لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۵

اعلام نامزدی رسمی جو بایدن برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴؛ «بگذارید کار را تمام کنیم»


جو بایدن از رای‌دهندگان آمریکایی خواست که فرصت بیشتری به او بدهند تا وعده‌ها و کارهایی که قول آن‌ها را داده بود، به اتمام برساند
جو بایدن از رای‌دهندگان آمریکایی خواست که فرصت بیشتری به او بدهند تا وعده‌ها و کارهایی که قول آن‌ها را داده بود، به اتمام برساند

رئیس‌جمهور ایالات متحده رسما برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ اعلام نامزدی کرد و گفت که «بگذارید کار را تمام کنیم».

جو بایدن از رای‌دهندگان آمریکایی خواست که فرصت بیشتری به او بدهند تا وعده‌ها و کارهایی که قول آن‌ها را داده بود، به اتمام برساند.

آقای بایدن در دور قبلی انتخابات، در سن ۷۸ سالگی برنده شد و به‌عنوان مسن‌ترین رئیس‌جمهور آمریکا سوگند یاد کرد. او اگر دوباره انتخاب شود، تا پایان دور دوم ریاست‌جمهوری خود ۸۶ ساله خواهد شد؛ موضوعی که موجب نگرانی اغلب دموکرات‌ها از عدم رغبت مردم برای رای دادن به او شده است.

با این‌حال، آقای بایدن با انتشار یک ویدئوی سه دقیقه‌ای در روز سه‌شنبه پنجم اردیبهشت شروع کارزار انتخاباتی خود را اعلام کرد.

او که دو سال ابتدایی دور اول ریاست‌جمهوری خود را معطوف به مبارزه با کرونا و تبعات اقتصادی آن کرده بود، برای دور دوم ریاست‌جمهوری اولویت‌هایی مانند توسعه دموکراسی، حق سقط جنین، شبکه‌های اجتماعی و امنیت اینترنت را برجسته کرده است.

آقای بایدن در این ویدئو، کارزار انتخاباتی خود را با کلمه «آزادی» آغاز کرد و بعد از آن تصویری از حمله گروهی از طرفداران دونالد ترامپ به کنگره آمریکا دیده می‌شود.

او در ادامه گفت: «آزادی شخصی برای هویت آمریکایی ما اساسی‌ترین موضوع است و هیچ چیز مهم‌تر و مقدس‌تر از آن وجود ندارد. طرفداران شعار "عظمت را دوباره به آمریکا بازگردانیم"، در سراسر کشور صف کشیده‌اند تا آزادی را از بین ببرند».

اشاره او به شعار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا و برخی از چهره‌های شاخص حزب جمهوری‌خواه با عنوان «عظمت را دوباره به آمریکا بازگردانیم»، است.

آقای بایدن حزب جمهوری‌خواه را متهم کرد که با چنین شعارهایی، پایگاهی برای افراط‌گرایی و تهدید آزادی شده است: «اکنون زمان از خود راضی بودن نیست و به همین خاطر من وارد گود انتخابات شدم. در انتخابات پیشین گفتم ما در نبردی برای روح آمریکا هستیم. هنوز هم می‌گویم که این نبرد ادامه دارد و سوال پیش رو این است که آیا در سال‌های آینده آزادی و حقوق بیشتری خواهیم داشت، یا بالعکس».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، با توجه به این‌که هنوز چهره شاخص و قدرتمندی از حزب دموکرات اعلام نامزدی نکرده است، به نظر می‌رسد آقای بایدن در انتخابات درون‌حزبی با چالش اساسی روبرو نشود، اما رای‌دهندگان آمریکایی خصوصا به خاطر سن بالایش ترجیح می‌دهند او دوباره رئیس‌جمهور نشود.

این گزارش به نتایج نظرسنجی اخیر خود اشاره کرده که نشان می‌دهد تنها ۴۷ درصد دموکرات‌ها از نامزدی او برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ حمایت می‌کنند؛ البته این حمایت در ماه فوریه ۳۷ درصد بود که نشان می‌دهد نظر مساعد دموکرات‌ها به بایدن افزایش یافته است.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG