لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۷

سه فعال مخالف حکومت در پایتخت بلاروس بازداشت شدند


تظاهرات اعتراضی در بلاروس
تظاهرات اعتراضی در بلاروس

دولت بلاروس روز دوشنبه ۳ شهریور سه نفر از فعالان مخالف حکومت را که در سازماندهی اعتراضات اخیر علیه نتایج انتخابات ریاست جمهوری و حکومت الکساندر لوکاشنکو نفش فعالی داشتند بازداشت کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس٬ «شورای هماهنگی» مخالفان که با هدف فراهم کردن زمینه انتقال قدرت توسط معترضان تشکیل شده گفت پلیس سرگی دیلوسکی و اولگا کووالسکورا، دو تن از اعضای این شورا را بازداشت کرده است. ساعاتی بعد اپوزیسیون اعلام کرد که الکساندر لاورینوویچ، رهبر کارگران اعتصابی در یکی از مجموعه‌های صنعتی مهم نیز دستگیر شده است.

این اقدامات پلیس نشان می‌دهد که الکساندر لوکاشنکو مصمم است اعتراضات گسترده را که وارد سومین هفته شده سرکوب کند. روز یکشنبه همزمان با برگزاری راهپیمائی گسترده مخالفان تصاویری از آقای لوکاشنکو در حالی که یک کلاشینکوف در دست داشت پخش شد.

هفته گذشته رهبر بلاروس تهدید کرد که علیه اعضای «شورای هماهنگی» مخالفان پرونده تشکیل شده و این نهاد را به تلاش برای تصرف قدرت متهم کرد. دادستانی بلاروس اعضای این شورا را به اقدام علیه امنیت ملی متهم کرده ولی مخالفان دولت این اتهام را رد کرده اند.

سرگئی دیلوسکی در سازماندهی اعتصاب در کارخانه تراکتورسازی مینسک نقش مهمی داشته است. الکساندر لاورینوویچ رهبر کمیته اعتصاب در کارخانه کامیون سازی است و اولگا کووانکووا، از مشاوران اصلی سوتیلانا تسیخانوسکایا نامزد اصلی مخالفان در انتخابات ریاست جمهوری است که از حدود دو هفته پیش به لیتوانی گریخته است.

تخمین زده می شود که روز یکشنبه حدود ۲۰۰ هزار نفر در تظاهرات شهر مینسک شرکت کردند که با هدف برکناری اقای لوکاشنکو برگزار شد. اعتراضات دو هفته اخير بزرگترین حرکت مخالفان حکومت بلاروس از زمان استقلال این کشور در سال ۱۹۹۱ است.

یکی از خواست‌های معترضان لغو نتایج انتخابات ریاست جمهوری و بازشماری آرا است. کمیسیون انتخابات بلاروس اعلام کرده که آقای لوکاشنکو با کسب ۸۰ درصد از آرا برای ششمین بار به مقام ریاست جمهوری رسیده است. ولی مخالفان دولت را به تقلب گسترده متهم کرده و می گویند نامزد مخالفان رأی بیشتری آورده است.

راهپیمایی معترضان در روز یکشنبه تا حوالی ساختمان رياست جمهوری ادامه پیدا کرد و در آنجا توسط نیروهای پلیس ضد شورش متوقف شد.

الکساندر لوکاشنکو که همزمان با تظاهرات با هلی کوپتر به ساختمان ریاست جمهوری آمد در حالیکه یک تفنگ کلاشینکوف در دست داشت خطاب به همراهانش گفت:«معترضان فرار کردند. ما با آنها برخورد خواهم کرد.» او سپس از فرماندهان پلیس تشکر کرد.

یکی از رهبران «شورای هماهنگی» مخالفان این حرکات آقای لوکاشنکو را نشانه هراس او و حکومت توصیف کرد. او افزود:«حکومت پیشنهاد ما برای گفتگو را رد کرده و با سرکوب پاسخ می دهد.»

دولت آمریکا و اتحادیه اروپا نتایج انتخابات بلاروس را نپذیرفته و از حکومت خواسته اند با مخالفان گفتکو کند.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان که کشورش اکنون ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد روز دوشنبه در جریان دیدار از اوکراین گفت:«وضعيت بسیار حساس بلاروس فقط از طریق گفتگوهای فراگیر بین همه طرف‌ها قابل حل است.» او افزود سازمان امنیت و همکاری اروپا مناسب‌ترین چارچوب برای شروع گفتگوست.

آقای ماس گفت دولت آلمان در تماس با رهبران روسیه از آنها خواسته است تا از نفوذ خود بر آقای لوکاشنکو استفاده کرده و با صراحت به او بگویند که دیگر نمی تواند گفتگو با معترضان را نادیده بگیرد.

همزمان دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین گفت روسیه با اپوزیسون بلاروس هیچ تماسی نداشته چون این کار دخالت در امور داخلی بلاروس خواهد بود.

رهبر بلاروس برای جلب حمایت مسکو سعی کرده معترضان را یک جنبش ضد روسیه وانمود کند٬ ولی مخالفان آقای لوکاشنکو تاکنون هیچ شعاری علیه روسیه نداده‌اند.



XS
SM
MD
LG