لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۹

دادگاه بلاروس همسر رهبر مخالفان را به ۱۸ سال زندان محکوم کرد


تیکانوفسکی، بلاگر ویدئویی، بهار پارسال بازداشت شد.
تیکانوفسکی، بلاگر ویدئویی، بهار پارسال بازداشت شد.

شیرهی تیکانوفسکی، همسر سوتلانا تیخونوفسکایا رهبر مخالفان بلاروس، روز سه‌شنبه ۲۳ آذر به اتهام سازماندهی ناآرامی‌های گسترده و برانگیختن نفرت اجتماعی به ۱۸ سال زندان محکوم شد.

چهار نفر از حامیان تیکانوفسکی نیز همراه با او محاکمه و هر کدام به حبس‌های طولانی از ۱۴ تا ۱۶ سال زندان محکوم شده‌اند.

تیکانوفسکی، بلاگر ویدئویی، بهار پارسال در حالی که آماده رقابت در برابر الکساندر لوکاشنکو، رهبر بلاروس، برای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شد، بازداشت شد. او همه این اتهامات را رد کرده است.

همسر او، سوتلانا تیخونوفسکایا به جای وی در انتخابات شرکت کرد، انتخاباتی که پس از اعلام پیروزی آقای لوکاشنکو به ماه‌ها اعتراضات گسترده در بلاروس منجر شد. نیروهای اپوزیسیون، الکساند لوکاشنکو را به تقلب در این انتخابات متهم کرده‌اند.

خانم تیخونوفسکایا ساعاتی پیش از اعلام حکم دادگاه آن را «غیرقانونی» خواند و تاکید کرد که چنین حکمی نباید تحمل شود.

او در پیامی ویدئویی گفت: «از خودم فقط یک سئوال دارم که درباره این به‌اصطلاح حکم قضایی و اخباری که می‌شنوم چه باید بکنم؟ من از این انسانی که دوستش دارم و رهبر میلیون‌ها بلاروسی شده است، دفاع می‌کنم».

رهبر مخالفان بلاروس افزود: «سعی می‌کنم کار دشواری انجام دهم، و شاید کاری غیرممکن، تا موعد آن رویداد را جلو بیندازم، زمانی که او را در بلاروس جدید ببینم».

خانم تیخونوفسکایا که در معرض بازداشت قرار داشت به لیتوانی گریخت که در همسایگی بلاروس قرار دارد. او از آن زمان با شماری از رهبران کشورهای غربی دیدار کرده است.

دادگاه تیکانوفسکی به صورت غیرعلنی برگزار شد و وکلا از افشای جزئیات این پرونده منع شده‌اند.

دادگاهی در بلاروس تابستان امسال ویکتور باباریکو، کاندیدای سابق انتخابات ریاست‌جمهوری بلاروس، را به اتهام فساد به ۱۴ سال زندان محکوم کرد، اتهامی که او آن را رد کرده است.

دو ماه قبل نیز ماریا کلسنیکووا، یکی از رهبران اعتراضات خیابانی گسترده در سال گذشته، به ۱۱ سال زندان محکوم شد.

آنائیس مارین، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، می‌گوید که طی یک سال گذشته بیش از ۳۵ هزار نفر در بلاروس بازداشت شده‌اند و ترس از سرکوب باعث شده که ده‌ها هزار نفر از شهروندان این کشور به دیگر کشورها پناهنده شوند.

با استفاده از گزارش‌‌ خبرگزاری رویترز/س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG