لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۲

اعتراض‌ها در لبنان؛ سومین وزیر کابینه دولت استعفا داد


تصویری از اعتراض‌های لبنان
تصویری از اعتراض‌های لبنان

در ادامه استعفاهای پس از انفجار بیروت، ماری کلود نجم، وزیر دادگستری لبنان، در بیانیه‌ای اعلام کرد که استعفایش را تقدیم دولت کرده است.

به گزارش الجزیره، خانم نجم در متن استعفای خود، انفجار فاجعه‌آمیز بندر بیروت را دلیل کناره‌گیری از سمتش عنوان کرده و از دیگر وزرای کابینه خواسته است که استعفا بدهند.

او تاکید کرده است که ماندن در قدرت «بدون تغییر اساسی در نظام» منجر به اصلاحات مدنظر نخواهد شد.

انفجار روز سه‌شنبه ۱۴ مرداد در بندر بیروت به کشته شدن حداقل ۲۰۰ نفر منجر شد و حدود ۵۰۰۰ زخمی نیز بر جای گذاشته است. ده‌ها نفر نیز هنوز زیر آوارها مانده‌اند که عملیات جست‌وجو برای پیدا کردن آنها ادامه دارد.

روز یک‌شنبه، ۱۹ مرداد نیز منال عبدالصمد وزیر اطلاع‌رسانی و دامیانوس تار، وزیر محیط زیست لبنان نیز از سمت خود استعفا داده بودند.

وزیر محیط زیست لبنان که از متحدان اصلی حسن دیاب نخست وزیر لبنان است در بیانیه استعفای خود تاکید کرد که دولت فرصت‌های متعددی را برای ایجاد اصلاحات ضروری از دست داده است.

علاوه بر این سه وزیر، تاکنون ۹ نماینده پارلمان لبنان نیز از سمت خود استعفا داده‌اند.

در همین حال، گزارش‌ها حاکی است که بیروت، پایتخت لبنان برای دومین روز متوالی صحنه اعتراض ده‌ها هزار نفری بود که خواهان استعفای دولت و همچنین خلع سلاح گروه شبه‌نظامی حزب‌الله هستند.

خبرگزاری رویترز شامگاه یکشنبه ۱۹ مرداد ماه گزارش داد که میان معترضان و نیروهای پلیس ضد شورش درگیری اتفاق افتاده و پلیس با پرتاب گاز اشک‌آور در تلاش است معترضانی را که به آنها سنگ پرتاب می‌کنند، متفرق کند.

این اعتراضات به دنبال انفجار مهیب بندر بیروت، از روز شنبه اوج گرفته است به طوری که شدت و گسترش آن را با اعتراضات اکتبر پارسال که منجر به استعفای سعد حریری نخست‌وزیر کشور شد، مقایسه می‌کنند.

واکنش ایران: برخی دنبال اغراض سیاسی هستند

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است پس از انفجارهای بیروت «برخی افراد با تحریکات خاص دنبال اغراض سیاسی هستند».

او توضیح بیشتری نداده است ولی به نظر می‌رسد به اعتراض‌هایی اشاره دارد که در شهر بیروت علیه حزب‌الله لبنان رخ داده است.

برخی از معترضان در جریان اعتراض‌های دو روز گذشته، ماکت‌های مقام‌های سیاسی لبنان از جمله حسن نصرالله، رهبر گروه شبه‌نظامی حزب‌الله را به طور نمادین به دار آویختند.

آقای موسوی همچنین گفته است برخی کشورها پس از این حادثه انفجار بیروت دنبال «ریاکاری» و «اهداف سیاسی» هستند.

XS
SM
MD
LG