لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۴۳

دولت نفتالی بنت در سیاست اسرائیل در قبال ایران «بازنگری می‌کند»


نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل در پارلمان این کشور
نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل در پارلمان این کشور

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، قرار است که پیش از دیدار قریب‌الوقوع خود با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در سیاست کشورش در قبال ایران «بازنگری کند».

سایت خبری «اکسیوس» روز چهارشنبه ۱۶ تیر به نقل از «مقامات بلندپایه اسرائیلی» نوشت که نفتالی بنت از دو هفته پیش خواهان بازبینی سیاست این کشور در قبال ایران شده است.

او که سال‌ها در جایگاه رهبری احزاب افراطی راستگرا و از جمله در زمان پست وزارت دفاع در دولت بنیامین نتانیاهو مواضع بسیار تندی علیه ایران ابراز می‌کرد، خواهان آن شده است که بازبینی سیاست اسرائیل در قبال ایران تا پیش از دیدارش با جو بایدن به نتیجه برسد و او با مواضع جدید این دیدار را انجام دهد.

با این حال به نوشته اکسیوس، بازنگری این سیاست الزاما به مفهوم تغییر چشمگیر در رویه کنونی اسرائیل در قبال ایران نیست اما آقای بنت معتقد است که با توجه به روی کار آمدن دولت جدید در اسرائیل، وجود دولت دمکرات در واشینگتن و تدوام برنامه هسته‌ای ایران، این سیاست باید «تازه و به روز» شود.

مقامات بلندپایه اسرائیلی که منبع این گزارش اکسیوس بوده‌اند ولی نام آن‌ها برده نشده است، گفته‌اند یکی از موضوعات مورد بحث در دولت اسرائیل در ارتباط با ایران این واقعیت است که با بن‌بست ایجاد شده در مذاکرات غیرمستقیم آمریکا و ایران (در وین)، برنامه اتمی تهران شتاب گرفته و لذا با وجود انتقادهایی که اسرائیل از برجام دارد، شاید بازگشت آمریکا به آن، برای منافع اسرائیل بهتر باشد.

این سایت نوشته است: مقامات اسرائیل این موضوع را بررسی کرده‌اند که آیا توقف مذاکرات وین «بدتر است یا بازگشت آمریکا به آن؟» و این‌که اسرائیل چگونه می‌تواند بر سیاست آمریکا در ارتباط با ایران اثر بگذارد؟

به نوشته اکسیوس، دولت جدید اسرائیل این موضوع را هم به بحث گذاشته است که در شرایط کنونی، تدارکات برای اقدام نظامی علیه برنامه اتمی ایران چگونه باید ادامه یابد و چه مفهومی خواهد داشت؟

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل واکنشی به گزارش اکسیوس نشان نداده است.

رسانه‌های اسرائیل گزارش داده بودند که دولت نفتالی بنت این هفته یک نشست دیگر در ارتباط با ایران برگزار کرد و مقامات اطلاعاتی و امنیتی اطلاعات بیشتری در این زمینه به نفتالی بنت ارائه کردند.

سایت وای.نت روز سه‌شنبه به نقل از یک مقام اسرائیلی نوشته بود که حاضران در نشست این هفته دولت در ارتباط با ایران، ارزیابی کردند که بازگشت آمریکا به برجام امری تقریبا حتمی است هر چند پیش‌بینی عملکرد آمریکا و نیز ایران برای ادامه مذاکرات وین، هنوز برای دولت اسرائیل نامشخص است.

ایران و قدرت‌های باقی‌مانده در برجام تاکنون شش دور مذاکره در وین انجام داده‌اند اما هنوز چشم‌انداز نهایی این مذاکرات روشن نیست.

بنیامین نتانیاهو در طول ۱۲ سال نخست‌وزیری خود شدیدا مخالف برنامه هسته‌ای ایران بود و به مقامات اسرائیلی اجازه نمی‌داد که هیچ سخنی در مورد احتمال بازگشت آمریکا به برجام مطرح کنند.

آقای نتانیاهو پیوسته تاکید داشت که بازگشت آمریکا به برجام یک خطر بزرگ است. او ماه گذشته به صراحت گفت که بین تقابل آشکار با آمریکا بر سر ایران با مقابله با «خطر ایران»، دومی را انتخاب خواهد کرد.

اما نفتالی بنت این هفته در آیین سالروز استقلال آمریکا در سفارت آن کشور در اورشلیم گفت که از هر گونه تقابل با آمریکا و یا محدود کردن دوستی اسرائیل با فقط یکی از احزاب آمریکا (جمهوری‌خواهان)، خودداری خواهد کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نفتالی بنت امیدوار است که دیدار او با جو بایدن، هر چه زودتر و تا پیش از بازگشت آمریکا به برجام، انجام شود. اوایل مرداد برای این دیدار اعلام شده اما کاخ سفید هنوز موعد قطعی آن را تعیین نکرده است.

XS
SM
MD
LG