لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۴

حکومت بلاروس سفر بسیاری از شهروندان خود به خارج از کشور را ممنوع کرد


نمایی از فرودگاه مینسک
نمایی از فرودگاه مینسک

کمیته مرزبانی بلاروس اعلام کرد خروج شهروندان از کشور، حتی آن‌ها که حق اقامت طولانی‌مدت در کشورهای خارجی دارند، ممنوع شده است.

بلاروس از دسامبر پارسال محدودیت‌هایی برای خروج شهروندان از کشور اعمال کرد، اما اکنون نه تنها برای کسانی که حق اقامت طولانی‌مدت در کشورهای خارجی دارند نیز این ممنوعیت وضع شده است، بلکه شهروندان خارجی مقیم بلاروس نیز برای خروج از کشور باید ۱۰ روز در قرنطینه بمانند.

دولت الکساندر لوکاشنکو، رئيس‌جمهوری بلاروس، در پی انتخابات ریاست‌جمهوری اوت پارسال با اعتراضات گسترده مردمی مواجه است. کشورهای غربی به‌دلیل سرکوب گسترده اعتراضات، حبس و شکنجه هزاران معترض تحریم‌هایی علیه مقامات دولتی اعمال کرده است.

همچنین حکومت بلاروس اخیرا به دليل فرود اجباری هواپيمای مسافربری شرکت رايان اير برای بازداشت يک روزنامه‌نگار مخالف، تحت فشار و انزوای بيشتری قرار گرفته است.

قبلا گزارش‌هایی از خروج «چشمگیر» کارشناسان حوزه تکنولوژی اطلاعات و حوزه بهداشت از کشور منتشر شده بود. همچنین بسیاری از مخالفان دولت مجبور به ترک کشور شده‌اند. در میان آن‌ها سوتلانا تیخانوفسکایا رقیب انتخاباتی آقای لوکاشنکو و تیم کارزار انتخاباتی وی نیز حضور دارند.

والری کاوالئوسکی، مشاور امور خارجه خانم تیخانوفسکایا، در واکنش به اعمال محدودیت‌های جدید سفر به خارج از بلاروس با انتشار توئیتی آن را «غیرقانونی» خواند و گفت حتی با داشتن اقامت در خارج نیز شهروندان نمی‌توانند کشور را ترک کنند.

هم اکنون تنها کسانی که شهروندی خارجی دارند و کارمندانی که در حوزه حمل‌ونقل خارجی فعال هستند، می‌توانند کشور را ترک کنند.

کمیته مرزبانی بلاروس مدعی است این محدودیت‌ها برای «مقابله با شیوع کرونا» اعمال شده است، اما توضیح نداده خروج شهروندان از کشور چه خطری برای شیوع کرونا در بلاروس می‌تواند داشته باشد.

در همین حال، خانم تیخانوفسکایا روز سه‌شنبه از آمریکا درخواست کرد تحریم‌ها علیه افراد و شرکت‌هایی که از دولت بلاروس حمایت می‌کنند را افزایش دهد.

بلاروس اخیراً با فرود اجباری هواپیمای مسافربری رایان‌ایر در فرودگاه مینسک و بازداشت رامان پراتاسوویچ، روزنامه‌نگار مخالف الکساندر لوکاشنکو، خشم دولت‌های غربی را برانگیخته است.

این پرواز از آتن عازم لیتوانی بود که نیروهای امنیتی بلاروس با «اخطار دروغین» بمب‌گذاری در هواپیما، آن را وادار کردند که در فرودگاه مینسک بنشیند. اتحادیه اروپا از این اقدام دولت بلاروس به عنوان «هواپیماربایی» نام برده و خواستار آزادی فوری آقای پراتاسوویچ شده است.

‎اتحادیه اروپا شامگاه سوم خرداد بر سر تحریم بلاروس، از جمله ممنوعیت استفاده هواپیماهای این کشور از آسمان و فرودگاه‌های ۲۷ کشور عضو این اتحادیه توافق کرد.

آمریکا نیز روز جمعه اعلام کرد به خاطر فرود اجباری هواپیما، در حال آماده کردن لیستی از افراد کلیدی دولت بلاروس است تا آن‌ها را در لیست سیاه قرار دهد.

خانم تیخانوفسکایا در دیدار با سناتورهای آمریکایی گفته است از تحریم‌های جدید ایالات متحده علیه بلاروس، از جمله تحریم علیه شرکت‌های نفتی دولتی استقبال می‌کند، اما درخواست دارد تحریم‌ها به افراد و شرکت‌هایی که از دولت بلاروس حمایت می‌کنند نیز تسری پیدا کند.

با استفاده از گزارش‌های کمیته مرزبانی بلاروس، صفحه توئیتر کاوالئوسکی، رویترز، رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG