لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۶

کشورهای حوزه بالتیک لوکاشنکو و مقامات بلاروس را تحریم کردند


تظاهرات اعتراضی در مینسک
تظاهرات اعتراضی در مینسک

لیتوانی، لتونی و استونی، سه جمهوری ناحیه بالتیک روز دوشنبه ۱۰ شهریور برای الکساندر لوکاشنکو و ۲۹ مقام ارشد حکومت بلاروس ممنوعیت سفر وضع کردند. این تصمیم نشانه ناشکیبایی این سه جمهوری در قبال سیاست محتاطانه غرب است و بدون هماهنگی با اتحادیه اروپا اتخاذ شده است.

به گزارش رویترز جمهوری‌های بالتیک در هفته‌های اخیر خواستار اقدامات قاطع تر اتحادیه اروپا در برابر حکومت الکساندر لوکاشنکو بوده‌اند که پس از اعتراضات گسترده به نتایج انتخابات ریاست جمهوری با شدیدترین چالش در دوران زمامداری ۲۶ ساله خود روبرو است.

این تحریم‌ها که به طور همزمان از سوی سه جمهوری ناحیه بالتیک اعلام شد علاوه بر الکساندر لوکاشنکو ۲۹ مقام ارشد در دولت بلاروس را به خاطر نقش آنها در تقلب انتخاباتی و سرکوب معترضان شامل می‌شود.

اتحادیه اروپا تاکنون علیه الکساندر لوکاشنکو هیچ اقدامی انجام نداده هرچند نتایج انتخابات ریاست جمهوری اخیر در آن کشور را به رسمیت نشناخته است. دولت ادعا می‌کند که آقای لوکاشنکو با کسب حدود ۸۰ درصد از آرا برای ششمین بار به مقام ریاست جمهوری رسیده است. اما مخالفان دولت را به تقلب در انتخابات متهم کرده و خواهان برگزاری رای گیری مجدد هستند.

ریيس جمهور لیتوانی گفت: «ما بر مذاکرات صلح آمیز بین معترضان و حکومت تاکید کرده بودیم ولی به نظر می رسد که حکومت حاضر نیست این کار را انجام دهد. ما به این نیتجه رسیدیم که باید اقدامات بیشتری انجام دهیم که سرمشقی برای کشورهای دیگر باشد.»

اتحادیه اروپا نیز مشغول تنظیم تحریم‌های مشابهی علیه مقامات ارشد بلاروس است ولی این تحریم‌ها آقای لوکاشنکو را شامل نمی‌شود. دولت‌های غربی برای پرهیز از تحریک دولت روسیه در اقدامات خود خیلی محتاط بوده‌اند.

سه جمهوری کوچک ناحیه بالتیک عضو ناتو و اتحادیه اروپا هستند و لیتوانی و لتونی با بلاروس مرز مشترک دارند. در عين حال لیتوانی از زمان فرار سویتلانا تسیخانوسکایا، میزبان نامزد اصلی مخالفان دولت بوده که به گفته معترضان در انتخابات به پیروزی رسیده است.

سخنگوی خانم تسیخانوسکایا گفت او قرار است روز جمعه به دعوت دولت استونی در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد سخنرانی کند.

روزهای شنبه و یکشبنه مینسک و شهرهای دیگر بلاروس شاهد برگزاری تظاهرات گسترده مخالفان بود که بیش از ۳ هفته ادامه دارد. خبرگزاری‌های روسیه به نقل از وزارت کشور بلاروس گزارش دادند که حداقل ۱۴۰ نفر در اعتراضات روز یکشنبه بازداشت شده اند.

الکساندر لوکاشنکو تهدید کرده که به تلافی تحریم‌ها مسیرهای ترانزیت اروپایی را که از این کشور عبور می‌کنند مسدود خواهد کرد. بلاروس یکی از مسیرهای اصلی انتقال کالاهای اروپایی به روسیه و درعین حال محل عبور بیش از یک سوم از کالاهایی است که از طریق راه آهن و بنادر استونی منتقل می‌شوند.

ولادیمیر پوتین در روزهای اخیر الکساندر لوکاشنکو را برای دیدار از مسکو دعوت کرده و وزرای خارجه روسیه و بلاروس قرار است روز چهارشنبه در مسکو گفتگو کنند.

هفته گذشته روسیه اعلام کرد واحدهای نظامی ذخیره را برای احتمال دخالت نظامی در بلاروس آماده کرده هرچند فعلا ضرورتی برای دخالت نمی بیند. دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین نیز روز دوشنبه تاکید کرد که روسیه هنوز این کار را ضروری نمی داند.

وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که روز دوشنبه سفیر بلاروس در برلین را در اعتراض به بازداشت خبرنگاران خارجی در آن کشور احضار کرده است.

کلیسای کاتولیک بلاروس که از سرکوب معترضان توسط نیروهای امنیتی انتقاد کرده روز دوشنبه خبر داد که به رهبر این کلیسا پس از سفر اخيرش به لهستان اجازه بازگشت به کشور داده نشده است. اداره مرزبانی بلاروس تاکنون به این خبر واکنش نشان نداده است.

منبع: رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG