لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۳

انفجار مهیب پایتخت لبنان؛ مکرون وارد بیروت شد، افزایش قربانیان به ۱۴۵ نفر


نمایی از ویرانه‌های برجای مانده از انفجار روز سه‌شنبه در بیروت
نمایی از ویرانه‌های برجای مانده از انفجار روز سه‌شنبه در بیروت

وزارت بهداشت لبنان روز پنج‌شنبه ۱۶ مرداد اعلام کرد که شمار قربانیان انفجار عظیم بندر بیروت به ۱۴۵ نفر رسیده و دست‌کم ۵ هزار نفر هم بر اثر این حادثه زخمی شده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها صدها نفر همچنان مفقودند و داوطلبان صلیب سرخ جهانی که در آوارهای باقی‌مانده از انفجار مشغول جستجو هستند، می‌گویند که انتظار می‌رود آمار قربانیان افزایش یابد.

مروان عبود، فرماندار بیروت، می‌گوید که حدود ۳۰۰ هزار نفر بر اثر این انفجار عظیم بی‌خانمان شده‌اند و استاندار بیروت نیز می‌گوید که میزان خسارت به شهر بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، شمار زیادی از اهالی بیروت اکنون در حال جستجوی بستگان مفقود خود، درمان جراحت‌ها و جستجو در ویرانه‌های منازل خود هستند.

پلیس لبنان و بازرسانی که درباره انفجار عظیم روز سه‌شنبه در بیروت تحقیق می‌کنند، بی‌دقتی در انبار کردن چندین تن ماده انفجاری را عامل احتمالی این رخداد می‌دانند. از سویی دولت لبنان نیز دستور به بازداشت خانگی چندین نفر از مسئولان بندر داده است.

شبکه خبری فاکس‌نیوز می‌نویسد که کنترل بیشتر عملیات بندر بیروت به‌طور غیررسمی در دست حزب‌الله است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت لبنان به یک «کمیته تحقیقاتی» چهار روز فرصت داده است تا مسئولان اصلی این حادثه را شناسایی و معرفی کنند.

میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان، روز چهارشنبه ۱۵ مرداد در جلسه اضطراری دولت این کشور گفت که باید دو هفته وضعیت اضطراری اعلام شود.

حسن دیاب، نخست‌وزیر این کشور، نیز روز چهارشنبه را روز عزای عمومی اعلام کرد.

کمک‌های جهانی

در انفجار روز سه‌شنبه که قدرت آن یک‌دهم بمب اتمی هیروشیما برآورد شده است، سیلوی اصلی انبار گندم لبنان که در بندرگاه بیروت بود نیز نابود شده است و به گفته وزیر اقتصاد لبنان، این کشور اکنون تنها برای یک ماه دیگر ذخیره گندم دارد.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، وزیر اقتصاد لبنان روز پنج‌شنبه گفت که توان مالی دولت و بانک مرکزی این کشور برای رویارویی با تأثیرات این انفجار «بسیار محدود» است.

در این رابطه، بانک جهانی روز چهارشنبه گفت که آماده است میزان خسارت و نیازمندی‌های لبنان را ارزیابی کرده و به بسیج کمک‌های مالی خصوصی و عمومی برای بازسازی بیروت یاری برساند.

در همین حال، اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، اعلام کرد که کشورش در مرحله اول دو میلیون دلار استرالیایی به لبنان کمک می‌کند و قصد دارد پس از آن مبالغ بیشتری را به این امر اختصاص دهد.

عراق نیز قرار است مقادیری نفت به لبنان ارسال کند و ترکیه نیز هواپیمای نظامی شامل کمک و نیروهای متخصص جستجوی مفقودین به بیروت فرستاده است.

در این انفجار یک شهروند فرانسوی کشته و ۲۴ فرانسوی نیز زخمی شده‌اند و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه که همراه با نیروهای کمکی این کشور وارد بیروت شده، قرار است مستقیماً به محل انفجار برود.

لبنان از مناطق تحت‌الحمایه سابق فرانسه بود و دو کشور ارتباطات سیاسی و اقتصادی نزدیکی با هم دارند.

