لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۳

«ژن برتر» عارف و «ضریب هوشی بالای» اشراقی


اظهارات حمیدرضا عارف درباره به ارث بردن «ژن مرغوب» واکنش های گسترده ای در پی داشته است.
اظهارات حمیدرضا عارف درباره به ارث بردن «ژن مرغوب» واکنش های گسترده ای در پی داشته است.

اظهارات حمیدرضا عارف درباره «خون خوب و ژن برتر» به عنوان عوامل موفقیت وی٬ در شرایطی مطرح شده که شماری از منتقدان محمدرضا عارف٬ پدرش٬ معتقدند او تنها بدلیل «قحط‌‌الرجال» سال‌های اخیر٬ یک‌باره در جریان اصلاحات «مهم» شد.

کنایه‌های اخیر محمدرضا عارف به حسن روحانی مبنی بر این که موفقیت وی در دوازدهمین دوره رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری «مدیون اصلاح‌طلبان» است و او نباید آنها را بدنبال «نخود سیاه» بفرستد٬ بلکه انتظار می‌رود در تشکیل کابینه جدید با شورای عالی اصلاح‌طلبان «مشورت» کند٬ خشم حامیان روحانی را برانگیخت.

وب‌سایت انتخاب که حامی حسن روحانی است٬ در اظهاراتی کم‌سابقه٬ وی را رئیس شورای «کذایی» سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نامید که بدنبال «سهم‌خواهی» است.

این وب‌سایت نوشت: «عارف دست‌بردار نیست، همان کسی که در میان قحط‌الرجال سال‌های اخیر که بر اثر کناره‌گیری یا کنار گذاشتن برخی چهره‌های اصلی جریان اصلاحات، یک‌باره مهم شد.»

انتخاب همچنین شورای عالی اصلاح‌طلبان را «یک گروه و محفل چندنفره» معرفی کرد که «اساس وجودش مخرب و باعث ایجاد اختلاف و نزاع میان اصلاح‌طلبان است.»

پس از جنجال‌ها بر سر این سخنان محمدرضا عارف که بدلیل سکوت‌ در قبال رویدادهای سیاسی مختلف٬ «پدر سکوت» نامیده می‌شود٬ اظهارات اخیر فرزندش٬ باردیگر عارف را خبرساز کرد.

سوژه٬ این بار نه تنها در حاشیه امن نشستن و انفعال محمدرضا عارف٬ بلکه «خون خوب و ژن برتر» وی و همسرش بود که به گفته فرزند آنها عامل موفقیت‌های وی بوده است.

اظهارات حمیدرضا عارف درباره به ارث بردن «ژن مرغوب» در دورانی که گمان می‌رفت افسانه «خون و نژاد برتر» به تاریخ پیوسته٬ آنچنان با اعتماد به نفس بیان شد که بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نتوانستند بی‌اعتنا از کنار آن گذر کنند و تعداد قابل توجهی با هشتک «ژن خوب» به این سخنان واکنش نشان دادند.

این هشتک نه تنها گفتار و رفتار حمیدرضا عارف٬ بلکه عملکرد و موقعیت‌ «آقازاده‌های» دیگری همچون مصطفی موسوی لاری٬ فرزند عبدالواحد موسوی لاری٬ وزیر کشور دولت محمد خاتمی٬ نعیمه اشراقی٬ نوه روح‌الله خمینی و برادران لاریجانی را نیز مورد انتقاد قرار داده است.

پایگاه خبری «فردا» متنی را که در نشریه «تماشاگران امروز» سال ۹۳ منتشر شده٬ بازنشر کرده که در آن نعیمه اشراقی٬ نوه روح‌الله خمینی به یکی از همشاگردی‌هایش که وی را به ورود سهمیه‌ای به دانشگاه متهم کرده گفته پدربزرگ وی برعکس پدر «خشک‌شوی» این همکلاسی٬ «تاریخ را تغییر داد» و «ضریب هوشی بالایی» داشت و وی نیز این ژن را به ارث برده است.

اگرچه اظهارات نعیمه اشراقی درباره «ژن مرغوبش» در آن زمان چندان دیده نشد٬ اما سخنان حمیدرضا عارف واکنش‌های زیادی را برانگیخت.

از آن جمله حسام‌الدین آشنا٬ مشاور حسن روحانی در واکنش به گفته‌های عارف در کانال «تلگرام» خود نوشته که «نه همه بزرگ‌زادگان موفق شده‌اند و نه همه افراد موفق بزرگ‌زاده بوده‌اند.»

آشنا در یادداشت کوتاه خود به طور تلویحی حمیدرضا عارف را به خاطر چنین اظهار‌نظری دارای «عقل ناقصی» دانسته است.

علی‌اشرف فتحی٬ طلبه و مدرس حوزه علمیه قم هم در واکنش به اظهارات حمیدرضا عارف در صفحه توئیتر خود نوشته «سال‌هاست که به بهانه سوءاستفاده جناح اصولگرا و سپاه و ... بر انبوه کثافت‌کاری‌های مالی و سیاسی ... اصلاح‌طلب سرپوش گذاشته‌ایم.»

علاوه بر این٬ گروهی از رسانه‌های اصلاح‌طلب هم به این اظهارات فرزند عارف واکنش نشان داده و انتقاد‌هایی در قالب طنز در این‌باره منتشر کرده‌اند.

روزنامه «شهروند» با انتشار طنزی نوشته که «در صورت موفق نبودن به ژن‌های خود دست نزنید» و «ژن‌ها دو دسته‌اند: ژنِ من و بقیه‌ که مهم نیستند.»

روزنامه «قانون» هم در قالب طنز به سراغ این اظهارنظر جنجالی رفته و نوشته: «از قدیم گفته‌اند که بعضی چیز‌ها خوبش، خیلی خوبه. ژن خوب هم یکی از آن‌ها است.»

جعفر گلابی٬ روزنامه‌نگار هم در روزنامه «قانون» نسبت به اظهارات «صریح» حمیدرضا عارف درباره «خون خوب و ژن برتر و اصالت خانوادگی و استعداد فوق‌العاده» واکنش نشان داده و نوشته وی معتقد است این موارد «ذاتا امثال او را برتر از دیگران می کند و به‌ناچار، انسان برتر امتیازات برتر نيز باید داشته باشد.»

وب‌سایت «کلمه» نزدیک به میرحسین موسوی نیز در حساب توییتر خود و هم زمان با انتشار خبر بستری شدن مهدی کروبی در بیمارستان٬ چنین توییت کرده است: «ژن خوب را فرزند احمد به ارث برد که جان و مال و آبرو و سلامتی‌اش را همچون پدر در راه کشور و مردم گذاشت.»

«عصر ایران» هم از حمید‌رضا عارف پرسیده اگر پسر محمد‌رضا عارف نبودید٬ «کسی حاضر بود هم‌اکنون با شما مصاحبه‌ کند تا از دستاورد‌هایتان بگوئید؟ قطعا نه.»

جالب آنکه تلویزیون ایران هم شامگاه یک‌شنبه (اول مرداد) در برنامه‌ای به نام «پایش» یک نظرسنجی برگزار کرد که بی‌ارتباط با سخنان جنجال‌برانگیز فرزند محمد‌رضا عارف نبود.

۶۵ درصد از کسانی که در این نظر‌سنجی شرکت کرده بودند «دسترسی به رانت‌ها را عامل موفقیت واردکننده‌های ایرانی» عنوان کردند.

در این میان تنها سه درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند که نبوغ ذاتی یا ارثی (ژن) را عامل موفقیت واردکننده‌های ایرانی می‌دانند.

حدود ۲۶ درصد هم گزینه «همت و تلاش» وارد‌کنندگان را عامل موفقیت برخی از آنها دانسته‌اند.

رسانه‌های محافظه‌کار نیز در روز‌های اخیر به این اظهار‌نظر پسر عارف واکنش نشان داده و گزارش‌هایی درباره فعالیت‌های «اقتصادی» رئیس فراکسیون «امید» در مجلس منتشر کرده‌اند.

«رجا‌نیوز» نوشته سه سال پیش از این «در گزارشی دقیق و مستند، به فعالیت‌های {اقتصادی} پسر عارف پرداخته که البته در آن زمان با هجمه سنگین جریان اصلاح‌طلب روبرو شده بود.»

این وب‌سایت از حمید‌رضا عارف درباره اظهار‌نظر دیگری درباره آوردن شرکت بزرگ بین‌المللی‌ام. تی. ان به ایران پرسیده که «چرا با وجود شرکت‎های فعال و با سابقه در این عرصه، شرکت تازه تاسیس» وی چنین پروژه سنگینی را عهده دار می‌شود؟

«رجا‌نیوز» در عین حال افزوده که «بدون تردید توجه ویژه شرکت بین‌المللی ام.تی.ان به حمیدرضا عارف در اوایل دهه ۱۳۸۰ را نمی‌توان با جایگاه معاونت اولی پدر او{در دولت محمد خاتمی} بی‌ارتباط دانست.»

اظهارات حمیدرضا عارف آنجا مهم می‌شود که به ادبیات به کار رفته از سوی مصطفی موسوی‌لاری٬ فرزند عبدالواحد موسوی لاری٬ وزیر کشور دولت محمد خاتمی و دیگر «آقازاده» اصلاح‌طلب در صفحه اینستاگرام خود در دفاع از عارف نگاه کنیم.

موسوی لاری در واکنش به موج گسترده انتقادها از عارف در توئیتر نوشته است: «کفتارها چند گاو وحشی را می‌ترسانند و ناگهان تمام گاوها شروع به دویدن می‌کنند. این در حالی است که اکثر گاوها اصلا نمی‌دانند موضوع از چه قرار است...موج‌های تويیتری که این روزها شکل می‌گیرد عجیب آدم را به یاد این سکانس {در مرگ شیرشاه} می‌اندازد.»

XS
SM
MD
LG