لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۲

دیدار پوتین و رئیس جمهور بلاروس؛ روسیه حریم خود را به روی چند پرواز اروپایی بست


 رامان پراتاسوویچ، روزنامه‌نگار منتقد دولت بلاروس
رامان پراتاسوویچ، روزنامه‌نگار منتقد دولت بلاروس

در پی بالا گرفتن جنجال بر سر انحراف یک پرواز اروپایی و بازداشت یک روزنامه‌نگار، روسای جمهور روسیه و بلاروس روز جمعه، هفتم خردادماه، در سوچی روسیه با یکدیگر دیدار می‌کنند.

این دیدار پس از آن قرار است برگزار شود که آژانس هوانوردی کشوری سازمان ملل روز پنج‌شنبه اعلام کرد که رسما درباره انحراف هواپیمای مسافربری شرکت رایان‌ایر و دستگیری روزنامه‌نگار بلاروسی تحقیق و تفحص خواهد کرد.

اما، به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیدار ولادیمیر پوتین و الكساندر لوكاشنكو که از حمایت دولت روسیه برخوردار است همچنین پس از آن برگزار می‌شود که خبر رسید روسیه دست‌کم به دو پرواز از جمله پروازی متعلق به خط هوایی اتریش اجازه عبور از حریم هوایی‌اش را نداده است.

روز دوم خرداد در پی اخطار «دروغین» بمب‌گذاری، هواپیمای حامل رامان پراتاسویچ، روزنامه‌نگار مخالف دولت بلاروس، مجبور به فرود در فرودگاه مینسک شد و سپس این روزنامه‌نگار بازداشت شد.

دولت الکساندر لوکاشنکو که به «آخرین دیکتاتور اروپا» معروف است این روزنامه‌نگار و کانال تلگرامی «نِکستا» را به «تشویق مردم برای بی‌نظمی اجتماعی، نافرمانی مدنی و اشاعه نفرت اجتماعی» متهم کرده است.

در پی اعتراضات مردمی به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در بلاروس که تابستان گذشته رخ داد، مقامات امنیتی و پلیس به شدت معترضان را سرکوب کرده و ۳۰ هزار نفر را بازداشت کردند.

گزارش‌ها حاکی است که در این مدت، صدها نفر شکنجه شده و بسیاری از خبرنگاران نیز تحت تعقیب قرار گرفته‌اند.

اتحادیه اروپا شامگاه ۳ خرداد بر سر تحریم بلاروس، از جمله ممنوعیت استفاده هواپیماهای این کشور از آسمان و فرودگاه‌های ۲۷ کشور عضو این اتحادیه توافق کرد.

کشورهای عضو گروه هفت نیز از بلاروس خواسته‌اند که روزنامه‌نگار بازداشتی و دوست‌دختر او را بلافاصله آزاد کند.

شورای سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) هم تصمیم دارد تا تحقیقاتی را در خصوص روشن شدن بیشتر این موضوع انجام دهد.

ایکائو که بلاروس هم عضو آن است، قدرت دستور درباره تحریم کشورها را ندارد.

از سوی دیگر حمایت روسیه از بلاروس به این معنی است که بعید به نظر می‌رسد شورای امنیت سازمان ملل در مورد بیانیه جمعی توافق کند.

وزارت خارجه ایالات متحده پیشتر در اطلاعیه‌ای عنوان کرده بود که این کشور خواستار برگزاری نشست شورای سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی برای بررسی این رخداد است.

XS
SM
MD
LG