سخنگوی عرب‌زبان نظامیان اسرائیل، توییت وزیر خارجه بحرین را بازنشر کرد.

بحرین و دیگر اعضای «شورای همکاری خلیج فارس» از اسفند ۹۴ رسما حزب‌الله را موجودیت تروریستی نامیده‌اند.

امیرنشین ها دو سال بعد از آغاز جنگ داخلی سوریه که حزب‌الله به یاری حکومت بشار اسد رفت، تحریم‌هایی علیه این سازمان هم‌پیمان با ایران برقرار کردند و در ادامه نیز مقامات حزب‌الله را در «سیاهه تروریستی» خود قرار دادند.

وزیر خارجه بحرین به تازگی گفت که اسرائیل یک کشور طبیعی در منطقه است و باید موجودیت آن را پذیرفت؛ شیخ بن احمد از عمان نیز به خاطر میزبانی از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، که دو ماه پیش در سفری دور از انتظار به سلطان نشین عمان رفت، حمایت کرد.

نام بحرین به عنوان یکی از کشورهایی مطرح است که ممکن است نتانیاهو در آینده نزدیک به آن سفر کند؛ هرچند که برخی گزارش‌های رسانه‌ای در این باره فعلا از سوی هر دو طرف تکذیب شده است.

به گفته ناظران در رسانه‌های اسرائیل، ایستادگی امیرنشین های خلیج فارس در کنار اسرائیل در دوره اخیر، یکی از دلایل سکوت حزب‌الله از آغاز عملیات ارتش اسرائیل در رویارویی با تونل‌ها است.

به گفته این ناظران، چون برخلاف جنگ ۱۲ سال پیش میان اسرائیل و حزب الله، کشورهای عربی اکنون آمادگی بیشتری در حمایت از اسرائیل در برابر حزب‌الله دارند، این سازمان از اقداماتی که اسرائیل را در ادامه عملیات رویارویی با تونل‌ها به آغاز جنگ تحریک کند، خودداری کرده است.

در این میان، رسانه‌های اسرائیل روز شنبه، ۱۷ آذر، گزارش دادند که عملیات موسوم به «سپر شمال» طولانی خواهد بود و در سراسر زمستان دنبال خواهد شد.

مقامات سیاسی به نقل از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل، که در سومین روز عملیات از منطقه بازدید کرد، گفته‌اند که او کشیده شدن عملیات به خاک لبنان را نیز بعید نمی داند.

ارتش اسرائیل در نخستین روز عملیات از کشف یک تونل میان «کفر کلا» در مرز شیعی‌نشین جنوب لبنان با شهرک اسرائیلی «متولا» خبر داد؛ روز پنج‌شنبه نیز همزمان با بازدید نتانیاهو از منطقه، ارتش اسرائیل کشف دومین تونل را به رسانه‌ها آگاهی داد.

یونیفیل، نیروی صلح‌بانی سازمان ملل مستقر در جنوب لبنان، وجود تونل را تایید کرد، هرچند که ارتش لبنان گفت از نشست مشترک افسرانش با همتایان اسرائیلی و ناظران قوای یونیفیل، «قانع نشد».

سعد حریری، نخست وزیر لبنان، گفته است دلیلی نمی بیند که وضع وخیم شود، اما حزب‌الله در واکنش به عملیات ارتش اسرائیل احتیاط کامل نشان داده و هنوز به سکوت در این باره ادامه می دهد.

دولت لبنان روز جمعه در نامه به دبیرخانه شورای امنیت از اسرائیل شکایت کرد که با هک شبکه تلفنی لبنان، پیام تلفنی ضبطشده برای ساکنان جنوب لبنان فرستاده و هشدار داده که در ادامه عملیاتش در انهدام تونل های نفوذی حزب‌الله، ممکن است جان‌شان در خطر باشد.

اسرائیل و لبنان هر یک دیگری را به نقض قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت، که در سال ۱۳۸۵ به درگیری نظامی اسرائیل و حزب‌الله پایان داد، متهم می‌کنند.

منابع:‌ توییتر، رادیوفردا/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG