لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۴

اسماعیل بخشی پس از پخش «اعترافات» تلویزیونی دوباره بازداشت شد


ساعاتی پس از آن‌که خبر بازداشت سپیده قلیان، کنشگر مدنی، منتشر شد، رسانه‌های داخل ایران خبر بازداشت اسماعیل بخشی، نماینده سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه را نیز تأیید کردند.

تلویزیون دولتی ایران اخیراً اقدام به پخش «اعترافات» آقای بخشی و خانم قلیان کرده بود، که با واکنش‌های گسترده‌ای روبه‌رو شد.

سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه یک‌شنبه شب در بیانیه‌ای گفته بود «تعداد زیادی نیروی مسلح همراه با ۱۵ ماشین پاترول به خانه اسماعیل بخشی هجوم برده و او را بازداشت کرده‌اند. هویت افراد مسلح تا ارسال این ‌خبر نامشخص اعلام شده‌است».

بامداد دوشنبه اول بهمن ماه، خبرگزاری فارس نیز خبر بازداشت آقای بخشی را تأیید کرد. با این تفاوت که این خبرگزاری نزدیک به سپاه، مدعی شده او «قبل از وصل شدن به تیم خروج از کشور» بازداشت شده‌است.

فارس توضیح چندانی در مورد این «تیم» نداده است ولی آقای بخشی را متهم به راه‌اندازی «پروژه شکنجه‌سازی علیه نظام» کرده‌است.

در هفته‌های اخیر خبرهای مربوط به شکنجه اسماعیل بخشی، سخنگوی کارگران معترض نیشکر هفت‌تپه، و سپیده قلیان، کنشگر اجتماعی و مدنی، بازتاب گسترده‌ای پیدا کرده‌است. واکنش‌ها پس از پخش آن‌چه تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی «اعترافات» آنها نامیده، ادامه پیدا کرده‌است.

آقای بخشی اواخر آبان‌ماه بازداشت شد و تا اواخر آذر در بازداشت بود. او در نخستین اظهارات پس از آزادی‌اش گفته بود در روزهای نخست بازداشت، «بدون دلیل یا هیچ حرفی تا سر حد مرگ» مورد «شکنجه و زیر مشت و لگد» قرار گرفته است.

سپیده قلیان، فعال مدنی که همراه با بخشی و شماری دیگر از کارگران نیشکر هفت تپه در جریان اعتراضات کارگری بازداشت شده بود نیز، شرحی از شکنجه خود و اسماعیل بخشی داده‌است.

پس از این رخدادها تلویزیون دولتی ایران شنبه‌شب مستندی به‌نام «طراحی سوخته» پخش کرد. به گفته تلویزیون ایران این «مستند» دربرگیرنده اوراق بازجویی شماری از معترضان بازداشت‌شده اعتراضات کارگری اهواز و «اعترافات» سپیده قلیان و اسماعیل بخشی درباره اعتراضات کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه است.

این «مستند» فعالیت‌های اسماعیل بخشی و سپیده قلیان را بخشی از یک «توطئه خارجی» عنوان می‌کند. مقام‌های دولتی و قضایی اتهام‌های شکنجه این دو کنشگر را رد کرده‌اند.

خبر بازداشت دوباره خانم قلیان و برادرش روز یک‌شنبه منتشر شده بود. او پس از پخش «اعترافات» تلویزیونی در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشته بود «اعترافات» پخش شده «گواه دیگری در اثبات حرف‌هایم مبنی بر شکنجه شدن در طول مدت بازداشتم بود».

فرزانه زیلابی، وکیل آقای بخشی نیز در واکنش به پخش «طراحی سوخته»، آن را «اغوای افکار عمومی» و «خیانت به مردم و مخاطبین» صدا و سیما توصیف کرده و گفته این اقدام «جرم» محسوب می‌شود.

فارس، توئیتر، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG