لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۰

بوئینگ تولید هواپیماهای مکس ۷۳۷ را تا مدت نامعلومی به تعويق انداخت


مکس ۷۳۷ مهمترین محصول بوئینگ است ولی پس از وقوع دو سانحه هوایی تمامی هواپیماهای این مدل در ماه مارس زمین گیر شدند.
مکس ۷۳۷ مهمترین محصول بوئینگ است ولی پس از وقوع دو سانحه هوایی تمامی هواپیماهای این مدل در ماه مارس زمین گیر شدند.

شرکت هواپیماسازی بوئینگ مجبور شد تولید مدل مکس ۷۳۷ که به دلیل چند سانحه مرگبار از ماه مارس زمین گیر شده اند را متوقف کند.

این تصمیم علاوه بر خط تولید این مدل در کارخانه بوئینگ در نزدیکی شهر واشنگتن برای شرکتهای هوایی آمریکایی و خارجی نیز پیامدهای مهمی خواهد داشت و حتی ممکن است موازنه تجاری آمریکا را منفی کند.

دو شرکت هوایی آمریکایی بازگرداندن این مدل از هواپیماها به ناوگان خود را حداقل تا ماه آوریل به تاخیر انداخته اند.

روز سه شنبه تحت تاثیر این تصمیم بوئینگ ارزش سهام چند شرکت صنعتی که قطعات هواپیماهای مکس ۷۳۷ را تولید می کنند، کاهش یافت.

شرکت بوئینگ روز دوشنبه اعلام کرد که از سرگیری تولید این مدل از محصولات خود که قرار بود از ماه ژانویه آغاز شود را تا مدت نامعلومی به تاخیر خواهد انداخت.

بوئینگ افزود در حال حاضر ۱۲ هزار کارگر خط تولید این شرکت در رنتون واشنگتن از کار بیکار نخواهند شد و در نظر دارد اکثر آنها را به کارخانه‌های دیگر این شرکت در اطراف شهر سیاتل منتقل کند. برخی دیگر از این کارگران نیز کار روی ۴۰۰ فروند مکس ۷۳۷ که تولید آنها به مراحل پایانی رسیده ولی بوئینگ هنوز قادر به تحویل آنها نیست ادامه خواهند داد.

تصمیم بوئینگ برای به تاخیر انداختن از سرگیری تولید مدل مکس پذیرفتن این واقعیت است که بازگرداندن این هواپیماها به مرحله بهره برداری از آنچه که این شرکت پیش بینی کرده بود بیشتر طول خواهد کشید.

مکس ۷۳۷ مهمترین محصول بوئینگ است ولی پس از وقوع دو سانحه هوایی در اندونزی و اتیوپی که در آن ۳۴۶ نفر کشته شدند تمامی هواپیماهای این مدل در ماه مارس زمین گیر شدند.

اداره هوانوردی (هواپیمایی غیرنظامی) آمریکا هفته گذشته به بوئینگ اعلام کرد که بازه زمانی که برای تصحیح نقایص این مدل تعیین کرده واقع بینانه نیست.

بوئینگ تاکنون نتوانسته است چند مهلت زمانی را که خود این شرکت تعیین کرده بود، اجرا کند.

اداره هوانوردی آمریکا تاکنون برای تایید بازگشت مدل مکس به پرواز تاریخ مشخصی اعلام نکرده ولی رییس این نهاد تاکید کرده است که این تاریخ بر اساس اولویت‌ها و زمانبندی این اداره و نه شرکت بوئینگ تعیین خواهد شد.

XS
SM
MD
LG