لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۰

وب‌سایت آمریکایی: دولت بایدن معافیت صدا‌و‌سیما از تحریم را تمدید کرد


ساختمان شیشه‌ای سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی
ساختمان شیشه‌ای سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی

وبسایت آمریکایی واشینگتن‌ فری‌بیکن روز چهارشنبه سوم اسفند خبر داد که دولت آمریکا معافیت از تحریم‌های این کشور در قبال صداوسیمای جمهوری اسلامی را تمدید کرده است. صداوسیما دارای دفتر خبری و گزارشگرانی در نیویورک است.

به نوشته واشینگتن فری‌بیکن، این وبسایت به یک «ابلاغیه غیرعلنی» دسترسی یافته که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، هفته گذشته با ارسال آن به کنگره، تصمیم وزارت خود را در خصوص تمدید معافیت تحریمی برای صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، به اعضای کنگره خبر داده است.

این معافیت به صداوسیما امکان می‌دهد تراکنش‌های مالی را برای ادامه کار خود انجام دهد و از جمله، حقوق گزارشگران خود را بپردازد.

همچنین عوامل دیگری که با صداوسیما همکاری می‌کنند از تحریم‌ها معاف مانده، و زیرساخت‌های مخابراتی بین‌المللی، از جمله ارتباطات براساس فیبر نوری، کماکان در دسترس صداوسیما خواهد بود.

دفتر صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در نیویورک در تمامی سال‌های اخیر به فعالیت عادی خود ادامه داده و گزارش‌های روزانه گزارشگران آن از آمریکا بخش مهمی از برنامه‌های خبری صداوسیمای ایران است.

گزارش‌های تهیه شده از سوی دفتر خبری صداوسیما در نیویورک، مملو از اخبار به‌شدت منفی است، این کشور را سرزمینی در آستانه فروپاشی، گرسنگی مردمان، جامعه‌ای بحران‌زده و بنا شده بر اساس نژادپرستی، و گاه مردم آن را نیز دوستدار حاکمیت جمهوری اسلامی ایران، به تصویر می‌کشد.

«اتحاد ملی برای دموکراسی در ایران» در آغاز سرکوب دور جدید اعتراضات داخلی ایران، در نامه به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، نوشته بود که ادامه معافیت صداوسیما از تحریم‌ها، در شرایطی که مردم ایران با شجاعتی فوق‌العاده آرزوی عمیق خود را برای سرنگونی حکومت حاکم بیان می‌کنند، «تقویت دست ستمگران» خواهد بود.

گروه یادشده تأکید کرده بود که قائل شدن معافیت از تحریم‌ها برای صداوسیما، «سوء تفاهمی بود» که از سال ۲۰۱۳ آغاز شد؛ در حالی که صداوسیمای جمهوری ایران کارزار تبلیغی برای بدنام کردن معترضان و کنشگران ایرانی را گسترده‌تر از گذشته کرده است.

«اتحاد ملی برای دموکراسی در ایران» یادآور شده بود که جمهوری اسلامی خود به کار پارازیت‌افکنی به روی امواج پخش شبکه‌های تلویزیونی که به سوی ایران برنامه پخش می‌کنند، ادامه داده و میلیون‌ها تن از مردم ایران را نیز در معرض تشعشعات خطرناک قرار داده است.

به نوشته واشینگتن فری‌بیکن، دستور جدید وزیر خارجه آمریکا، در شرایطی که شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی جمهوری اسلامی ایران ابزاری تبلیغی در دست حاکمیت تهران در توجیه سرکوب خشونت‌بار معترضین داخل کشور در پنج ماه گذشته بودند، با واکنش منفی کارشناسان در آمریکا روبرو شده است.

ریچارد گلدبرگ، از مسئولان ارشد پیشین در شورای امنیت ملی کاخ سفید، در این ارتباط گفت معافیت از تحریم‌ها به عواملی داده شده که یاری‌دهنده رژیم تهران در سرکوب جنبش اعتراضی ایرانیان هستند.

سعید قاسمی‌نژاد، عضو اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در واشینگتن به فری‌بیکن گفت: «صداوسیما بخش مهمی از ماشین سرکوب رژیم است...اعترافات دروغین اخذشده تحت شکنجه از زندانیان را پخش می‌کند و راه ترور فیزیکی افراد را از طریق پخش تبلیغات زهرآگین برای ترور شخصیت آنان، هموار می‌کند».

دولت‌های باراک اوباما و دونالد ترامپ برای صداوسیما معافیت تحریمی قائل شده بودند که به این نهاد تبلیغی جمهوری اسلامی امکان داد فعالیت‌های خود را بی‌وقفه ادامه دهد و پخش آن از ماهواره‌ها ادامه یابد.

اما مجوز عدم تمدید معافیت تحریمی در مورد صداوسیما این بار در شرایطی داده شده که آمریکا و اروپا این نهاد جمهوری اسلامی ایران را در ارتباط با سرکوب‌های پنج ماه اخیر، ظاهرا در فهرست تحریمی خود قرار داده بودند.

پخش برنامه‌های صداوسیما از ماهواره یوتل‌ست، بر اساس تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سازمان صداوسیما، از دو ماه پیش متوقف شده اما پخش آن از سایر ماهواره‌ها، از جمله اینتل‌ست، ادامه دارد.

دفاتر صداوسیما از لندن، پاریس و برلین نیز با وجود تحریم صداوسیما از سوی ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، به فعالیت عادی خود در این سه کشور ادامه داده‌اند و گزارش‌های روزانه‌ای بر اساس دستورات صداوسیما از تهران را علیه این کشورها و قاره اروپا تهیه می‌کنند.

XS
SM
MD
LG