لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۶

وزیر دادگستری آمریکا: شواهدی از تقلب در انتخابات که بتواند نتیجه را تغییر دهد وجود ندارد


ویلیام بار، وزیر دادگستری و دادستان کل آمریکا،
ویلیام بار، وزیر دادگستری و دادستان کل آمریکا،

ویلیام بار، وزیر دادگستری و دادستان کل آمریکا، روز سه شنبه ۱۱ آذرماه گفته است که این وزارتخانه در تحقیقات خود درباره انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰، شواهدی از تقلب گسترده که بتواند نتیجه این انتخابات را تغییر دهد، کشف نکرده است.

این اظهارات وزیر دادگستری درباره انتخابات، اعتراض وکلای دونالد ترامپ را درپی داشته است.

ویلیام بار در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس تصریح کرده است، دادستا‌ن‌های فدرال و پلیس اف بی ای، اداره تحقیقات فدرال آمریکا، شکایت‌ها و اطلاعات خاصی را (که درباره تخلف در انتخابات) دریافت کرده بودند، مورد پیگیری قرار دادند، اما به شواهدی که نتیجه انتخابات را تغییر دهد، دست پیدا نکردند.

وزیر دادگستری آمریکا تصریح کرده است: «تا به امروز ، ما شاهد تقلب در مقیاس و حدی نبودیم كه بتواند نتیجه متفاوتی را در انتخابات رقم بزند.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید، اظهارات ویلیام بار از این نظر اهمیت دارد که او از متحدان نزدیک دونالد ترامپ است. او همچنین پیش از انتخابات چندین بار نسبت به سلامت انتخابات و تقلب گسترده در رای دادن از طریق پست ابراز نگرانی کرده بود.

در همین حال، رودی جولیانی و وکلای دونالد ترامپ در بیانیه‌ای گفته‌اند، با تمام احترامی که به دادستان کل کشور قائلیم، تحقیقات به درستی انجام نشده است.

وکلای ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ می‌گویند شواهد و اسناد درباره تخلف در انتخابات را ارائه کرده‌اند.

وزیر دادگستری آمریکا ماه گذشته و پیش از برگزاری انتخابات ریاست در بخشنامه‌ای به دادستان‌های فدرال در سراسر کشور دستور داد هرگونه شکایت و ادعایی در خصوص بروز تخلف در فرایند انتخابات را مورد پیگرد قرار دهند.

براساس آمار اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر آمریکا، جو بایدن با کسب ۳۰۶ کالج انتخاباتی به پیروز می‌رسد و دونالد ترامپ ۲۳۲ کالج انتخاباتی کسب می‌کند. در میزان کل آرا در سطح کشور نیز جو بایدن با بیش از شش میلیون و ۲۰۰ هزار رای از دونالد ترامپ پیشی گرفته است.

آقای ترامپ تاکنون پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری را به رسمیت نشناخته و بدون ارائه شواهد و مستندات، رقیب خود را به تقلب و دستکاری در آرا متهم کرده است.

پیش از این نیز کریس کربس، مقام ارشد امنیت سایبری در وزارتخانه امنیت داخلی بر سلامت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تاکید کرده بود ولی او از سوی دونالد ترامپ اخراج شد.

در همین حال روز سه شنبه وکلای ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ در شکایتی به دیوان عالی آمریکا خواستار ابطال آرا پستی در ایالت ویسکانسین شدند. در این شکایت اعلام شده است کارکنان حوزه‌های انتخابیه در این ایالت خود برخی از اطلاعات مفقوده در آرای پستی را به طور غیر قانونی اضافه کرده‌اند.

در این شکایت درخواست شده است بیش ۲۲۱ هزار رای باطل شود. جو بایدن با اختلاف ۲۰ هزار رای در ایالت ویسکانسین به پیروزی رسیده است.

ایالت ویسکانسین روز دوشنبه نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ایالت را تایید کرد . دونالد ترامپ در انتخابات سال ۲۰۱۶در این ایالت به پیروزی رسیده بود.

تایید انتخابات در ویسکانسین پس از بازشماری آرا در دو حوزه انتخابیه پرجمعیت این ایالت صورت گرفت. کمپین انتخاباتی آقای ترامپ هزینه مالی این بازشماری آرا را پرداخت کرد، اما در نهایت ۸۷ رای دیگر به آرای جو بایدن در این دو حوزه انتخابیه اضافه شد.

XS
SM
MD
LG