لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۵

فرماندار بانه: بررسی جزییات کشته شدن دو کولبر در وزارت کشور


تجمع اعتراضی در بانه به کشته شدن دو کولبر
تجمع اعتراضی در بانه به کشته شدن دو کولبر

فرماندار بانه اعلام کرد که دو هیئت بازرسی از وزارت کشور«تمام زوایای» کشته شدن دو کولبر دراین شهرستان را بررسی کرده اند و ماموران شلیک کننده به این کولبران نیز همچنان در بازداشت هستند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، محمد فلاحی روز یک شنبه، ۱۹ شهریور، گفت که در چند روز گذشته دو هیئت بازرسی از وزارت کشور به شهر بانه آمده و «تمام زوایا و گفته‌های مرزبانی، شاهدین و خانواده متوفیان را در این حادثه مورد بررسی قرار دادند».

وی همچنین اعلام کرد که ماموران شلیک کننده به این کولبران تا زمان «روشن‌شدن واقعیت» در بازداشت هستند.

صبح روز دوشنبه،۱۳ شهریور،در جریان تیراندازی مأموران هنگ مرزی بانه به سوی یک گروه کولبر در فاصله یک کیلومتری از مرز و در حوالی روستای «هنگ ژال» ، دو نفر از کولبران بر اثر اصابت گلوله در دم جان باختند.

یک روز بعد مجتبی شیرود بزرگی، دادستان نظامی استان کردستان،خبر داد که پنج متهم در جریان حادثه مرگ این دو کولبر دستگیر شده اند.

در اعتراض به کشته شدن این دوکولبر اعتراضاتی در شهرهای بانه و سنندج انجام شد و تعدادی از تجمع کنندگان بازداشت شدند.

گروه‌های حقوق بشری تیراندازی مستقیم و بدون هشدار به کولبران را «غیرانسانی» توصیف کرده و از این‌گونه اقدامات مأموران نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی به شدت انتقاد کرده‌اند.

کولبرها به افرادی گفته می‌شود که برای کسب درآمد زندگی خود اجناسی را از مرزهای ایران وارد یا خارج می‌کنند. آنها بیشتر در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه به این کار اشتغال دارند.

برخی از مقام‌ها و نهاد‌ها در جمهوری اسلامی از «کولبران» نیز به عنوان عوامل قاچاق کالا از مرز‌ها به داخل ایران نام می‌برنند اما رهبر جمهوری اسلامی در اردیبهشت ۹۵ گفته بود که منظور وی از مبارزه با قاچاق «مقابله با کولبرها» نیست.

با این حال، سالانه گزارش‌های متعددی از کشته و زخمی شدن کولبران بر اثر شلیک گلوله مأموران نیروی انتظامی منتشر می‌شود.

سال گذشته در پی مرگ چهار کولبر در بر اثر سقوط بهمن در نزدیکی شهرستان سردشت در استان آذربایجان غربی بار دیگر بحث کولبر‌ها در فضای مجازی و میان برخی مقام‌های مسئول مطرح شد.

پس از این حادثه ۶۰ فعال ‌مدنی و سیاسی در نامه‌ای از حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران و نمایندگان مجلس خواستند که در کوتاه‌مدت از خانواده آسیب‌دیدگان دلجویی و در دراز‌مدت در جهت ایجاد شغل‌های بیشتر در استان‌های غربی ایران اقدام کنند.

هفتم مرداد ماه سال گذشته نیز رسول خضری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با اعلام اینکه ۷۰ هزار کولبر در مجموعِ مرزهای کشور وجود دارد، بر لزوم «ساماندهی» آنان تأکید کرده بود.

XS
SM
MD
LG