لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۱

سفر بنت به واشینگتن؛ آمریکا بر حق اسرائیل برای دفاع از خود در مقابل ایران تاکید کرد


ژنرال لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در نخستین دیدار با نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، که به واشینگتن سفر کرده، گفت که آمریکا «به تقویت روابط راهبردی و امنیت اسرائیل متعهد است» و همزمان «حق اسرائیل را برای دفاع از خود در برابر ایران و گروه‌های نیابتی آن محترم می‌داند».

به گزارش خبرگزاری‌ها، ژنرال آستین در آغاز این دیدار که شامگاه چهارشنبه، سوم شهریور، در پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، برگزار شد، افزود که تعهد دولت جو بایدن به اسرائیل «به صورت کمک امنیتی، تقویت سامانه "گنبد آهنین" و حفظ توان نظامی اسرائیل» محقق شده است.

وزیر دفاع آمریکا این را نیز اظهار داشت که دو کشور «در طول دهه‌ها مناسباتی مبتنی بر اعتماد و منافع مشترک داشته» و دولت آمریکا کماکان در کنار اسرائیل می‌ایستد و حفظ امنیت این متحد خود را امری خدشه‌ناپذیر می‌داند.

لوید آستین پیش از ورود به نفتالی بنت به ساختمان وزارت دفاع ایالات متحده، پنتاگون به خبرنگاران گفت٬ وزارت دفاع (آمریکا) متعهد است که برتری نظامی اسرائیل را حفظ کند و اطمینان حاصل کند که اسرائیل می‌تواند از خود در برابر تهدیدهای ایران و گروه‌های نیابتی آن و گروه‌های تروریستی دفاع کند.

وزیر دفاع آمریکا در ادامه تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران می‌بایست به دلیل «اقدامات تجاوزگرایانه خود در خاورمیانه و آب‌های بین‌المللی» مورد بازخواست قرار گیرد.

او در این زمینه به حمله به کشتی اسرائیلی «مرسر استریت» در روز هفتم مرداد اشاره کرد که در نزدیکی آب‌های دریای عمان هدف حمله پهپاد انتحاری قرار گرفت. در این حمله کاپیتان رومانیایی و یک محافظ بریتانیایی این کشتی کشته شدند.

لوید آستین گفت٬ آمریکا متعهد به تقویت روابط راهبردی خود با اسرائیل است. دولت (جو بایدن) به امنیت و حق دفاع از خود اسرائیل متعهد است.

رسانه‌های اسرائیل نیز گزارش دادند که نفتالی بنت در این اولین حضور خود در مقام نخست وزیر اسرائیل در پنتاگون، مواضع کشورش در قبال «خطرات ناشی از ایران» را در صدر رشته موضوع‌های دیدار کاری با لوید آستین مطرح کرد.

به گزارش وای.نت، آقای بنت از جمله به ژنرال آستین گفت که کشور «برای حفظ دست برتر نظامی خود در خاورمیانه، به هر اقدام لازم دست خواهد زد».

دیدار با بلینکن

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز که بعد از وزیر دفاع کشورش میزبان نفتالی بنت در روز چهارشنبه شد، گفت که دو کشور چالش‌های مشترکی، به ویژه در زمینه برنامه هسته‌ای ایران دارند.

نفتالی بنت به آقای بلینکن گفت که کشورش «هیچ متحدی قابل اعتمادتر از آمریکا ندارد».

نخست وزیر اسرائیل در حالی برای مطرح کردن «خطرات ایران» و تلاش برای جلوگیری از بازگشت آمریکا به برجام، به واشینگتن سفر کرده که دولت جو بایدن به سختی مشغول رسیدگی به پیامدهای سهمگین بحران سقوط افغانستان و روی کار آمدن طالبان در آن کشور است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، وزیران دفاع و خارجه آمریکا، که تمام وقت خود را مشغول تلاش برای موفقیت طرح خارج کردن هزاران تن از آمریکایی‌ها و متحدین از فرودگاه کابل تا پیش از پایان ماه جاری میلادی هستند، دیدارهای جداگانه خود با نفتالی بنت را چند ساعت دیرتر از جدول زمانی تعیین شده، برگزار کردند.

