لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۴

جمهوری آذربایجان چهار عضو سفارت ایران را اخراج کرد؛ تهران به تلاش برای «کودتا» علیه حکومت باکو متهم شد


جمهوری آذربایجان روز پنجشنبه ۱۷ فروردین چهار عضو سفارت جمهوری اسلامی ایران را از این کشور اخراج کرد.

وزارت خارجه آذربایجان در بیانیه‌ای اعلام کرد عباس موسوی، سفیر جمهوری اسلامی در باکو روز پنجشنبه به این وزارتخانه احضار شد و ضمن ابلاغ مراتب اعتراض شدید این کشور به اقدامات تحریک‌آمیز جمهوری اسلامی، به او اطلاع داده شد که چهار تن از اعضای سفارت ایران به‌دلیل فعالیت‌های مغایر با کنوانسیون وین، باید ظرف ۴۸ ساعت خاک آذربایجان را ترک کنند.

ساعاتی پیشتر نیز جمهوری آذربایجان از بازداشت شش شهروند این کشور به اتهام ارتباط با نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی و تلاش برای کودتا از طریق تشکیل یک گروه خبر داده بود.

جمهوری آذربایحان می‌گوید که ایران «پشت پرده» تشکیل این گروه بوده است.

به گزارش خبرگزاری‌های بلومبرگ و فرانسه، بیانیه مشترک وزارت کشور، دادستانی و تشکیلات امنیت دولتی آذربایجان حاکی است که اعضای «جوخه مقاومت» از سوی سازمان‌های اطلاعاتی ایران «استخدام» شده بودند تا جمهوری آذربایجان را «بی‌ثبات» کنند.

بر اساس این بیانیه، مأموریت «جوخه مقاومت» برقراری حکومت مذهبی در جمهوری آذربایجان از طریق ایجاد «ناآرامی‌های مسلحانه و توسل به خشونت» بود.

جمهوری آذربایجان در بیانیه خود افزود که متهمان بازداشت‌شده، دست‌اندرکار «تبلیغات مذهبی» و «تضعیف سنت جاری» در جمهوری آذربایجان در «تسامح مذهبی» و سنتی بودند.

این بیانیه گفته است که این گروه هزینه اقدامات خود را از پول حاصل از سود «مواد مخدر» تأمین می‌کرد. اما جزئیاتی در مورد ادعای خود برای ارتباط و مأموریت آن‌ها از سوی ایران ارائه نکرد.

مناسبات ایران و آذربایجان در سال‌های اخیر تیره بوده است، اما از دو ماه پیش که یک مرد مسلح ایرانی با ورود به سفارت آذربایجان در تهران، رئیس تیم حفاظتی سفارت را کشت، روابط دو کشور تیره‌تر شد و آذربایجان سفارت خود را در تهران تعطیل کرد، هرچند که کنسولگری‌اش در تبریز فعال است.

ایران می‌گوید که انگیزه عامل حمله «شخصی» بوده است، اما مقامات جمهوری آذربایجان این ادعا را رد کرده و حمله مسلحانه به سفارت این کشور را با نهادهای امنیتی حکومت جمهوری اسلامی مرتبط دانستند.

وزارت خارجه ایران پس از سفر هفته پیش جیحون بایراموف، وزیر خارجه آذربایجان، برای گشایش سفارت کشورش در اسرائیل، دو بار از دولت آذربایجان خواست توضیح دهد که موضع باکو در مورد سخنان وزیر خارجه اسرائیل چیست.

وزیر خارجه اسرائیل در حضور آقای بایراموف گفته بود که کشورش و آذربایجان «درک مشترکی از تهدیدات ناشی از ایران دارند» و «خطرات ایران برای منطقه ما و شما، یکسان است». وزیر خارجه آذربایجان هیچ سخنی در مورد ایران بیان نکرده بود.

همچنین وزارت دفاع آذربایجان در پاسخ به اظهارات فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران در خصوص «حضور اسرائیل و داعش» در خاک آذربایجان، بیانیه‌ای تند صادر کرده و آن را تکذیب کرده بود.

سوء قصد نافرجام هفته گذشته در آذربایجان به جان فاضل مصطفی، یک نماینده مجلس مخالف نفوذ ایران در باکو، به عوامل مرتبط با ایران نسبت داده شده است.

وزارت کشور جمهوری آذربایجان ۱۴ فروردین اعلام کرد که چهار تن را در ارتباط با حمله مسلحانه به جان آقای مصطفی بازداشت کرده اما جزئیات بییشتری ارائه نداد.

وزارت خارجه آذربایجان هفته گذشته همچنین سفیر ایران در باکو را به دلیل یک یادداشت سیاسی دولت ایران در خصوص مطالب منتشره در رسانه‌های آذربایجان علیه تهران، احضار و به او اعتراض کرد.

سیاوش نوروزاف، یک نماینده پارلمان آذربایجان، روز ۱۵ فروردین با گفتن این‌که ایران در نزدیکی نخجوان نیرو مستقر کرده، افزود آذربایجان از تهدیدات ایران باکی ندارد و آماده جنگ با ایران نیز هست.

با وجود تنش‌های دو ماه اخیر، بیانیه مشترک تشکیلات امنیتی و دولت باکو در روز ۱۷ فروردین در خصوص تلاش افراد مرتبط با ایران برای ساقط کردن حکومت آذربایجان، تندترین اتهامی است که باکو در این دوره به ایران زده است.

XS
SM
MD
LG