لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۲

بهنام موسیوند به اعتصاب غذای خود پایان داد


بهنام موسیوند
بهنام موسیوند

نزدیکان بهنام موسیوند خبر می‌دهند که این زندانی سیاسی که جانش به دلیل اعتصاب غذا در معرض خطر جدی است پس از ۱۶ روز به اعتصاب خود پایان داده است.

آتنا دائمی، زندانی پیشین، که در روزهای گذشته پیگیر وضعیت آقای موسیوند بوده است، صبح روز جمعه، ۱۶ اردیبهشت، در توییتی خبر داد: «بهنام موسیوند به اعتصاب غذای خود پایان داد.»

محمدباقر موسیوند، پدر بهنام موسیوند با تایید این خبر درباره آخرین وضعیت فرزند خود به رادیو فردا گفت که او شامگاه پنج‌شنبه، ۱۵ اردیبهشت پس از مراجعه نمایندگان قوه قضاییه و وعده آنها مبنی بر پیگیری خواسته‌ها و روشن شدن وضعیتش و اصرار دوستان قبول کرده است که اعتصاب غذای خود را بشکند.

به گفته او، افرادی که دیروز به ملاقات بهنام موسیوند در بیمارستان رفته‌اند، شامل نماینده قوه قضاییه، قاضی زندان، رئیس زندان و نماینده پزشکی قانونی بوده‌اند و قول داده‌اند که حداکثر تا روز دوشنبه هفته آینده به خواسته‌های وی رسیدگی کنند.

آقای موسیوند افزود که مهم‌ترین خواسته پسرش اخذ مرخصی درمان بوده است چرا که حال او کماکان خوب نیست، تب دارد، دچار نوسانات فشار خون است و در تکلم مشکل دارد.

بهنام موسیوند از روز ۳۰ فروردین به دلیل امتناع از زدن دستبند و پابند برای دریافت خدمات درمانی خارج از زندان مورد ضرب و شتم مأموران قرار گرفت و در اعتراض به این وضعیت دست به اعتصاب غذا زد. او هشتم اردیبهشت در پی وخامت حال از زندان به بیمارستان منتقل شد.

این فعال مدنی زندانی از روز چهارشنبه، ۱۴ اردیبهشت، اعتصاب غذای خود را به‌ دلیل «رفتار توهین‌آمیز» ماموران با خانواده‌اش به اعتصاب خشک تغییر داد.

در روزهای گذشته گزارش‌های متعددی از وخامت حال آقای موسیوند منتشر شده است.

پدر بهنام موسیوند پیش از این به رادیوفردا گفته بود که کبد و معده فرزندش دچار مشکل شده و پروستات او که از چند ماه پیش عود کرده بود، موجب نارسایی کلیه‌ها شده است. با این حال مسئولان زندان با مرخصی این کنشگر مدنی زندانی موافقت نمی‌کنند.

آقای موسیوند شهریور ۱۳۹۸ از سوی دادگاه انقلاب تهران به‌ دلیل اتهام‌هایی چون «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» در مجموع به شش سال حبس قطعی محکوم شد.

دادگاه تجدید نظر نیز این حکم را عیناً تأیید کرد. با این حال، با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، یعنی مجازات اشد، پنج سال از آن قابل اجرا خواهد بود.

در پی وخامت حال آقای موسیوند، بیش از ۳۳۰ فعال مدنی هشتم اردیبهشت با امضای نامه‌ای در مورد وضعیت جسمانی «بحرانی» او هشدار دادند.

در این بیانیه با اشاره به مرگ شماری از زندانیان سیاسی به دلیل «کوتاهی و و قصور مستقیم مقامات زندان» از جمله بهنام محجوبی و بکتاش آبتین، درباره شرایط پیش‌آمده برای بهنام موسیوند ابراز نگرانی شده بود.

XS
SM
MD
LG