لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۳

نخست‌وزیر بلژیک: بروکسل در حال بررسی درخواست ایران برای مبادله اسدالله اسدی است


الکساندر دی‌کرو، نخست‌وزیر بلژیک
الکساندر دی‌کرو، نخست‌وزیر بلژیک

نخست‌وزیر بلژیک روز پنج‌شنبه هفتم اردیبهشت اعلام کرد که دولت بلژیک در حال بررسی درخواست جمهوری اسلامی برای مبادله اسدالله اسدی با یک زندانی بلژیکی در ایران است.

الکساندر دی‌کرو در پارلمان بلژیک گفت که دولت این کشور در حال بررسی درخواست حکومت ایران برای انتقال اسدالله اسدی، دیپلمات زندانی، در مقابل اولیویه فانده‌کاستیل، امدادگر زندانی، است.

این اظهارات در حالی است که سخنگوی وزارت دادگستری بلژیک روز ششم اردیبهشت گفته بود اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی که در این کشور به ۲۰ سال زندان محکوم شده است، قرار نیست به زودی در چارچوب مبادله زندانیان آزاد شود.

پیشتر، مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی، در همان روز با اعلام «نهایی‌شدن» موافقتنامه تبادل محکومین بین ایران و بلژیک گفته بود:‌ «طرف مقابل درخواستی در این رابطه داده بود و ما هم تقاضای آزادی آقای اسدالله اسدی را داده‌ایم که پس از طی شدن تشریفات، آقای اسدی با جاسوس بلژیکی تبادل و آزاد خواهد شد».

اسدالله اسدی، در محاکمه‌ای که در سال ۲۰۲۱ پایان یافت به اتهام طراحی و مشارکت فعال در توطئه برای بمبگذاری در همایش هواداران سازمان مجاهدین خلق در سال ۲۰۱۸ به بیست سال زندان محکوم شد. این توطئه توسط نهادهای امنیتی و انتظامی کشورهای اروپایی خنثی و در همان زمان آقای اسدی دستگیر شد.

اولیویه فانده کاستیل در جریان سفری به ایران در فوریه ۲۰۲۲ دستگیر و حدود چهار ماه پیش توسط قوه قضائیه جمهوری اسلامی به اتهام «جاسوسی» به ۱۲ سال زندان محکوم شده است.

پارلمان بلژیک ژوئیه گذشته، به‌رغم انتقادات گسترده، توافق برای مبادله زندانیان دو کشور را تصویب کرد.
بر أساس این توافقنامه، وزارت خارجه بلژیک هفته گذشته از جمهوری اسلامی خواست تا الیویه فانده‌کاستیل امدادگر بلژیکی زندانی در ایران به کشورش منتقل شود.

اگرچه جزییات درخواست بروکسل مشخص نیست اما تهران چندین بار تاکید کرده که آماده اجرای موافقتنامه تبادل زندانی میان دو کشور است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و رادیوفردا/پ.م/ک.ر
XS
SM
MD
LG