لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۷

بنجامین بریر، گردشگر فرانسوی، در زندان مشهد اعتصاب غذا کرد


بنجامین بریر، گردشگر فرانسوی زندانی در ایران
بنجامین بریر، گردشگر فرانسوی زندانی در ایران

وکیل بنجامین بریر، گردشگر فرانسوی زندانی در ایران از اعتصاب غذای او در زندان مشهد خبر داده است.

سعید دهقان، وکیل آقای بریر روز دوشنبه، ششم دی در توییتی گفته است که موکلش در پی محرومیت از تماس با خانواده به مناسبت کریسمس دست به این اقدام زده است.

آقای دهقان در ادامه توییت خود پرسیده است: «دادگاه انقلاب مشهد برای رسیدگی به اتهامات سیاسیِ بنجامین بریر که اکنون ۵۷۰ روز در بازداشت است، منتظر چیست!؟»

سایت خبری آواتودی نیز در گزارشی آورده است که ممانعت تماس آقای بریر با خانواده‌اش در حالی صورت گرفته که مسئولان زندان وکیل‌آباد مشهد پیشتر به او گفته بودند او می‌تواند برای عید کریسمس با خانواده‌اش تلفنی صحبت کند.

بنجامین بریر ۳۶ ساله که اردیبهشت ۱۳۹۹ با یک خودروی ون به ایران سفر کرده بود، پس از آن که «یک پهپاد» را در دشت‌های نزدیک به مرز ایران و ترکمنستان به پرواز درآورد، بازداشت شد. دستگاه قضایی ایران او را به اتهام عکس‌برداری از مناطق ممنوعه به جاسوسی متهم کردند.

وزارت خارجه فرانسه در واکنش به بازداشت آقای بریر اتهام واردشده به او را رد کرده و گفته است که این شهروند فرانسوی برای گذراندن تعطیلات به ایران سفر کرده بود و هیچ چیزی درباره این موارد اتهامی نمی‌دانست.

بلاندین بریر، خواهر این گردشگر فرانسوی نیز پیشتر در گفت‌وگو با روزنامه الشرق‌الاوسط با رد اتهاماتی که به برادرش زده شده گفته بود که «او یک گردشگر معمولی فرانسوی بود که یک پهپاد توریستی از یک سوپرمارکت خریده بود».

خانم بریر پیشتر درباره وضعیت تماس برادرش گفته بود او هر چند هفته یک بار امکان صحبت با خانواده را پیدا می‌کند و هر روز برای حق صحبت کردن با خانواده‌اش «مبارزه می‌کند».

حکومت ایران در سال‌های اخیر تعداد زیادی از شهروندان خارجی و ایرانی‌های دو تابعیتی را به اتهام‌های گوناگون از جمله «جاسوسی، همکاری با نهادهای امنیتی خارجی و یا اقدام علیه نظام» بازداشت کرده و برخی از این افراد با زندانیان ایرانی در کشورهای دیگر مبادله شده‌اند.

این رویه جمهوری اسلامی بارها از سوی دولت‌ها و سازمان‌های حقوق بشری در سراسر دنیا محکوم و به «گروگان‌گیری» تعبیر شده است.

XS
SM
MD
LG