پیشتر برخی از مفسران در رسانه‌های اسرائیل گفته بودند که نظر به درگیر شدن عمیق آمریکا با بحران افغانستان، لازم بود که نفتالی بنت سفر خود را به واشینگتن به تعویق بیندازد.

در همین حال، دولت اسرائیل هیچ گونه دیدگاهی در خصوص بحران افغانستان، که اکنون موضوع اول برای دولت متحدش در واشینگتن محسوب می‌شود، اتخاذ نکرده است.

به نوشته روزنامه هاآرتص، خطرات حاد امنیتی که حضور طالبان در قدرت در افغانستان و در طول مرزهای شرقی ایران می‌تواند برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد کند، ظاهرا مایه خشنودی اسرائیل است زیرا توان «دشمن» (ایران) را در رویایی با یک بحران جدی از ناحیه مرزهای شرقی‌اش، مستهلک‌ خواهد کرد.

یک مقام ارشد دفتر نخست وزیری اسرائیل روز سه‌شنبه به رسانه‌ها گفت که آقای بنت اصرار داشته که در موقعیت جاری با رئیس جمهوری آمریکا دیدار کند تا شخصا از زبان جو بایدن بشنود که چه تصمیمی در خصوص برجام و آینده مذاکرات با ایران دارد.

آقای بنت خود در آغاز این هفته در نشست دولتش گفت که برجام دیگر موضوعیت ندارد و او طرحی برای «مهار ایران» بدون برجام، تهیه کرده که آن را به جو بایدن ارائه خواهد کرد.

وی جزییاتی از این «طرح» جدید ارائه نکرد اما مقام ارشد دفتر نخست وزیری اسرائیل گفته است که این طرح ضمن جلوگیری از جنگ با ایران، تضمین خواهد کرد که ایران نه تنها در دوران ریاست جمهوری آقای بایدن، بلکه «هرگز» به توان هسته‌ای برای تولید بمب اتمی نرسد و «عملکرد و حضور منطقه‌ای ایران» نیز مهار شود.

نفتالی بنت سفر را به آمریکا در حالی آغاز کرد که در گفت‌وگویی با روزنامه نیویورک تایمز اظهار داشت که کشورش حق خود می‌داند به عملیات لازم برای ضربه زدن به برنامه هسته‌ای ایران ادامه دهد.

اشاره تلویحی، اما روشن وی، به تداوم اقدامات منتسب به اسرائیل در سال‌های گذشته مانند انفجارهای سایت‌های هسته‌ای ایران و ترور دانشمندان اتمی ایران است. این نوع عملیات در یکسال و نیم اخیر تشدید شده و برخی از مقامات ایران به تازگی به صراحت به وقوع آن اذعان کرده‌اند.

از سوی دیگر، شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل شامگاه چهارشنبه گزارش داد که آویو کوخاوی، رییس ستاد ارتش اسرائیل، به یگان‌های عملیاتی ارتش دستور داده که اقدامات برای احتمال اجرای طرح حمله نظامی اسرائیلی به سایت‌های هسته‌ای ایران را تسریع کنند. ارتش این گزارش را تایید یا رد نکرده است.

دیدار جو بایدن با نفتالی بنت در روز پنج‌شنبه، چهارم شهریور، با نخستین روز کاری دولت ابراهیم رئیسی، پس از گرفتن رای اعتماد وزیران این دولت از مجلس شورای اسلامی ایران، مقارن شده است.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه جدید ایران، گفته است که از «میز مذاکره» نخواهد گریخت اما امور ایران را نیز «به برجام گره نخواهد زد».

با وجود ناخشنودی عمیق اسرائیل از احتمال بازگشت آمریکا به برجام، دولت واشینگتن کماکان این هفته تاکید کرده که توپ در زمین ایران است اما دولت ابراهیم رئیسی نباید با خواسته‌های جدید وارد گود مذاکرات شود

XS
SM
MD
LG