لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۴

واکنش‌های بین‌المللی به عادی‌سازی روابط بحرین و اسرائیل


حمد بن عیسی پادشاه بحرین و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل
حمد بن عیسی پادشاه بحرین و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل

ساعاتی بعد از اعلام توافق عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و بحرین در روز جمعه ۲۲ شهریور توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، کشورهای مصر، امارات و بریتانیا از این اقدام استقبال کردند. در مقابل تشکیلات خودگران فلسطینی جنبش حماس و ترکیه این توافق را محکوم کردند.

عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر، با انتشار توئیتی از این توافق استقبال کرد. امارات نیز از این تصمیم بحرین برای عادی سازی روابط با اسرائیل استقبال کرده است.

آقای سیسی این توافق را «قدمی مهم» عنوان کرد و گفت ایجاد روابط دیپلماتیک میان دو کشور برای استقرار «ثبات و صلح در خاورمیانه و حل دائمی مساله فلسطین کمک خواهد کرد».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، طی توییتی که ۲۱ شهریور منتشر کرد گفت به دنبال امارات متحده عربی، بحرین نیز با اسرائیل صلح می‌کند.

وی نوشت: «یک روز موفقیت‌آمیز تاریخی دیگر! دو دوست بزرگ ما، اسرائیل و بحرین برای قرارداد صلح موافقت کردند؛ دومین کشور عربی که طی ۳۰ روز گذشته با اسرائیل وارد صلح شده است».

دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا هم در بیانیه‌ای از اقدام بحرین برای عادی سازی روابط با اسرائیل استقبال کرده و آن را «خبر بسیار خوب» توصیف کرده است.

اما تشکیلات خودگردان فلسطینی به تصمیم بحرین برای عادی سازی روابط با اسرائیل واکنش نشان داده و این اقدام را «خیانت» به آرمان مردم فلسطین دانسته است.

وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین هم اعلام کرد، به دستور محمود عباس سفیر فلسطین در بحرین برای مشورت فراخوانده شد.

با این حال، حازم قاسم سخنگوی حماس گروه حماس در فلسطین که کنترل نوار غزه را در دست دارد، با محکوم کردن این توافق گفته است بحرین با کشوری وارد توافق شده است که به مردم فلسطین حمله می‌کند.

یک سخنگوی دیگر حماس نیز گفته است٬ «واکنش ملایم» کشورهای عربی به موضوع عادی‌سازی روابط امارات با اسرائیل باعث شد یک کشور عربی دیگر با این کشور وارد توافق عادی‌سازی روابط شود.

تاکنون تنها چهار کشور مصر، اردن، امارات و بحرین در میان کشورهای عربی روابط خود با اسرائیل را عادی کرده‌اند.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل نیز روز جمعه اعلام کرد٬ تصمیم بحرین به ایجاد روابط دیپلماتیک با اسرائیل «دوران جدیدی از صلح» را رقم می‌زند.

وی گفت٬ برای سال‌ها اسرائیل بر روی صلح سرمایه گذاشت و اکنون صلح با جذب سرمایه‌گذاریهای مهم در اقتصاد اسرائیل، بهره خود را خواهد داد.

امارات نیز ماه گذشته با اسرائیل وارد توافق عادی‌سازی صلح شد و سند آن نیز قرار است سه‌شنبه هفته آینده در واشنگتن امضا شود. ولیعهد بحرین نیز در این مراسم شرکت خواهد کرد.

دوشنبه هفته گذشته اسرائیل گفته بود عادی‌سازی روابط با امارات باعث خواهد شد روابط تجاری دو کشور به ۴ میلیارد دلار در سال برسد.

وزارت خارجه امارات نیز روز جمعه از عادی‌سازی روابط بحرین با اسرائیل استقبال کرد و این توافق را به هر دو کشور تبریک گفت.

واکنش ترکیه

وزارت امور خارجه ترکیه روز شنبه تصمیم بحرین برای برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل را به شدت محكوم كرد.

وزارت خارجه ترکیه می‌گوید، اقدام بحرین «ضربه تازه‌ای» به تلاش‌ها برای دفاع از مساله فلسطین وارد خواهد كرد.

در بیانیه وزارت خارجه ترکیه آمده است: این اقدام باعث تشویق اسرائیل به تداوم اقدامات نامشروع در قبال فلسطین و همچنین دائمی کردن اشغال سرزمین‌های فلسطینی خواهد شد.

در همین زمینه، حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل با انتشار توئیتی توافق بحرین و اسرائیل را «خيانت بزرگ به آرمان اسلامی و مردم فلسطين در آزادی قدس» عنوان کرده و گفته است «حاكمان بی‌تدبير امارات و بحرين جاده صاف كن طرح‌های صهيونيستی در منطقه نباشند. به روزهای سخت بيانديشند و از تاريخ عبرت گيرند. فردا دير است. طناب نجات آمريكا سا‌ل‌هاست كه پوسيده است».

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نیز در واکنش به توافق صلح اسرائیل و امارات، این موضوع را «خیانت» نامیده بود.

مراسم رسمی امضای توافق عادی‌سازی روابط امارات و اسرائیل روز سه‌شنبه آینده، ۲۵ شهریور، با میزبانی دونالد ترامپ در کاخ سفید برگزار شود.

عادی سازی مناسبات اسرائیل و امارات متحده عربی٬ اولین مورد از برقراری مناسبات دیپلماتیک بین یک کشور عربی و اسرائیلی طی بیش از ۲۰ سال گذشته بود.

منابع: رویترز، توییتر و رادیو فردا؛ ف.ق
XS
SM
MD
LG