بریتانیا نیز برای کمک، یک کشتی نیروی دریایی سلطنتی خود را راهی بیروت کرده و برای ارسال بسته‌ای بشردوستانه به ارزش پنج میلیون پوند (۶.۶ میلیون دلار) تعهد کرده است.

در همین حال کمیسیون اروپایی از طرح خود برای اعزام سریع ۱۰۰ آتش‌نشان با خودروهای آتش‌نشانی، سگ‌های تربیت‌شده و تجهیزات لازم برای یافتن افراد زیر آوار به بیروت خبر داده است.

جمهوری چک، فرانسه، آلمان، یونان، لهستان و هلند در این تلاش اروپایی شرکت می‌کنند و قرار است که کشورهای دیگری هم به آنها بپیوندند.

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، روز پنج‌شنبه در یک سخنرانی ملت لبنان را «ستاره‌های بزرگ مقاومت در دنیای اسلام» نامید و گفت که آنان «باید در مقابل این حوادث ایستادگی کند.»

او افزود که سپاه پاسداران «سعی می‌کند» با کمک‌های انسان‌دوستانه شرایط را برای مردم لبنان بهتر کند.

علت احتمالی انفجار

به گفته مقام‌ها، این انفجار ظاهراً بر اثر آتش گرفتن یک انبار وسایل آتش‌بازی و سپس سرایت آن به انبار بزرگی از نیترات آمونیوم بوده که از سال ۲۰۱۳ در این بندر انباشته شده بود. از نیترات آمونیوم برای ساخت بمب و کود شیمیایی استفاده می‌شود.

محموله‌ای از این ماده که در انبار منفجر شده قرار داشت مربوط به یک کشتی روسی است که سپتامبر ۲۰۱۳ به خاطر مشکلات فنی ناچار شد در بیروت پهلو بگیرد.

محموله خطرناک این کشتی سپس به انباری در بندر بیروت منتقل شد و از آنجا که این کشتی دیگر برای دریانوردی مناسب نبود صاحبش نیز آن را رها کرد.

شبکه خبری الجزیره می‌نویسد نامه‌نگاری‌های رسمی نشان می‌دهد مقام‌های لبنانی دست‌کم از شش سال پیش از وجود این محموله در انبار و خطرناک بودن آن خبر داشتند.

رئیس‌جمهوری لبنان نیز در نطق روز چهارشنبه خود به این امر اذعان داشت و گفت که دو هزار و ۷۵۰ تن نیترات آمونیوم به مدت شش سال بدون توجه به نکات ایمنی انبار شده بود.

وی افزود: «هیچ کلامی قادر نیست این رخداد وحشتناکی که دیشب بیروت را در هم کوبید، توصیف کند، رخدادی که بیروت را به یک شهر مصیبت‌زده تبدیل کرد.»

شدت انفجار روز سه‌شنبه به حدی بوده که پنجره‌های فرودگاه بین‌المللی بیروت که ۹ کیلومتر از محل انفجار فاصله دارد شکسته است و لرزه‌شناسان می‌گویند بررسی‌های آنها نشان می‌دهد شدت این انفجار برابر با یک زمین‌لرزه به بزرگی ۳.۳ بوده است.

خبرگزاری فرانسه نیز می‌نویسد ویرانی‌ای که این انفجار در یک لحظه به بار آورده معادل خسارتی است که جنگ داخلی ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ به بیروت وارد آورد.

یکی از بدترین خسارات به محله‌های سرسبز مار میخائیل و جمیزه وارد آمده و انفجار، ساختمان‌های تاریخی که جنگ داخلی لبنان را نیز از سر گذرانده بودند ویران کرده است.

بر اثر این انفجار عمارت‌های سنگی زیبا، محلات تجاری بالاشهر، و بخش بزرگی از بلوار ساحلی مشهور بیروت در عرض چند ثانیه تبدیل به ویرانه‌های بزرگ شده است.

این انفجار در حالی رخ داده است که لبنان با یک بحران اقتصادی سخت روبه‌روست و بیکاری گسترده و افت ارزش پول ملی، پس‌انداز بسیاری از شهروندان را به صفر رسانده است.

منابع: آسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه، الجزیره، سی‌ان‌ان / پ.پ/ک.ر
XS
SM
MD
LG