لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۵

جو بایدن وارد ژاپن شد؛ نگرانی‌ها از آزمایش هسته‌ای کره شمالی


جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز یکشنبه در دومین مرحله از سفر آسیایی خود وارد ژاپن شد، سفری که هدف از آن تاکید بر تعهدات واشینگتن در قبال منطقه عنوان شده اما نگرانی‌ها درباره اقدام احتمالی کره شمالی در آزمایش سلاح هسته‌ای بر این سفر سایه انداخته است.

آقای بایدن که در مقام رئیس جمهوری ایالات متحده برای نخستین بار است به آسیا سفر می‌کند از کره جنوبی به ژاپن رفت تا روز دوشنبه در توکیو با فیمیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن و همچنین امپراتور ژاپن دیدار کند.

او روز سه‌شنبه نیز در اجلاسی با رهبران استرالیا، ژاپن و هند حضور خواهد یافت که تحلیل‌گران معتقدند این نشست تاکیدی است بر نقش رهبری ایالات متحده در منطقه آسیا‌-اقیانوسیه.

اما این نگرانی وجود دارد که کره شمالی در حالی که آقای بایدن هنوز در آسیا به‌سرمی‌برد دست به آزمایش موشک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای یا آزمایش یک بمب بزند.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد احتمال این اتفاق زمانی که جو بایدن هنوز در سئول به‌سرمی‌برد، بیشتر بود. اما با این حال جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، به خبرنگاران گفت که این تهدید همچنان باقی است.

آقای سالیوان با تکرار این اظهارات بایدن که ایالات متحده آماده هر اقدامی از جانب کره شمالی است، گفت که رهبری این کشور می‌تواند انتخاب بکند.

وی اظهار داشت: «اگر کره شمالی دست به اقدام بزند، ما نیز آماده هستیم که به آن پاسخ دهیم. اگر کره شمالی کاری نکند، آن وقت همان طور که قبلا هم گفته‌ایم، این فرصت را دارد که پای میز مذاکره بیاید.»

مقامات آمریکایی می‌گویند، پیونگ‌یانگ تاکنون به درخواست ایالات متحده برای گفت‌وگو پاسخ نداده و حتی پیشنهاد کمک برای مقابله با شیوع ناگهانی ویروس کرونا را نیز رد کرده است.

آقای بایدن زمانی که در سئول بود گفت که اگر کیم جونگ اون، رهبر مادام العمر کره شمالی، «صداقت داشته باشد» حاضر است تا با او مذاکره کند. اما جیک سالیوان می‌گوید که این امر فعلا محتمال نیست.

رئیس جمهوری ایالات متحده گفته است در حال حاضر تنها پیامی که برای کیم جونگ اون دارد، یک کلمه است: «سلام. پایان کلام.»

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ س.ن

XS
SM
MD
LG