لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۳

مهرداد بذرپاش، به رغم مخالفت‌ها، رئیس دیوان محاسبات کشور شد


یکی از انتقادها به نامزدی بذرپاش به این نکته برمی‌گردد که او دوران فعالیتش در سازمان بسیج دانشجویی را نیز به عنوان سابقه کار خود محسوب کرده است.
یکی از انتقادها به نامزدی بذرپاش به این نکته برمی‌گردد که او دوران فعالیتش در سازمان بسیج دانشجویی را نیز به عنوان سابقه کار خود محسوب کرده است.

مهرداد بذرپاش که نامزدی‌اش برای ریاست دیوان محاسبات کشور با مخالفت‌هایی روبرو شده بود روز چهارشنبه اول مرداد با رأی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این سمت انتخاب شد.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، آقای بذرپاش توانست که ۱۵۸ رای موافق از میان ۲۴۴ نماینده حاضر در نشست علنی مجلس را به‌دست آورد.

دیگر نامزد این پست، لطف‌الله فروزنده بود. رئیس پیشین دیوان محاسبات ایران، عادل آذر بود.

نامزدی مهرداد بذرپاش برای ریاست دیوان محاسبات با مخالفت‌هایی همراه شده بود. از جمله احمد توکلی، نماینده پیشین مجلس، در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، خواستار تجدیدنظر در معرفی او برای این پست شده بود.

آقای توکلی از قالیباف خواسته بود که به‌دلیل فقدان «سابقه کافی و تحصیلات مرتبط» بذرپاش برای ریاست دیوان محاسبات، کمیسیون برنامه و بودجه را از ادامه بررسی صلاحیت وی بازدارد.

او در این نامه نوشته بود: «پذیرش داوطلبی آقای بذرپاش از اساس غیرقانونی است. چرا که تبصره ۱ ماده ۵۱ قانون آئین‌نامه داخلی مجلس می‌گوید که داوطلب باید حداقل ۲۰ سال سابقه کار داشته باشد. در حالی که سابقه کار نامبرده به ۱۷ سال هم نمی‌رسد».

یکی از انتقادها به نامزدی بذرپاش به این نکته برمی‌گردد که او دوران فعالیتش در سازمان بسیج دانشجویی را نیز به عنوان سابقه کار خود محسوب کرده است.

احمد توکلی در این زمینه گفته که «قانون، فرماندهی در بسیج دانشجویی و هر تشکل دانشجویی دیگر را اشتغال نمی‌شمارد و تنها برای جبران زحمات دانشجو کسر خدمت سربازی دارد».

وب‌سایت‌های منتقد اصولگرایان از جمله «نگام» و «رویداد ۲۴» نیز به شدت از بذرپاش و نامزدی او برای این پست انتقاد کرده بودند.

رویداد ۲۴ نوشته بود که «رزومه و مدیریت این جوان تازه‌وارد با دیوان محاسبات ناهمخوان» است و علاوه بر «ابهام» در مدرک تحصیلی وی، عملکرد او نیز در دوران فعالیت روزنامه تندروی «وطن امروز» با انتقادهایی روبرو است.

آقای بذرپاش مدیرمسئولی این روزنامه را برعهده داشت.

وب‌سایت «نگام» نیز با اشاره به وضعیت مدرک تحصیلی بذرپاش، نوشته است: «به گفته محمد اشرفی اصفهانی، رئیس هیات رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری در سال ۹۴، مهرداد بذرپاش رئیس سازمان ملی جوانان در دولت دهم و صاحب امتیاز روزنامه وطن امروز به اتهام فساد و زمین‌خواری به پنج سال حبس محکوم شده است».

روزنامه اعتماد هم روز ۱۸ خرداد از «لابی‌ گسترده» بر سر نامزدی بذرپاش در مجلس خبر داده و نوشته بود این «کرسی کلیدی و حساس» موجب شده که «خرده‌جریان‌های اصولگرای حاضر در ساختمان هرمی‌شکل میدان بهارستان بار دیگر مقابل هم صف‌آرایی کنند».

از پست‌های سابق مهرداد بذرپاش می‌توان به نمایندگی مجلس در دوره نهم، قام‌مقامی بنیاد تعاون سپاه، ریاست سازمان ملی جوانان، مدیرعاملی سایپا و پارس خودرو اشاره کرد. وی صاحب‌امتیازی روزنامه «وطن‌امروز» را نیز بر عهده داشت.

به جز مهرداد بذرپاش و لطف‌الله فروزنده، عادل آذر و ضرغام صادقی نیز چهار گزینه کمیته دیوان محاسبات کمیسیون بودجه بودند که دو نفر اول برای رای‌گیری نهایی به مجلس معرفی شدند.

بذرپاش پیش از کسب رای مجلس در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس گفته بود که دیوان محاسبات کشور «مصداق حسابرسی» است.

دیوان محاسبات کشور یکی از نهادهای مهم وابسته به مجلس شورای اسلامی و بازوی اصلی نظارتی قوه مقننه بر همه فرآیندهای مالی کشور است و ریاست این سازمان به پیشنهاد کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی و تصویب نمایندگان انتخاب می‌شود.

منابع: خبرگزاری تسنیم، نگام، رویداد ۲۴، خبرآنلاین، روزنامه اعتماد و رادیو فردا؛ ب.ب/ک.ر
XS
SM
MD
LG