لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۰

برنی سندرز برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نامزد شد


سناتور برنی سندرز (عکس از آرشیو)
سناتور برنی سندرز (عکس از آرشیو)

سناتور برنی سندرز که نامزدی و کارزار انتخاباتی او در سال ۲۰۱۶ سیاست حزب دموکرات را متحول کرد روز سه شنبه ۳۰ بهمن نامزدی خود برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ را اعلام کرد.

او که خود را یک دمکراتیک سوسیالیست توصیف می کند در ایمیلی خطاب به هوادارانش نوشت: «هدف کارزار ما فقط شکست دادن دونالد ترامپ نیست. هدف ما تغییر کشور و بنای حکومتی بر اساس اصول عدالت اقتصادی، اجتماعی، نژادی و زیست محیطی است.»

به گزارش آسوشیتدپرس برنی سندرز که از برنامه‌های ترقی خواهانه‌ای مثل خدمات پزشکی رایگان و همگانی و آموزش عالی رایگان دفاع می کند، در سال ۲۰۱۶ در یک رقابت نسبتا موفق با هیلاری کلینتون جریان حاکم بر حزب دمکرات آمریکا را شگفت زده کرد.

هر چند در نهایت خانم کلینتون نامزدی حزب دموکرات را به دست آورد ولی کارزار برنی سندرز زمینه های چرخش این حزب به سوی چپ را فراهم کرد که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ به گرایش غالب بدل شده است.

آسوشیتدپرس می‌گوید، اکنون سئوال این است که آیا برنی سندرز در جمع نامزدان فعلی حزب دموکرات که اکثر آنها سیاست های او را پذیرفته و ترویج می کنند به موفقیت خواهد رسید یا نه. در سال ۲۰۱۶ آقای سندرز تنها نامزد ترقی خواهی بود که با هیلاری کلینتون رقابت می کرد.

البته نباید فراموش کرد که برنی سندرز برای کسب نامزدی حزب دمکرات حریف قدری است. او در رقابت های سال ۲۰۱۶ بیش از ۱۳ میلیون رای به دست آورد و در چند ایالت پیروز شد. او کارزار انتخاباتی خود را با یک سازماندهی سراسری آغاز و در گذشته ثابت کرده که با کمک های مالی اندک رای دهندگان عادی می تواند کارزار خود را پیش ببرد.

آقای سندرز در مصاحبه ای با شبکه خبری سی بی اس گفت:«ما پیروز خواهیم شد. ما یک جنبش مردمی را سازماندهی خواهیم کرد که در تاریخ آمریکا بی سابقه است و از این طریق زمینه تغییر حیات سیاسی و اقتصادی کشور را فراهم خواهیم کرد.»

او نامزدی خود را ادامه فعالیت هايش در سال ۲۰۱۶ توصیف کرد و یادآوری کرد اکنون حزب دمکرات برنامه های پیشنهادی او در آن کارزار را پذیرفته و این برنامه ها به موضوعات سیاست جاری و متعارف آمریکا بدل شده اند.

آسوشیتدپرس می‌افزاید در رقابت‌های امسال برای کسب نامزدی حزب دمکرات آقای سندرز با رقبایی روبرو است که پیروزی او را دشوار خواهند کرد.

یکی از موضوعات مهم میزان موفقیت آقای سندرز در رقابت با نامزدهایی است که برنامه های بسیار مشابهی دارند. به عنوان نمونه الیزابت وارن سناتور دموکرات ماساچوست که از چندی پیش کارزار انتخاباتی خود را آغاز کرده تاکنون در چندین ایالت حمایت قابل توجهی جلب کرده است.

برنی سندرز بلافاصله پس از اعلام نامزدی خود برندن سامرز مسئول کارزار انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶ در ایالات آیووا را به عنوان مسئول کمیته سازماندهی کارزارش انتخاب کرد. سایر مسئولان کارزار قبلی او نیز برای همکاری با این کمیته اعلام آمادگی کرده اند.

تاکنون چندین سیاستمدار دمکرات از جمله کامالا هریس، الیزابت وارن، جان دلانی و جولین کاسترو نامزدی خود را رسما اعلام کرده و انتظار می رود که تعداد دیگری از جمله جوبایدن، معاون سابق ریاست جمهوری و بتو او روکه نماینده سابق تگزاس در مجلس نمایندگان نیز به این جمع بپیوندند.

با وجود موفقت شگفت آور برنی سندرز در کارزار سال۲۰۱۶ و فعالیت های چند ماه اخیرش برای تدارک مقدمات نامزدی خود معلوم نیست تا چه حد بتواند حمایت رای دهندگان غیر سفید پوست را جلب کند.

او در سال ۲۰۱۶ در این زمینه موفقیت چندانی نداشت و امسال که چند نامزد غیرسفیدپوست در رقابت شرکت دارند ممکن است جلب آرا غیر سفیدپوستان برای او دشوارتر شود.


با استفاده از گزارش آسوشیتدپرس، ش.ر
XS
SM
MD
LG