لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۴

دادگاه بلژیکی صدور حکم برای اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی را به تعویق انداخت


 اسدالله اسدی دبیر سوم سفارت ایران در اتریش ب
اسدالله اسدی دبیر سوم سفارت ایران در اتریش ب

یک دادگاه بلژیک روز شنبه صدور حکم برای اسدالله اسدی، متهم اصلی در پرونده طرح بمب‌گذاری در گردهم‌آیی مجاهدین خلق ایران در پاریس، را تا ماه آینده به تعویق انداخت.

پرونده بمب‌گذاری در گردهم‌آیی و بازداشت این دیپلمات، باعث تنش در روابط ایران و چند کشور اروپایی شده است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید، اسدالله اسدی، دیپلمات ۴۸ ساله شاغل در سفارت ایران در اتریش، در صورت محکومیت در دادگاه، به تا ۲۰ سال حبس محکوم خواهد شد.

اسدالله اسدی و سه متهم دیگر این پرونده در تیرماه ۱۳۹۷ به جرم برنامه‌ریزی برای بمب‌‌گذاری در محل نشست سازمان مجاهدین خلق که قرار بود در پاریس برگزار شود در بلژیک بازداشت شدند.

خبرگزاری فرانسه اضافه کرده است، قرار بود حکم اسدالله اسدی روز ۲۲ ژانویه صادر شود، اما دادگاه آنتورپ بدون ارائه توضیحی در این خصوص آن را تا چهارم فوریه به تعویق انداخت.

اسدالله اسدی هرگونه نقش در توطئه بمب‌گذاری در گردهم‌آیی مجاهدین خلق که توسط نیروهای امنیتی خنثی شد، را تکذیب کرده است.

این دیپلمات ایران تا کنون از حضور در دادگاه خودداری کرده است. سه متهم دیگر این پرونده، یعنی امیر سعدونی، نسیمه نعامی و مهرداد عارفانی، نیز اتهامات علیه خود را رد می‌کنند.

وکلای امیر سعدونی و نسیمه نعامی، زوج ایرانی بلژیکی که در جریان سفر به فرانسه یک بمب در خودروی آنها کشف شده، می‌گویند، قدرت مواد منفجر کشف شده از این دو به قدرتی نبوده که کسی را بکشد.

وکیل مهرداد عارفانی که گفته می شود با اسدالله اسدی نسبت فامیلی دارد، ضمن رد تمامی اتهامات علیه موکل خود، خواستار تبرئه مهرداد عارفانی شده است.

دادستان برای میر سعدونی و نسیمه نعامی ۱۸ سال زندان و برای مهرداد عارفانی ۱۵ سال حبس درخواست کرده است.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG