لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۲

وضعیت در سیورودونتسک «بدتر شده»؛ ارسال سامانه‌های پرتاب راکت‌های دوربرد به اوکراین


ویرانه‌های برجای مانده از حملات ارتش روسیه به ایالت لوهانتسک در شرق اوکراین
ویرانه‌های برجای مانده از حملات ارتش روسیه به ایالت لوهانتسک در شرق اوکراین

جنگ خیابانی بین نیروهای اوکراین و روسیه برای به‌دست گرفتن کنترل شهر سیورودونتسک، روز دوشنبه ۱۶ خرداد ادامه یافت. تصرف این شهر یکی از اهداف کلیدی تهاجم نظامی روسیه برای کنترل کامل ناحیه دونباس در شرق اوکراین است.

موقعیت هر یک از طرفین در این شهر را نمی‌توان به دقت مشخص کرد و به نظر می‌رسد که بخش‌هایی از سیورودونتسک هنوز در کنترل نیروهای اوکراینی است.

اوایل روز دوشنبه یک مقام محلی دولت اوکراین گفت روسیه این شهر را کاملا تصرف کرده است ولی ساعاتی بعد ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، گفت ارتش روسیه از نظر تعداد برتری دارد ولی نیروهای اوکراینی هنوز هم «امکان مقابله» با حملات را دارند.

وزارت دفاع اوکراین نیز روز دوشنبه اعلام کرد ارتش روسیه نفرات و تجهیزات بیشتری به این جبهه اعزام کرده است.

سرهی گایدای، فرماندار نظامی ایالت لوهانتسک، روز دوشنبه در مصاحبه با تلویزیون دولتی اوکراین گفت: «نیروهای ما در دو روز گذشته با ضد حمله توانستند حدود نیمی از شهر را بازپس بگیرند ولی امروز موقعیت ما دوباره بدتر شده است».

شهردار سیورودونتسک نیز گفت جنگ خیابانی به‌شدت ادامه دارد و هیچ‌یک از طرفین حاضر به عقب‌نشینی نیست. او افزود: «ما برای دفع حملات روسیه، نیرو و امکانات کافی در این جبهه متمرکز کرده‌ایم».

روسیه مدعی است که هدف تهاجم به شرق اوکراین «آزادسازی» دونباس و روس‌تباران ساکن این ناحیه است.

رئیس‌جمهوری اوکراین روز یکشنبه از دو شهر نزدیک به خطوط مقدم جبهه دیدار کرد. او در یک پیام ویدئویی گفت: «آنچه که شایسته شماست پیروزی است و این مهمترین چیز است. ولی نه به هر بهایی».

دیدار آقای زلنسکی از شهرهای لیسیچانسک و سولدار در جنوب و غرب سیورودونتسک از معدود مواردی است که که او از کی‌یف، پایتخت، خارج شده است.

ارسال سامانه‌های پرتاب راکت‌های دوربرد

همزمان دولت بریتانیا روز دوشنبه اعلام کرد که سامانه‌های پرتاب راکت‌های دوربرد ( با برد ۸۰ کیلومتر) برای اوکراین ارسال می‌کند. این سامانه‌ها که قابلیت هدف‌گیری دقیق دارند می‌تواند در مقابله با توپخانه که عنصر اصلی تهاجم روسیه است نقش موثری ایفا کند. آمریکا نیز هفته گذشته سامانه‌های راکتی مشابهی در اختیار اوکراین قرار داد.

سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز دوشنبه گفت در واکنش به ارسال تسلیحات دوربرد از سوی غرب، روسیه به حملات خود برای دور کردن نیروهای اوکراینی از مرزهای آن کشور ادامه خواهد داد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، نیز روز یکشنبه هشدار داد اگر غرب به ارسال سلاح‌های دوربرد به اوکراین ادامه دهد روسیه به اهداف جدیدی حمله خواهد کرد.

همان روز چند موشک روسیه برای اولین بار پس از حدود یک ماه به کی‌یف اصابت کرد. اوکراین گفت موشک‌ها به یک تعمیرگاه واگن‌های قطار اصابت کرده‌اند ولی مسکو ادعا کرد که در این حملات تانک‌های ارسالی از سوی کشورهای اروپای شرقی را منهدم کرده است.

وزارت دفاع اوکراین روز دوشنبه گفت که ارتش روسیه در حال پیشروی به سوی شهر اسلوویانسک واقع در ۸۵ کیلومتری غرب سیورودونتسک است. همزمان توپ‌باران شهرهای دیگر منطقه از جمله لیسیچانسک که در کرانه غربی رود دونتس واقع شده است ادامه دارد.

درگیری‌های شدید در جبهه باخموت در ۶۰ کیلومتری جنوب سیورودونتسک نیز ادامه دارد.

توپ‌باران مواضع اکراینی در خارکیف

ستاد نیروهای مسلح اوکراین گفت نیروهای روسیه در ناحیه خارکیف مواضع خود را تحکیم کرده و مواضع نیروهای اوکراینی را توپ‌باران می‌کنند.

مقامات محلی در ناحیه خارکیف گفتند ارتش روسیه به توپ‌باران زیرساخت‌ها و مناطق غیرنظامی ادامه می‌دهد و در حملات روزهای اخیر سه غیرنظامی کشته و ده نفر مجروح شده‌اند.

خبرگزاری‌های بین‌المللی نمی‌توانند تعداد تلفات را به طور مستقل تایید کنند و ارتش روسیه حمله به اهداف غیرنظامی را تکذیب می‌کند.

همزمان، وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای گفت نیروهای این کشور بخش‌هایی از یک تعمیرگاه خودروهای زرهی در ناحیه خارکیف را منهدم کرده و بیش از ۴۵۰ «شبه‌نظامی ناسیونالیست» را در شمال ایالت دونتسک کشته‌اند. اوکراین هنوز به این ادعاها واکنش نشان نداده است.

فرماندار ناحیه کورسک روسیه روز دوشنبه گفت نیروهای اوکراینی با توپخانه یک پل و چند مغازه را در یکی از روستاهای مرزی این ناحیه هدف قرار داده‌اند. در مورد تعداد تلفات و مجروحان احتمالی این حملات تاکنون گزارشی منتشر نشده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG