لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۵

دادستانی اسرائیل یک بازرگان سرشناس از اعراب بادیه‌نشین را به ارتباط با ایران متهم کرد


بر اساس کیفرخواست صادره علیه یعقوب ابو القیعان، او با یک منبع عراقی- لبنانی در تماس بوده و «خبر داشته است» که این فرد برای او ملاقاتی نیز با یک «عامل ایرانی» تدارک دیده‌ بود.

دادستانی اسرائیل روز دوشنبه ۲۱ تیر تایید کرد که علیه یک بازرگان سرشناس از اعراب بادیه‌نشین به ظن تماس با «عوامل دشمن» و انتقال اطلاعات به جمهوری اسلامی ایران، کیفرخواست صادر کرده است.

عقوب ابو القیعان به نمایندگی از سوی اعراب بادیه‌نشین جنوب این کشور، پیشتر نامزد نمایندگی مجلس از سوی یک حزب اسرائیلی شده بود و با شماری از وزیران و نمایندگان مجلس، شامل وزیران کنونی و اسبق دفاع ارتباط داشته است.

رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده‌اند که کیفرخواست علیه یعقوب ابو القیعان، بر اساس بازجویی‌های سازمان امنیت داخلی اسرائیل، از این بازرگان بادیه‌نشین تنظیم و روز دوشنبه به دادگاه استان جنوب ارائه شد.

این دادگاه نیز با انتشار جزئیات پرونده اتهامی علیه این بازرگان موافقت کرد که روزنامه هاآرتص و سایت خبری وای.نت با مراجعه به دادگاه، خواهان رفع سانسور از این پرونده و اعلام نام فرد بازداشتی شدند.

این دو رسانه اسرائیلی ماه گذشته به طور سربسته خبر دادند که فردی به ظن «اتهامات ضد امنیتی» بازداشت شده که بیش از ۲۰ روز توسط شباک بازجویی شده و از حق ملاقات با وکیل محروم است.

بر اساس کیفرخواست صادره علیه یعقوب ابو القیعان، او با یک منبع عراقی- لبنانی در تماس بوده و «مطلع بوده» که این فرد برای او ملاقاتی نیز با یک «عامل ایرانی» تدارک دیده‌ بود، گرچه این دیدار انجام نشد.

شباک گفته است که مظنون یاد شده محل‌های رفت‌وآمد بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، و برخی اطلاعات دیگر را «از آنچه که در اسرائیل می‌گذرد» به منبع عراقی- لبنانی اطلاع داد.

یعقوب ابو القیعان از سوی حزب «تلم» که ژنرال موشه بوگی یعلون، وزیر دفاع پیشین و رئیس سابق ستاد ارتش اسرائیل، رهبر آن بود، برای نامزدی مجلس درنظر گرفته شد اما به‌دلیل تعداد کم کرسی‌هایی که آن حزب در مجلس به‌دست آورد، آقای ابو القیعان از راهیابی به کنست بازماند.

اما او در آستانه انتخابات پارسال، به عنوان بخشی از کارزار انتخاباتی، عکس‌های خود را در کنار ژنرال‌های ارشد اسرائیلی در صفحه فیسبوکش منتشر کرده بود.

به ادعای شباک، او به منبع «عراقی- لبنانی» گفته بود که عضو «کابینه امنیتی» اسرائیل است و «از عملیات ارتش اسرائیل در خارج» و برخی تصمیمات دولت آمریکا خبر دارد.

منبع «عراقی- لبنانی» ظاهرا حیدر المشهدانی نام دارد که نیروهای امنیتی اسرائیل او را فرد مرتبط با نهادهای اطلاعاتی ایران معرفی می‌کنند. آقای المشهدانی به او گفته بود که یک عراقی ساکن ترکیه است.

به نوشته رسانه‌های اسرائیلی، یعقوب ابو القیعان با حزب «الموحده» (یا «راعام») و رهبر آن، دکتر منصور عباس، که هم اکنون چهار نماینده در مجلس دارد و بخشی از ائتلاف دولت نفتالی بنت است، ارتباطات نزدیک داشته است.

ابو القیعان از مدتی پیش با کشورهای عرب منطقه مراودات تجاری داشته و ارتباط او با «منبع عراقی- لبنانی» از این طریق آغاز شده است.

خانواده و وکیل این بازرگان عرب پیش از آن‌که دادستانی جنوب اسرائیل مهر «کاملا محرمانه» را از روی پرونده بازجویی و کیفرخواست او بردارد، به رسانه‌های اسرائیل گفته بودند که اتهامات علیه او «دروغ» است و او به‌خاطر حمایت از فلسطینیان غزه در عملیات دو ماه پیش ارتش اسرائیل، هدف قرار گرفته است.

ابو القیعان از هر گونه تماس و مصاحبه با رسانه‌ها منع شده است.

او در جریان عملیات سنگین دو ماه پیش ارتش اسرائیل در نوار غزه، در مصاحبه‌های مختلف، بارها علیه اسرائیل موضعگیری کرده و از جمله گفته بود «هر دستی که به سوی الاقصی دراز شود، قطع خواهد شد». او بعدا اظهار داشت که به‌خاطر «حمایت از ملت فلسطین» در تجارت با اسرائیلی‌ها متحمل زیان سنگینی شده است.

صفحه فیس‌بوک او بعد از آن مصاحبه‌ها تعلیق شد.

به گزارش شبکه کان، ابو القیعانکه ۴۷ ساله است، یکی از موفق‌ترین مقاطعه‌کاران ساختمانی در جنوب اسرائیل است و زندگی بسیار مجلل و ثروت سرشار دارد. ‎

این دومین شهروند عرب اسرائیلی است که نام او در روزهای گذشته در ارتباط با اتهامات ضد امنیت ملی، در رسانه‌های این کشور مطرح می‌شود.

یاسمین جابر، یک کارمند کتابخانه عبری دانشگاه اورشلیم، که تابستان پارسال به اتهامات امنیتی در ارتباط با شاخه قدس سپاه پاسداران و حزب‌الله متهم شد، هفته گذشته در دادگاه اسرائیل به دو سال و نیم حبس محکوم شد.

خانواده و وکیل خانم جابر گفته بودند که این دختر ۲۶ ساله در نهایت به تماس با عوامل مرتبط با حزب‌الله از طریق شبکه‌های اجتماعی محکوم شده و دادستانی و شباک نتوانسته‌اند آنچه را که سال گذشته در زمان بازداشت او در رسانه‌ها عنوان می‌شد، ثابت کنند.

شباک همزمان با رسانه‌ای شدن نام یعقوب القیعان اعلام کرد که «تحقیقات جاری بخشی از فعالیت‌های نهادهای امنیتی واطلاعاتی اسرائیل در سال‌های اخیر برای مقابله با تلاش ایران و حزب‌الله با نیت فعال کردن عواملی در اسرائیل و خارج از آن، برای آسیب رساندن به مقامات ارشد در حوزه نهادهای سیاسی و امنیتی، و گردآوری اطلاعات است».

ایران به این نوع گزارش‌های اسرائیلی معمولا واکنش نشان نمی‌دهد اما تنها در مورد وزیر اسبق اسرائیلی، دکتر گونن سگو، که اسرائیل او را به ارتباط اطلاعاتی با ایران در زمان کار پزشکی خود در آفریقا متهم، محاکمه و سپس زندانی کرد، واکنش نشان داد و آن را تلویحا تایید کرد.

XS
SM
MD
LG