لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۹

تخلیه ده‌ها هزار نفر از سواحل بنگلادش با نزدیک شدن طوفان شدید «رِمال»


شروع طوفان «رمال» در کوآکاتا، بنگلادش. یکشنبه ۶ خرداد
شروع طوفان «رمال» در کوآکاتا، بنگلادش. یکشنبه ۶ خرداد

با نزدیک شدن یک طوفان شدید گرمسیری به سواحل کم‌ارتفاع بنگلادش، ده‌ها هزار تن از مردم این کشور روز یکشنبه روستاهای ساحلی خود را به مقصد پناهگاه‌هایی در مناطق داخلی‌تر ترک کردند.

طوفان موسوم به «رِمال»، از نوع چَرخَند، قرار است عصر یکشنبه ششم خرداد به سواحل جنوبی بنگلادش و بخش‌هایی از هند برسد و اداره هواشناسی بنگلادش پیش‌بینی امواج کوبنده و بادهای شدید با سرعت حداکثر ۱۳۰ کیلومتر در ساعت را اعلام کرده است.

بنا بر گزارش‌ها، حدود ۴ هزار پناهگاه طوفان در طول سواحل طولانی این کشور در خلیج بنگال آماده شده است، و انتظار می‌رود این طوفان در امتداد ۲۲۰ کیلومتر، از جزیره ساگار هند تا خپوپارا در بنگلادش را تحت تأثیر قرار دهد.

بیشتر مناطق ساحلی بنگلادش یک یا دو متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته‌اند و موج‌های طوفانی شدید می‌توانند روستاهای منطقه را ویران کنند.

محمد ابوالقاسم مالک، مقام ارشد هواشناسی این کشور به خبرگزاری فرانسه گفت: «این طوفان می‌تواند موجی تا چهار متر بالاتر از جزر و مد معمولی ایجاد کند که خطرناک است.»

همزمان با فرار مردم، پلیس اعلام کرد که یک کشتی پر از مسافر با بیش از ۵۰ سرنشین که دو برابر ظرفیت آن بود، در نزدیکی مونگلا، بندری در مسیر پیش‌بینی شده طوفان، توسط آب‌های خروشان غرق شده و دست‌کم ۱۳ مصدوم بر جا گذاشته است.

در همین حال، مقامات فرودگاهی هند هم اعلام کردند که فرودگاه کلکته نیز به دلیل نزدیک شدن این طوفان شدید به منطقه، از نیمه‌شب یکشنبه به مدت ۲۱ ساعت عملیات پروازی را به حالت تعلیق درخواهد آورد.

این اولین طوفان در خلیج بنگال قبل از فصل باران‌های موسمی امسال است که از ماه ژوئن شروع می‌شود و در ماه سپتامبر به پایان می‌رسد.

طوفان‌ها در دهه‌های اخیر صدها هزار نفر را در بنگلادش کشته‌اند، اما تعداد طوفان‌های شدیدی که به سواحل کم‌ارتفاع و پرجمعیت آن کشور برخورد می‌کنند به دلیل تأثیر تغییرات اقلیمی به شدت افزایش یافته و تعداد آن از یک طوفان به سه طوفان در سال رسیده است.

XS
SM
MD
LG