لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۸

نخستین تماس تلفنی بایدن با نتانیاهو؛ ایران و صلح ابراهیم از محورهای گفت‌وگو


جو بایدن و بنیامین نتانیاهو (عکس از آرشیو)
جو بایدن و بنیامین نتانیاهو (عکس از آرشیو)

جو بایدن، رییس جمهور آمریکا، روز چهارشنبه ۲۹ بهمن در اولین گفت‌وگوی تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در باره «ایران، پیمان‌های صلح ابراهیم و مناسبات دو جانبه آمریکا و اسرائیل» سخن گفته است.

جو بایدن در توییتی نوشته است ، امروز با نخست وزیر اسرائیل نتانیاهو صحبت کردم و تعهد ثابت قدم ایالات متحده به امنیت اسرائیل، متحد ما، را مورد تایید مجدد قرار دادم . تیم‌های ما برای تقویت همکاری‌های استراتژیک ایالات متحده و اسرائیل در همه مسائل امنیتی منطقه از جمله ایران دائم در تماس هستند.

دفتر نخست وزیری اسرائیل هم در بیانیه‌ای در این باره گفته است که «مکالمه دوستانه و گرم»، یک ساعت طول کشیده و دو رهبر با تاکید بر دوستی دیرینه، بر ادامه کار با یکدیگر برای استحکام روابط دو کشور، اشتراک داشته‌اند.

دفتر آقای نتانیاهو عکسی خندان از وی را در حین گفت‌وگوی تلفنی با جو بایدن منتشر کرده است.

کاخ سفید پیش‌تر گفته بود که بنیامین نتانیاهو نخستین رهبری در خاورمیانه خواهد بود که جو بایدن با او تماس تلفنی خواهد گرفت.

این مکالمه، چهار هفته بعد از ورود جو بایدن به کاخ سفید، انجام شده است.

در حالی که روسای جمهوری پیشین آمریکا معمولا در نخستین روزهای کاری خود با رهبران اسرائیل تماس می‌گرفتند، عدم انجام این گفت‌وگو در ۴ هفته گذشته، حدس و گمانه‌زنی‌های زیادی را در اسرائیل ایجاد کرده بود.

دونالد ترامپ تنها سه روز بعد از آغاز کار در کاخ سفید با بنیامین نتانیاهو تماس گرفته و او را بلافاصله نیز به واشینگتن دعوت کرده بود. دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو مناسبات بسیار نزدیکی با یکدیگر داشتند.

دانی دنون، سفیر پیشین اسرائیل در سازمان ملل، هفته گذشته، با ذکر نام ده کشوری که آقای بایدن با آنها تماس تلفنی گرفته بود، شماره تلفن دفتر بنیامین نتانیاهو را درتوییترش منتشر کرد و پرسید آیا زمان تماس کاخ سفید با نخست وزیر اسرائیل فرا نرسیده است؟ توییت این سیاستمدار نزدیک به بنیامین نتانیاهو در رسانه‌های آمریکا مانند واشینگتن پست بازتاب داشت.

بنیامین نتانیاهو خود در آغاز این هفته به مناسبات صمیمانه ۴۰ سال اخیر با جو بایدن اشاره کرده و گفته بود از عدم تماس او «نگران نیست» و نسبت به استحکام اتحاد دو کشور در دولت جدید آمریکا «اطمینان دارد».

با وجود این، گیلعاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل و واشینگتن، روز سه‌شنبه ۲۸ بهمن گفت که دولت اسرائیل به احتمال زیاد در مورد برجام، با آمریکا تعامل نخواهد داشت و موضع خود را صریحا بیان خواهد کرد.

نخست وزیر اسرائیل در دو ماه اخیر بارها گفته است که «بازگشت آمریکا به برجام، خطا است؛ وی این احتمال را حتی «حماقتی که نباید اتفاق بیفتد» نامیده بود.

رسانه‌های اسرائیل همچنین نوشته بودند، سخنان اخیر آویو کوخاوی، رییس ستاد کل ارتش اسرائیل، در مورد دستور او به فرماندهان برای آماده کردن طرح حمله نظامی به ایران، «پیام به جو بایدن بوده تا به برجام بازنگردد».

دولت آمریکا در حالی که از باز بودن مسیر دیپلماسی در برابر ایران سخن گفته اما هنوز عملکردی در زمینه احتمال بازگشت به برجام نداشته است.

دولت جو بایدن هنوز هیچ سیاستی نیز بر خلاف مواضع دولت پیشین آمریکا در قبال اسرائیل برنداشته و تاکید کرده که برخی تصمیمات دولت ترامپ مانند به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل و ادامه استقرار سفارت آمریکا در اورشلیم را ادامه خواهد داد.

از سوی دیگر، سیاستمداران و رسانه‌های اسرائیل نظر به مخالفت‌های پیشین جو بایدن با ساخت و سازهای اسرائیلی در یهودی‌نشین‌ها در شرق اورشلیم و کرانه باختری، احتمال بروز تنش بین دو دولت بر سر این موضوع را مطرح کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG