لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۲

نمایندگان بخش حکومتی سینمای ایران در جشنواره برلین «جایی نخواهند داشت»


پوستر هفتاد و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم برلین
پوستر هفتاد و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم برلین

جشنواره بین‌المللی فیلم برلین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که به نمایندگان بخش حکومتی سینمای جمهوری اسلامی اجازه حضور در دوره پیش روی این رویداد معتبر جهانی را نخواهد داد.

این ممنوعیت بی‌سابقه شامل همه نهادها، شرکت‌ها و همراهان فیلم‌ها است.

صدور این بیانیه به این معنی است که نهادهایی چون بنیاد سینمایی فارابی، سازمان صداوسیما، مرکز گسترش سینمای تجربی، سازمان اوج، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، موسسه سوره و همه موسسه‌ها و شرکت‌های فیلمسازی مرتبط با دولت جمهوری اسلامی، اجازه حضور در بخش بازار و سایر بخش‌های جشنواره فیلم برلین را نخواهند داشت.

در این بیانیه با اشاره به اعتراضات سراسری مردم ایران که چهار ماه است بی‌وقفه ادامه دارد آمده است که جشنواره برلین «در کنار معترضان شجاع ایران می‌ایستد که از خود در برابر یک رژیم خشن و غیر دموکراتیک دفاع می‌کنند».

این رویداد سینمایی که سال گذشته پس از تهاجم روسیه به اوکراین، فیلمسازان و روزنامه‌نگاران روس را از حضور منع کرده بود، با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد جشنواره فیلم برلین و بازار فیلم اروپا به هیچ کمپانی یا رسانه‌ای که با حکومت‌های روسیه یا ایران ارتباط مستقیم دارند، مجوز حضور نخواهد داد.

جشنواره برلین تاکید کرده که فیلمسازان، هنرمندان، نمایندگان صنعت یا روزنامه‌نگاران را به دلیل ملیت روسی یا ایرانی مستثنی نخواهد کرد، اما «به کسانی که برای موسسات، شرکت‌ها یا رسانه‌های رسمی حکومتی و تحت کنترل دولت کار می‌کنند، یا برای افراد و رسانه‌هایی که از این رژیم‌ها دفاع می‌کنند، مجوز حضور نخواهد داد».

بنیاد سینمایی فارابی از دهه ۱۳۶۰ در بازار و برنامه‌های حاشیه‌ برلیناله همواره حضور فعال داشته و در دو دهه اخیر سازمان صداوسیما و موسسه‌های زیرمجموعه آن حضور پرتعدادی در بازار فیلم جشنواره برلین داشتند.

جشنواره فیلم برلین تاکنون نام چندین فیلم ساخته سینماگران ایرانی و غیر ایرانی ساخته شده در داخل یا خارج ایران را به عنوان آثار پذیرفته شده در بخش‌های مختلف دوره پیش رو اعلام کرده است.

از جمله فیلم‌های «آژیر/ پری آبادان» ساخته سپیده فارسی، «دشمن» ساخته میلاد عالمی، «جایی که خدا نیست» ساخته مهران تمدن، «دروازه رویاها» ساخته نگین احمدی، «هفت زمستان در تهران» ساخته استفی نیئدرزول، «و به سمت کوچه‌های شاد» ساخته سرومویه سینگ و فیلم کوتاه «من خود، من هم می‌رقصم» ساخته محمد ولی‌زادگان.

هفتاد و سومین جشنواره فیلم برلین از ۲۷ بهمن تا ۷ اسفند در آلمان برگزار می‌شود.

مقام‌های بلندپایه آلمان از زمان آغاز اعتراضات «زن زندگی آزادی»، بارها از معترضان ایرانی حمایت کرده و از جمهوری اسلامی به دلیل اعمال خشونت علیه شهروندان به تندی انتقاد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG